Slim warmtenet
Projectnaam | Slim warmtenet Zandweerd, fase 1 | |
---|---|---|
Portefeuillehouder | C. Verhaar | |
Rapportagedatum | 31 december 2021 | |
Basisinformatie Project | ||
De gemeente Deventer heeft het landelijk Klimaatakkoord en haar eigen doelstellingen uit de omgevingsvisie vertaald in het Energieplan Deventer en nader uitgewerkt in de transitievisie warmte. Een belangrijk onderdeel van het Energieplan is het realiseren van 10.000 aardgasvrije woningen in 2030. Sinds 2017 wordt hier met de strategische partners in de stad (corporaties en netwerkbedrijf Enexis) invulling aan gegeven op basis van de uitvoeringsagenda FBW: Fossielvrij en Betaalbaar Wonen. Onderdeel van de Uitvoeringsagenda is het in uitvoering brengen van kansrijke projecten. Het verduurzamen van de wijk Zandweerd is hierbij aangewezen als potentieel kansrijk project omdat – naast de nieuwbouw in de Tuinen van Zandweerd – nu veel renovatieprojecten door de corporaties in uitvoering zijn en ten noorden van de wijk een duurzame warmtebron in de vorm van de RWZI aanwezig is. Het projectplan beschrijft de realisatie van de eerste fase van het ontwikkelen van Slim Warmtenet Zandweerd, dit vormt een belangrijk onderdeel om de wijk aardgasvrij te maken. Slim Warmtenet Zandweerdheeft de potentie om 2200 woningen van het aardgas te halen. Een deel van Slim Warmtenet Zandweerd is reeds in de Tuinen van Zandweerd aangelegd. Momenteel vinden de voorbereidingen plaats voor de realisatie van de eerste warmtecentrale voor verwarming van bestaande woningen in de wijk. Raakvlakken | ||
Besluitvorming | ||
In het raadsbesluit van 7 oktober 2020 is opgenomen dat tijdens de projectuitvoering de Raad op drie belangrijke momenten gevraagd wordt een besluit te nemen bij tussentijdse beslismomenten. Deze beslismomenten vormen belangrijke stappen in het project en maken ook onderdeel uit van de besluitvorming (zie voor verdere uitwerking van de beslispunten hoofdstuk 9): Wijziging op het projectplan Huidige projectfase:
| ||
Projectfase | Realisatiefase |
Stand van zaken | ||
Aanleg infrastructuur: Aansluiting van de woningen op de infrastructuur: Aanbestedingstraject & Onderhandelingsprocedure:
Onderhandelingsprocedure:
| ||
Voortgang | ||
Scope | Behoeft aandacht | |
---|---|---|
Ten aanzien van Financiën, Risico’s en Planning worden knelpunten onderkend. Mogelijke bijsturing hangt nauw samen met de uitkomsten van afronding van de aanbesteding van de warmteleverancier. Zie ook mede hiervoor hoofdstuk 2 stand van zaken. | ||
Financiën | Behoeft aandacht | |
Afwijking begroting? | Nee | |
1. Start aanbesteding warmteleverancier is verschoven van eind december 2020 verschoven naar half januari 2021 De planing van de onderhandelingsprocedure eindigt eind Q1-2022. | ||
Afwijking investering? | Ja | |
Zie hierboven | ||
Afwijking exploitatie? | Ja | |
Op grond van de onderhandelingen met de inschrijvende partij werden in november 2021 grote wijzigingen ten opzichte van de begrote exploitatiekosten gezien. Op basis daarvan zijn veel verschillende optimalisaties doorgevoerd. Hierover zijn we voorzichtig positief. Begin 2022 worden de onderhandelingen afgerond. Dan zullen ook de resultaten uit de onderhandelingen met de inschrijvende partij ten opzichte van de exploitatiekosten worden gerapporteerd. | ||
Risico's en kansen | ||
Risico's en kansen? | Behoeft aandacht | |
Aan de hand van de huidige stand van zaken is geïnventariseerd welke risico’s (onverwachte gebeurtenissen) er zijn ten aanzien van het realiseren van het slim warmtenet fase 1 (projectdoelstelling). We zien door meerdere oorzaken een verhoogd risico binnen het project ontstaan:
Met behulp van de Risman-methode is de financiële impact van de risico’s ingeschat. Dit op basis van het netto risico wat overblijft na toepassing van de beheersmaatregelen. In de tabel hieronder is het financiële effect van het netto risico opgenomen. Dit aan de hand van de vier hoofdrisico’s die ook zijn gehanteerd bij het initiële risicobeheerplan van oktober 2020.
De project specifieke risico’s leggen een beslag op het weerstandsvermogen van €1,757 mln. Dit beslag zal, bij het zich voordoen van de risico’s, worden gedekt vanuit de gelden verkregen vanuit de Proeftuinsubsidie. Voorgaande verhoging van het projectgebonden weerstandsvermogen is geëffectueerd in de kwartaalrapportage van Q2-2021. Inmiddels is er door de onderhandelingen ook zicht gekomen op de risico-inschatting van de inschrijvende partij. Deze gaat naast fase 1 ook over fase 2. Samenvattend zien we de volgende aanvullende risico’s:
Deze nieuwe risico’s zullen samen met de hierboven risico’s nader geïnventariseerd en gekwantificeerd worden en voorzien van beheermaatregelen. Bij de aanstaande besluitvorming over de aanbesteding zal de risicoanalyse als geheel geactualiseerd zijn en betrokken worden bij het raadsbesluit. Vervolgens zal dit verwerkt worden in de kwartaalrapportages. Draagvlak, tijdelijke rol warmteleverancier, aangehaakt houden ENN, kosten en risico’s particuliere aansluitingen
| ||
Planning | ||
Afwijking begroting? | Ja | |
Als we kijken naar de realisatie voor fase 1 dan ligt deze in lijn met de begroting. Voor de prognose wordt nog aangesloten bij de begroting. Wel zien we dat de proceskosten fors toenemen (ureninzet en externe advisering). Enerzijds veroorzaakt door veel leergeld binnen de organisatie. Anderzijds veroorzaakt door veel kosten rondom juridische zaken (samenwerking Enpuls), technische ontwerpuitwerking en de niet geslaagde aanbesteding waardoor de onderhandelingsprocedure met gegadigde moest worden gestart. Dit leidt zowel aan de kant van de gemeente als aan de kant van de gegadigde (ontwerpvergoeding) tot aanvullende en niet begrote kosten. We hebben een best forse inzet nodig van DWA (technische projectondersteuning) en AKD (juridische ondersteuning). Een deel (€ €125.000) van deze kosten is gedekt vanuit de Elena-subsidie. Aanvullend worden er nu al kosten gemaakt voor de vooropdracht warmtevoorziening Tuinen van Zandweerd en Rubensstraat (zie mede toelichting H2 Stand van zaken Q4). De onderhandelingen bij de aanbesteding lopen nog. Deze zullen naar verwachting in Q1 2022 worden afgerond. Voor de financiële begroting zal het reserend saldo van 2021 overgeheveld worden naar 2022. Verdere realisatie van het productiedeel zal plaatsvinden in 2022 na afronding van de aanbestedingsprocedure. | ||
Afwijking totaalplanning? | Behoeft aandacht | |
De beoogde planning van realisatie en ontwikkeling van de woningen in de Tuinen van Zandweerd is snel en voortvarend ter hand genomen. In relatie tot aanbesteden van de warmteleverancier ontstaat er een vertraging waardoor warmte niet op tijd door de warmteleverancier aan de woningen geleverd kan worden. Dit slaat zowel op de woningen in de Tuinen van Zandweerd als op de woningen van Stichting Eigen Bouw aan de Rubenstraat. Hiervoor worden nu voorbereidende werkzaamheden getroffen om in dat geval een tijdelijke energievoorziening voor de woningen die eerder in gebruik zijn dan dat het warmtenet operationeel is, te leveren. Ten opzichte van de oorspronkelijke planning zal er vertraging op de volgende onderdelen plaatsvinden: | ||
Communicatie | ||
Communicatie | Op koers | |
Samen met de buurt is een buurtplan opgesteld ‘Zandweerd gaat voor minder’. Dit is een aanpalend project aan het SWZ fase 1, maar heeft veel raakvlakken. Het SWZ fase 1 maakt onderdeel uit van het buurtplan en wordt ook verwerkt in het zogenaamde Wijk Uitvoeringsplan dat voor de wijk Zandweerd is opgesteld. In maart/april zal de aanpak verder versterkt worden zodat communicatie en betrokkenheid nog meer kan worden vormgegeven. Lopende activiteiten communicatie vanuit SWZ fase 1, ondanks coronabeperkingen: o Promofilm - Bestaande bouw: o Traject gestart rondom ophalen van 70% commitment huurders voor aansluiting op SWZ. | ||
Overige informatie | ||
N.v.t. |