De risico’s zijn geïnventariseerd en ingeschat, wat leidt tot aanpassing van de specifieke weerstandsreserve om het weerstandsvermogen op het gewenste peil te houden. De gemeente Deventer zal de financiële risico’s en ontwikkelingen continue en nauwlettend volgen. Waar mogelijk en noodzakelijk worden extra beheersmaatregelen genomen.
De paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing is opgesteld volgens het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV), de beleidsnota Risicomanagement en Weerstandsvermogen (geactualiseerd 2015) en de beleidsnota reserves en voorzieningen (2018).
Weerstandsvermogen
De risico’s zijn gedaald ten opzichte van de laatste inventarisatie in de begroting 2022-2025, de ratio weerstandsvermogen is ongeveer gelijk gebleven 1,03.
Relevante aspecten
- 42 risico’s komen in aanmerking voor het aanhouden van weerstandsvermogen.
- 8 van deze risico’s hebben een risicoscore ≥ 9.
- De risico’s in de grondexploitatie A1 zijn gestegen, de risico’s in de grondexploitaties Sluiskwartier en poort van Deventer zijn gedaald (zie paragraaf grondbeleid).
- Het risico slim warmtenet wordt binnen het project opgevangen en vervalt voor de berekening van het weerstandsvermogen.
- De overige risico’s zijn gelijk gebleven.
- Conform de beleidsnota risicomanagement en weerstandsvermogen houden we rekening met een extra buffer (de zogenaamde minimumnorm): 2% van de algemene uitkering uit het gemeentefonds en 2% van de OZB capaciteit 2022.
Conclusies
Conform het bestuursakkoord beschikken we over voldoende weerstandsvermogen wanneer de uitkomst van de ratio minimaal 1 is. De gemeente beschikt met deze uitkomst op dit moment over voldoende weerstandsvermogen om de belangrijkste financiële risico’s volledig op te vangen. In de voorjaarsnota 2022 wordt de ratio weerstandsvermogen opnieuw bepaald.
Een risico is een gebeurtenis die wel of niet kan optreden waarbij het gevolg een negatief effect (schade) heeft op de continuïteit van de dienstverlening en het realiseren van de doelstellingen van de gemeente Deventer. Weerstandsvermogen is het vermogen van de gemeente om risico’s op te kunnen vangen zonder dat dit invloed heeft op het uitvoeren van de programma’s. Om te bepalen of Deventer beschikt over voldoende weerstandsvermogen wordt drie keer per jaar in het kader van de planning & control cyclus de ratio weerstandsvermogen bepaald.
Deventer maakt onderscheid tussen specifiek weerstandsvermogen en generiek weerstandsvermogen. Het specifieke weerstandsvermogen is gebaseerd op de specifiek gekwantificeerde risico’s. Bekende voorbeelden zijn de risico’s met betrekking tot de grondexploitatie en bijstandsuitkeringen. Er zijn ook risico’s waar moeilijk rekening mee valt te houden, bijvoorbeeld de soms sterk fluctuerende accressen van de algemene uitkering (gemeentefonds), de Rijksbezuinigingen of de politieke en economische ontwikkelingen. Voor deze niet gekwantificeerde risico’s en tegenvallers houdt Deventer een extra buffer aan (de zogenaamde minimumnorm). Daarnaast loopt Deventer risico’s als gevolg van economische vooruitzichten en politieke- en bestuurlijke besluitvorming. Voorbeelden daarvan zijn de gevolgen van de Coronacrisis, de algemene uitkering (gemeentefonds), verkoop van gronden en panden, verbonden partijen en garantstellingen.
Ratio weerstandsvermogen = Beschikbare weerstandscapaciteit : Benodigde weerstandscapaciteit
Van ieder geïdentificeerd risico wordt bepaald wat de kans van optreden is en wat de verwachte omvang (impact) van het gevolg is. Hiervoor wordt uitgegaan van de in de nota risicomanagement voorgeschreven risicoklassen. Voor ieder geïdentificeerd risico wordt een risicoscore bepaald op basis van de gestelde risicoklassen. Risicoscore is de score voor de kans (verwachting ) x de score voor het gevolg (impact). Risico’s met een risicoscore kleiner dan 9 worden niet gerapporteerd via de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing van de P&C cyclische rapportages. Het betreffen uiteraard wel risico’s en worden integraal meegenomen bij het bepalen van de benodigde weerstandscapaciteit.
Gemeente Deventer past voor het bepalen van de benodigde weerstandscapaciteit de Monte Carlo simulatietechniek toe, met een zekerheidspercentage van 90%. Bovenop de uitkomst van het simulatiemodel voor de omvang van de weerstandscapaciteit rekent Deventer met een minimumnorm (2% omvang algemene uitkering + 2% OZB capaciteit). Dit is een extra buffer voor financiële tegenvallers die niet zijn opgenomen in de berekening.
De beschikbare weerstandscapaciteit bestaat uit de specifieke weerstandsreserve, de onbenutte (flexibele) begrotingsruimte, de onbenutte investeringsruimte, de onbenutte belastingcapaciteit en de stille reserves.
Meer informatie
Samenstelling beschikbare weerstandscapaciteit
Samenstelling beschikbare weerstandscapaciteit
(bedragen x €1.000) | ||
---|---|---|
Element | Onderdeel | Waarde |
Specifieke weerstandsreserve | 14.460 | |
Onbenutte begrotingsruimte | Post onvoorzien | 240 |
Stelpost structurele autonome ontwikkelingen | 350 | |
Stelpost accres algemene uitkering (gemeentefonds) | 750 | |
Onbenutte investeringsruimte | - | |
Onbenutte belastingcapaciteit | - | |
Stille reserves | p.m. | |
Saldo weerstandscapaciteit 01-01-2022 | 15.800 |
Specifieke weerstandsreserve
De specifieke weerstandsreserve is bij de Begroting 2022 verlaagd met circa €865.000 tot €14.460.000 waarmee de weerstandsratio destijds op 1 uitkwam.
Onbenutte (flexibele) begrotingsruimte
Onbenutte (flexibele) begrotingsruimte
De onbenutte (flexibele) begrotingsruimte bestaat in Deventer uit de posten onvoorzien, de stelpost autonome ontwikkelingen en de stelpost accres algemene uitkering (gemeentefonds).
Onbenutte investeringsruimte, onbenutte belastingcapaciteit en stille reserves
Er is geen vrije investeringsruimte beschikbaar en ook de belastingcapaciteit wordt volledig benut (kostendekkend). Deventer kent een aantal stille reserves (zie paragraaf Grondbeleid) . De betreffende objecten zijn niet binnen 1 jaar te verkopen zonder een negatief effect op het bedrijfsproces. Dit betekent dat de waarde niet wordt meegenomen bij de omvang van de beschikbare weerstandscapaciteit.
De benodigde weerstandscapaciteit bestaat uit de risico’s die gemeente Deventer loopt vermeerderd met de minimumnorm. Er zijn 42 financiële risico’s die hiervoor in aanmerking komen. De 8 risico’s met een risicoscore ≥ 9 worden hieronder toegelicht.
Meer informatie
Risicokaart
De aard van de risico’s worden weergegeven in een risicokaart. Hoe roder de kleur, hoe hoger de prioriteit voor de aanpak van het risico.
Gekwantificeerde risico's
De risico’s met een score ≥ 9 zijn in de tabel hieronder opgenomen:
Risico | Kans | Gevolg | Positie | Score | Programma |
---|---|---|---|---|---|
Planschadeprocedure | Leefomgeving | ||||
Kans op schadeclaim a.g.v. besluit de aanlegplaats van salonboten te verplaatsen | 40% | 825.000 | 3-3 | 9 | |
825.000 | |||||
Omgevingswet | Ruimtelijke ontwikkeling | ||||
Kans op hogere lasten (dan begroot) a.g.v. implementatie Omgevingswet | 50% | 1.350.000 | 3-3 | 9 | |
1.350.000 | |||||
Sluiskwartier | Herstructurering en vastgoed | ||||
Kans op lagere opbrengst in het project Sluiskwartier | 50% | 680.000 | 3-3 | 9 | |
680.000 | |||||
Bedrijvenpark A1 | Herstructurering en vastgoed | ||||
Risico niet ondertekenen (extern) van grondovereenkomsten | 30% | 1.200.000 | 2-5 | 10 | |
1.200.000 | |||||
BUIG | Inkomensvoorziening en arbeidsmarkt | ||||
Kans op hogere uitkeringslasten Participatiewet t.o.v. BUIG budget Deventer ontvangt | 35% | 4.400.000 | 3-5 | 15 | |
4.400.000 | |||||
Sociaal Domein (3D's) | Meedoen | ||||
Kans op hogere uitgaven Sociaal Domein | 70% | 1.000.000 | 4-3 | 12 | |
Kans op hogere uitgaven hulpmiddelen | 75% | 1.500.000 | 4-4 | 16 | |
2.500.000 | |||||
Mimik | Kunst en cultuur | ||||
Kans dat rente- en aflossing van lening niet wordt gerealiseerd | 50% | 600.000 | 3-3 | 9 | |
600.000 |
Als gekeken wordt naar alle 42 risico’s is de maximale impact van de risico’s gedaald met €7.60.000 tot €29.167.594 ten opzichte van de begroting 2022. De risico’s in de grondexploitatie A1 zijn gestegen, de risico’s in de grondexploitaties Sluiskwartier en poort van Deventer zijn gedaald. Het risico slim warmtenet wordt binnen het project opgevangen en vervalt voor de berekening van het weerstandsvermogen en de overige risico’s zijn gelijk gebleven.
Samenvatting benodigde weerstandscapaciteit
Op basis van de complete risico-inventarisatie wordt de benodigde weerstandscapaciteit gebaseerd op een maximale impact van circa €39.800.000. Vervolgens wordt gecorrigeerd voor de kans van optreden en houden we rekening met een zekerheidsfactor (toepassen simulatiemodel), waarna een reële omvang van de benodigde weerstandscapaciteit wordt berekend en vermeerderd met de minimumnorm van €4.300.000. Dit totaal wordt gerelateerd aan de beschikbare weerstandscapaciteit.
Minimumnorm
Voor 2022 is door de stijging van het gemeentefonds de minimumnorm met €100.000 gestegen. De minimumnorm wordt als volgt bepaald:
(bedragen x €1 miljoen) | ||
---|---|---|
Bedragen begroting 2022 | Geraamd bedrag | Minimumnorm 2% |
Algemene uitkering (gemeentefonds)* in 2022 | 187 | 3,7 |
Verwachte OZB capaciteit 2022** | 29 | 0,6 |
Saldo | 216 | 4,3 |
*)exclusief integratie- en decentralisatie uitkeringen en inclusief inkomstenmaatstaven OZB - decembercirculairee 2021 | ||
**)begroting 2022-2025 zie paragraaf lokale heffingen |
Simulatiemodel
De kans dat alle geïnventariseerde risico’s zich voordoen is klein en de kans dat ze tegelijk optreden is miniem. Voor het bepalen van de impact wordt de cumulatieve uitkomst van de risico’s gecorrigeerd. Daarvoor wordt gebruik gemaakt van de Monte Carlo simulatie methode.
Deze methode geeft het volgende resultaat:
Bij een zekerheid van 90% is minimaal €10,98 miljoen weerstandsvermogen nodig om de deze risico’s af te dekken. De uitkomst is met €0,6 miljoen gedaald ten opzichte van de begroting 2022.
De beschikbare weerstandscapaciteit moet minimaal gelijk zijn aan de benodigde weerstandscapaciteit om voldoende weerstand te kunnen bieden als de risico’s zich voordoen. Deze verhouding wordt bepaald door de ratio weerstandsvermogen:
Ratio weerstandsvermogen = Beschikbare weerstandscapaciteit : Benodigde weerstandscapaciteit
Beschikbare weerstandscapaciteit = €15.800.000
Benodigde weerstandscapaciteit = €10.980.000 + €4.300.000 = €15.280.000
Ratio weerstandsvermogen = 1,03
De beschikbare weerstandscapaciteit is hoger dan de benodigde weerstandscapaciteit. Dit betekent dat er voldoende weerstandsvermogen is om volledig de gevolgen van het optreden van risico’s financieel op te vangen. Conform het bestuursakkoord beschikken we over voldoende weerstandsvermogen wanneer de uitkomst van de ratio minimaal 1 is.
Naast de ingeschatte risico’s heeft Deventer ook te maken met algemene onzekerheden.
Onder andere:
- Effecten als gevolg van de Coronacrisis
- Algemene uitkering (onzekerheid verdeelsystematiek en soms sterk fluctuerende accressen);
- BTW/BCF (ontwikkelingen en plafond BCF);
- Leegstand onroerende panden in eigendom;
- Restauratie monumentale panden;
- Financieringsrisico’s (rente- en kredietrisico’s);
- Garantstellingen (kans op aflossen krediet vanwege insolventie kredietnemer);
- Te ontvangen subsidies (kans op terugvordering door niet voldoen aan de subsidievoorwaarden).
Op basis van wat we nu weten, kunnen deze onzekerheden (risico’s) niet worden gekwantificeerd.
Voor het opvangen hiervan zijn algemene weerstandsbudgetten beschikbaar. De omvang van de generieke weerstandsreserve is €28 miljoen per 01-01-2022, die naar verwachting daalt tot een bedrag van eenmalig €25 miljoen in 2026. Het totaal van deze bedragen vormt samen met de beschikbare weerstandscapaciteit het totale weerstandsvermogen.
Deelneming aan een verbonden partij kent financiële -, bestuurlijke - en beleidsinhoudelijke risico’s. De diversiteit in de verschillende verbintenissen (gemeenschappelijke regelingen, deelneming in vennootschappen met aandelenbezit en/of verstrekte leningen / garanties) levert onderscheid in de risico’s op. De te onderscheiden risico’s vereisen verschillende aandacht. In de paragraaf verbonden partijen van deze begroting is algemene informatie en specifieke informatie opgenomen voor vorming van een beeld van het financiële risicoprofiel.
Wanneer (op grond van een concrete gebeurtenis) bij een bepaalde verbonden partij een risico wordt voorzien dat zou kunnen leiden tot een verlies op het ingebrachte kapitaal, de verstrekte lening of garantie of indien het leidt tot een verplichting (en het risico is kwantificeerbaar), dan zal daarvoor weerstandsvermogen worden aangehouden of een voorziening worden gevormd.
Aan de informatie over de verbonden partijen ontlenen wij in algemene zin geen aanwijzingen dat de gemeente voor bepaalde financiële risico’s bij verbonden partijen weerstandsvermogen moet aanhouden. Daarbij baseren wij ons mede op de accountantsrapporten die bij de jaarrekeningen 2020 van verbonden partijen worden afgegeven waarin de accountant aandacht besteedt aan de continuïteit van de bedrijfsvoering en actuele financiële informatie vanuit vennootschappen en gemeenschappelijke regelingen. Daarover zijn twee constateringen:
- De financiële effecten van coronamaatregelen bij voornamelijk de NV Deventer Schouwburg, de NV Maatschappelijk Vastgoed Deventer (vanaf 2021 overgedragen aan de gemeente) en NV Sportbedrijf Deventer.
- In 2020 heeft de gemeente de financiën van de NV Deventer Schouwburg respectievelijk de NV Sportbedrijf Deventer aangevuld met een bijdrage van eenmalig €300.000 respectievelijk €150.000 om de liquiditeitspositie aan te vullen. Ook voor 2021 is aan de schouwburg een aanvullend budget van €280.000 beschikbaar gesteld. Prognose van de NV Sportbedrijf Deventer is in haar vastgestelde meerjarige perspectief van december 2021 dat zij mede door de coronabijdragen van het rijk en de gemeentelijke aanvullende subsidie aan haar aflossingsverplichtingen van de gemeentelijke leningen kan blijven voldoen.
- In 2020 heeft de gemeente een kortlopende kasgeldlening van €910.000 aan de NV Maatschappelijk Vastgoed Deventer (NV MVD) verstrekt voor de in 2020 opgelopen huurachterstanden. Uit de concept jaarrekeningen (2020 en 2021) van de NV blijkt dat een groot deel van de huurachterstanden inmiddels is voldaan. De terugbetaling van de kasgeldlening, maar ook van de andere door de gemeente verstrekte leningen in 2021 en de “terugbetaling” van het aandelenkapitaal aan de gemeente (op te nemen in de liquidatie-uitkering die in 2022 plaatsvindt) is geen financieel risico meer voor de gemeente.
- In 2020 is het vliegverkeer van en naar de NV Luchthaven Teuge (deels) wegens coronamaatregelen tijdelijk gestaakt. Ondanks dat werd over 2020 een positief resultaat gerealiseerd en is ook het voorlopig resultaat 2021 en het financieel meerjarige perspectief positief. De liquiditeitsontwikkeling daarentegen is beperkt en biedt weinig ruimte voor aflossingen van de bancaire lening die op dit moment afgerond €1,0 mln. boekwaarde betreft. De NV is daarover met de bank in gesprek. Uitgangspunt voor de gemeente is dat de NV geen beroep op gemeentelijke middelen doet.
- De financiële situatie van de NV Deventer Schouwburg in algemene zin.
De continuïteit van deze NV en daarmee een nog nader vast te gaan stellen sluitende meerjarige begroting voor de schouwburg (momenteel een structureel nadeel van afgerond €350.000) is afhankelijk van nog te nemen gemeentelijke besluitvorming over de toekomst van het Cultureel Centrum (plan De Nieuwe Keizer) en de positie van de schouwburg daar in. Daarnaast is definitieve gemeentelijke besluitvorming over het verstrekken van gemeenteleningen voor vervangingsinvesteringen aan de schouwburg nodig. Voorwaarde daarvoor is eveneens een sluitende meerjarige begroting.
In de tabel hieronder zijn de verbonden partijen opgenomen waarin Deventer een geactiveerd financieel belang heeft en de omvang daarvan per 31-12-2021.
(bedragen x €1) | |||
---|---|---|---|
Verbonden partij | Deelneming | Lening | Garantie |
NV Centrumgarage Deventer | 39.552 | - | - |
Het Groenbedrijf BV | 30.000 | - | - |
NV Sportbedrijf Deventer | - | 12.685.062 | 1.237.064 |
NV Bergkwartier | 1.561.004 | - | - |
NV Deventer Schouwburg | - | - | - |
NV Maatschappelijk Vastgoed Deventer | 22.610.572 | 0 | - |
NV Luchthaven Teuge | 489.857 | - | - |
Circulus-Berkel BV | 15.882 | - | - |
Enexis BV | 932.512 | 1.354.025 | - |
BNG Bank | 60.650 | - | - |
Vordering op Enexis BV | 52 | 0 | - |
Publiek Belang Electriciteitsproductie BV | 1 | - | - |
CSV Amsterdam BV | 52 | - | - |
Totaal | 25.740.134 | 14.039.087 | 1.237.064 |
In de paragraaf verbonden partijen wordt verder ingegaan op de financiële risico’s in relatie tot de verbonden partijen.
Op basis van een wetswijziging van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten (BBV) publiceert Deventer vanaf begrotingsjaar 2015 de landelijk voorgeschreven financiële kengetallen in de begroting en jaarrekening. De kengetallen maken het de leden van de gemeenteraad gemakkelijker om inzicht te krijgen in de financiële positie van hun gemeente.
De kengetallen zijn gebaseerd op de balans en exploitatierekening 2021. Hieronder worden de uitkomsten van de berekening van de kengetallen gepresenteerd. Vervolgens volgt een beknopte beoordeling van de uitkomsten in relatie tot de financiële positie.
Kengetallen | Jaarrekening 2020 | Begroting 2021 | Jaarrekening 2021 |
---|---|---|---|
Netto schuldquote | 65 | 80 | 54 |
Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen | 55 | 70 | 45 |
Solvabiliteitsratio | 21 | 16 | 31 |
Structurele exploitatieruimte | 4,79 | 0,53 | 8,3 |
Grondexploitatie | 12 | 8 | 15 |
Belastingcapaciteit | 95 | 100 | 101 |
Netto schuldquote
De netto schuldquote geeft de verhouding weer van de schuldenlast ten opzichte van de eigen middelen.
Netto schuldquote = Netto schuld : Totale inkomsten (excl. mutaties reserves)
Een netto schuldquote hoger dan 130 is voor een gemeente niet gunstig. De gemeente heeft dan een zeer hoge schuldpositie en zal er goed aan doen om de schulden af te bouwen en daarmee de financiële positie te verbeteren. Dit betekent concreet een terughoudend investeringsbeleid met geleende middelen en het afbouwen van voorraden bouwgrond. Bij een percentage tussen 100 en 130 geldt dat voorzichtigheid is geboden. Deventer zit in 2021 ruim onder de 100. Vergeleken met de rekening 2020 en de begroting 2021 is het kengetal gedaald. De hoofdreden hiervan is dat met name totale inkomsten van de gemeente zijn gestegen.
Oordeel niet te snel
Een hoge netto schuldquote hoeft op zichzelf geen probleem te zijn. Het hangt af van meerdere factoren. Zo kan een hoge schuld worden veroorzaakt doordat er leningen zijn afgesloten en die middelen vervolgens zijn doorgeleend aan bijvoorbeeld woningcorporaties die op hun beurt weer jaarlijks aflossen. Om dit effect voor de beoordeling te corrigeren volgt hieronder de netto schuldquote exclusief leningen door verstrekt aan derden.
Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen aan derden
Netto schuldquote =Netto schuld (excl. leningen aan derden) : Totale inkomsten (excl. mutaties reserves)
De rentelasten en aflossingen van de door verstrekte leningen drukken niet op de exploitatie. Wanneer deze correctie voor Deventer wordt toegepast verbeterd de uitkomst van dit kengetal en is gunstig voor de financiële positie. Vergeleken met de rekening 2020 en de begroting 2021 is het kengetal gedaald. De hoofdreden hiervan is, dat met name de totale inkomsten van de gemeente zijn gestegen.
Solvabiliteitsratio
Dit kengetal is de verhouding tussen het eigen en vreemd vermogen en geeft inzicht in de mate waarin de gemeente in staat is aan haar financiële verplichtingen te voldoen. Het geeft een indicatie van de financiële weerbaarheid. Hoe hoger de uitkomst van de ratio, hoe groter de weerbaarheid.
Er zijn door de VNG (nog) geen richtlijnen gegeven voor welke uitkomsten wijzen op een ‘gezonde’ solvabiliteit. De uitkomst in 2021 is 31 en hoger dan die van de solvabiliteitsratio van rekening 2020, die was namelijk 21. Vergeleken met de begroting 2021 is het kengetal gestegen van 16 naar 31. De reden hiervan is een stijging van het Eigen Vermogen.
Structurele exploitatieruimte
Dit kengetal geeft aan hoe groot de structurele exploitatieruimte is. Het geeft inzicht in welke mate de structurele lasten gedekt zijn door structurele baten.
Een positieve uitkomst betekent dat er structureel voldoende baten zijn om de lasten te dekken. Over het algemeen geldt als richtlijn; hoe hoger de uitkomst des te gunstiger dit is voor Deventer. Deze verbetering van de uitkomst van het kengetal heeft geen effect op het genoemde kengetal in de begroting 2022.
Grondexploitatie
De afgelopen jaren is gebleken dat de grondexploitatie een forse impact kan hebben op de financiële positie van een gemeente. Wanneer een gemeente leningen aantrekt om daarmee grond te kopen vergroot dit de schuldpositie. Van belang is om te weten of de schuld kan worden afgelost uit de opbrengsten van de verkoop van de bouwgronden (kavels). Het kengetal geeft aan hoe groot de grondpositie (waarde van de grond) is ten opzichte van de totale (geraamde) opbrengsten (baten).
Grondexploitatie = Bouwgrond in exploitatie (BIE) : Totale inkomsten
Bij de berekening is uitgegaan van de totale omvang grondexploitatie. Dit zijn de actieve grondexploitatiecomplexen (excl. de facilitaire complexe). De boekwaarde van de facilitaire complexen vallen BBV-technisch (notitie faciliterend grondbeleid) onder de overlopende activa. Vergeleken met de rekening 2019 is het kengetal gedaald, maar vergeleken met de begroting is het nagenoeg gelijk gebleven.
Belastingcapaciteit
De belastingcapaciteit geeft inzicht in de mate waarin financiële tegenvallers kunnen worden opgevangen. Voor het bepalen van de ruimte is een ijkpunt nodig. In dit geval wordt als ijkpunt gekeken naar de landelijk gemiddelde tarieven. Er is geen maximum gesteld aan de belastingopbrengsten dus betreffen de gemiddelde tarieven slechts een indicator. Hoe verhoudt de eigen belastingdruk zich tegenover het landelijk gemiddelde van alle gemeenten.
Een belastingcapaciteit van 100% betekent dat de woonlasten exact het landelijk gemiddelde zijn. Een lager percentage dan 100% betekent dat de woonlasten per huishouden lager zijn dan het landelijke gemiddelde. Vergeleken met de rekening 2020 is het percentage gestegen.
(bedragen x €1)
Vaststelling Belastingcapaciteit | Jaarrekening 2021 | |
A | OZB - gemiddeld | 318,68 |
---|---|---|
B | Riool - gemiddeld | 173,76 |
C | Afval - gemiddeld | 289,26 |
D | Eventuele heffingskorting | 0,00 |
E | (A+B+C+D) | 781,70 |
F | 771,00 | |
Belastingcapaciteit (E/F) | 101% |
Conclusie
De diverse kengetallen met betrekking tot de schuldpositie laten een positieve ontwikkeling zien en geven dus geen aanleiding om het financieel beleid aan te passen.