Verbindend kader Sociaal domein
We hebben een verbindend kader sociaal domein 2019-2022 vastgesteld waarin de ambities van het college, doelstellingen, overzicht en planning in het sociale domein in kaart zijn gebracht voor de komende jaren. Deze agenda houden we gezamenlijk met de raad actueel. Zo zorgen we in het sociale domein voor samenhang en verbinding.
Dit verbindend kader vormt een perspectief op de opgaven in het sociaal domein voor de komende jaren. Het is een inleidend kader op de beleidsstukken die u de komende periode krijgt voorgelegd. En aan de hand waarvan we met uw raad ambities delen voor de komende vier jaar in het sociale domein.
Onze ambities zijn groot, maar we realiseren ons ook dat niet alles tegelijk kan. Daarom zullen we samen met uw raad prioriteiten moeten stellen. Dit verbindend geeft naast ambities, overzicht en planning. Achtereenvolgens komen in dit verbindend kader aan de orde: de ambitie, strategische doelstellingen, de thema’s en de verbinding ertussen en de organisatie.
Zie bijlage - Verbindend kader Sociaal domein - actualisatie maart 2021.
Transformatieopgave
We gaan verder met het transformeren in het sociale domein om de passende ondersteuning aan onze inwoners en begeleiding naar werk ook op de langere termijn goed, toegankelijk en betaalbaar te houden. Deventer mag trots zijn op hoe we sinds de decentralisaties invulling hebben gegeven aan de uitvoering van de taken in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning, Jeugdwet en Participatiewet. We blijven investeren in preventie en onze sociale infrastructuur, zorgen ervoor dat onze toegangen hun werk goed kunnen blijven doen, onderzoeken of innovatie en andere vormen van ondersteuning en begeleiding naar werk betere resultaten bieden en monitoren zodat we waar nodig kunnen bijsturen.
Meer informatie
2021 in vogelvlucht
De lijn van opgroeien in Deventer is die van wieg naar werk. Centraal in deze visie staat “het normale leven versterken” met de 10 beschermende factoren van het Nederlands Jeugd Instituut. Maar ook is er aandacht voor het bieden van ondersteuning via onze toegang aan alle jeugdigen die het (even) niet op eigen kracht of met hun omgeving kunnen redden. We bieden daarbij jeugdhulp als vangnet voor gezinnen met kinderen die (tijdelijk) niet mee kunnen doen. Op basis van de visie van wieg naar werk wordt er ieder jaar een uitvoeringsplan gemaakt. In het uitvoeringsplan 2021 zijn ook de projecten opgenomen die worden gefinancierd uit de extra middelen die door het rijk eind 2019 beschikbaar zijn gesteld. In 2021 (begroting 2022) is besloten de projecten tot en met 2024 te verlengen.
Preventie
Primair ligt de verantwoordelijkheid voor preventie bij de inwoners c.q. jeugdigen/ouders/verzorgers zelf. Wanneer men er niet uitkomt op basis van eigen kracht dragen we zorg voor ondersteuning. Het professionele veld is ingericht om vroegtijdig problemen te signaleren. Daarmee kan er sneller en effectiever ondersteuning worden geboden “in het normale leven”: thuis, in de buurt, op school. We willen hierbij ondersteuning en zorg zoveel mogelijk integraal, samenhangend, dicht bij huis en dicht bij de leefwereld van jeugdigen organiseren, aansluitend op hun eigen kracht. Zo kort als mogelijk, zo lang als noodzakelijk. Voor 2021 hebben we een aantal prioriteiten geformuleerd waar we mee aan de gang zijn gegaan. Zo
hebben we de samenwerking versterkt en verdiept met onze keten partners, onderwijs, GGD, welzijnsorganisaties. Daarin hebben we gewerkt aan het verder ontwikkelen van de basisvoorzieningen en algemene voorzieningen zoals bijvoorbeeld het kinderwerk en jongerenwerk, extra activiteiten voor jongeren in de coronaperiode, kansrijke start, project politiekids en een locatie voor jongeren in Bathmen.
Naast basis- en algemene voorzieningen kennen zijn er de maatwerkvoorzieningen zoals de huiskamers bij de Driehoek, de BSOplus, de Brick aanpak e.a. Kenmerk van deze voorziening is dat er sprake is van geïndiceerde preventie en dat ze zonder indicatie toegankelijk zijn.
Onderwijs en jeugdhulp
De samenwerking tussen onderwijs, zorgaanbieders en team toegang jeugd heeft zich versterkt en verdiept o.a. met de komst van de jeugdhulpverlener op school. Deze staat in nauw contact met team toegang jeugd. Ook is de voorziening “Brick” in het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs uitgebreid. Het klassenhuis is voortgezet en is een voorziening in het primair onderwijs voor leerlingen waar ze in
een huiskamer setting ondersteund worden op diverse gebieden onder andere bij hun schoolse taken. Er is gestart met het nationaal programma onderwijs om jongeren te ondersteunen die een achterstand door Corona hebben opgebouwd. In de Gelijke Kansen Agenda die begin 2020 is afgesloten zijn doelen en werkafspraken tussen het Ministerie van OCW en de gemeente Deventer opgenomen. In 2021 zijn we verder gegaan met de 2 interventies hieruit: een taalklas en de verdere doorontwikkeling van het schakelpuntoverleg.
Toegang
In 2021 zijn de voorbereidingen getroffen om de toegangsmedewerkers per 1-1- 2022 in dienst van de gemeente te nemen. Op inhoud en op het gebied van de rechtmatigheid is invulling gegeven aan het plan van aanpak doorontwikkeling team toegang jeugd. In 2021 is net als voorgaande jaren door team toegang jeugd de samenwerking met de huis- en jeugdartsen verder vormgegeven. De jeugdconsulent die bij de huisartsen in de praktijk werken staan in nauw contact met de toegang. Ook de samenwerking van team toegang jeugd met de Gecertificeerde Instellingen (GI’s), zorgaanbieders en de 3 toegangen (team toegang WMO, team toegang jeugd en jongerenloket) heeft zich verder versterkt en verdiept.
Jeugdhulp
In 2021 hebben we, in samenspraak met het Regionale Serviceteam Jeugd IJsselland (RSJ) die de inkoop van de jeugdhulp verzorgt, met zorgpartijen in de gemeente afspraken gemaakt voor zorg en ondersteuning om de beweging van individuele naar algemene voorzieningen te stimuleren. Dit met als uitgangspunt de integrale benadering en de doorgaande zorglijn voor 18-/18+. Uitgangspunt van de toegang is het bieden van (zorg)voorzieningen die voortkomen uit de ondersteuningsvraag van de jongere (en/of ouders) en is gericht op het versterken van het normale leven. In 2021 is gewerkt aan een nieuw regionaal inkoopmodel. Om ruimte te geven aan input van aanbieders die met het voorliggende inkoopmodel niet uit de voeten konden is het inkoopmodel met een jaar uitgesteld, beoogde ingangsdatum is nu januari 2023.
Huisvesting Onderwijs
De leegstand van schoolgebouwen en de groei van leerlingen op een aantal locaties bracht in 2021 met zich mee dat er een herschikking van locaties en gebouwen heeft plaatsgevonden. Voor de herschikking van schoolgebouwen om de leegstand te verminderen ligt het voortouw bij de schoolbesturen. De gemeente brengt partijen bijeen om te komen tot een optimale onderwijshuisvesting op gemeentelijk niveau. In 2021 is voor het kindcentrum Rivierenwijk toestemming verleend tot uitbreiding. Ook is in 2021 verder gewerkt aan het mogelijk maken van de nieuwe huisvesting Marke Zuid en de basisschool in Lettele. Tot slot is het integraal huisvestingsplan (IHP) vastgesteld. Hierin staan 4 prioriteiten aangegeven: vervangende nieuwbouw van de school voor speciaal voortgezet onderwijs (voor ZMOK leerlingen) aan de Splithofstraat, uitbreiding van Kindcentrum Borgele, vervangende nieuwbouw voor het scholencomplex aan de Zwaluwenburg en vervangende nieuwbouw van het scholencomplex aan de Colmschaterenk in Colmschate zuid.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - 1. Normale Leven Versterken
We versterken het normale leven.Meer dan 90% van de jongeren redt zich met een algemene voorziening of in het sociaal netwerk en doet geen beroep op een maatwerkvoorziening.
Relatie met strategisch doel
Wij zorgen voor mensen die ondersteuning nodig hebben. Daartoe gaan we, in samenwerking met zorgaanbieders en andere partners, verder met de transformatie van de zorgtaken. Ons uitgangspunt is het principe van ‘ziek en zorg’ naar ‘gezond en gedrag’. We zetten daarom bijvoorbeeld in op preventie en nieuwe, meer laagdrempelige, collectieve vormen van zorg. Ook sport vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid.
Prestaties
Historie
Historie
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2021
Door corona worden er minder gesprekken gevoerd. Vorig jaar met45 jongeren (oud van schooljaar 2019/2020).Toelichting 2e kwartaal rapportage 2021
Door corona worden er minder gesprekken gevoerd. Vorig jaar met45 jongeren (oud van schooljaar 2019/2020).Toelichting 3e kwartaal rapportage 2021
Door corona worden er minder gesprekken gevoerd. Vorig jaar met45 jongeren (oud van schooljaar 2019/2020).Historie
Historie
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2021
Afgelopen schoolperiode waren er 15 thuiszitters, tot nu toe zijn heter 12Toelichting 2e kwartaal rapportage 2021
Afgelopen schoolperiode waren er 15 thuiszitters, tot nu toe zijn heter 12Toelichting 3e kwartaal rapportage 2021
Afgelopen schoolperiode waren er 15 thuiszitters, tot nu toe zijn heter 12Doelstelling - 2. Toegang
Toegang biedt ondersteuning aan alle jongeren die het (even) niet op eigen kracht of met hun omgeving kunnen redden.De gezinscoaches werken in alle gevallen volgens het uitgangspunt 1 gezin, 1 plan en 1 regisseur.
Relatie met strategisch doel
Wij zorgen voor mensen die ondersteuning nodig hebben. Daartoe gaan we, in samenwerking met zorgaanbieders en andere partners, verder met de transformatie van de zorgtaken. Ons uitgangspunt is het principe van ‘ziek en zorg’ naar ‘gezond en gedrag’. We zetten daarom bijvoorbeeld in op preventie en nieuwe, meer laagdrempelige, collectieve vormen van zorg. Ook sport vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid.
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2021
Door Corona heeft team toegang jeugd vorig jaarminder aanmeldingen gekregen: 152 i.p.v. 225. Dat isook dit jaar de verwachtingToelichting 2e kwartaal rapportage 2021
Door Corona heeft team toegang jeugd vorig jaarminder aanmeldingen gekregen: 152 i.p.v. 225. Dat isook dit jaar de verwachtingToelichting 3e kwartaal rapportage 2021
Door Corona heeft team toegang jeugd vorig jaarminder aanmeldingen gekregen: 152 i.p.v. 225. Dat isook dit jaar de verwachtingHistorie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2021
Door corona hebben de jeugdconsulenten vorig jaar minder jongeren gezien:358 i.p.v. 400. Dat is ook dit jaar de verwachting.Doelstelling - 3. Jeugdhulp
Bevorderen dat ondersteuning op maat wordt geboden, voor een zo kort mogelijke tijdsduur, en zo lang als nodig en tegelijkertijd creëren van een vangnet voor jongeren die ondersteuning nodig hebben of geen netwerk hebben
Relatie met strategisch doel
Wij zorgen voor mensen die ondersteuning nodig hebben. Daartoe gaan we, in samenwerking met zorgaanbieders en andere partners, verder met de transformatie van de zorgtaken. Ons uitgangspunt is het principe van ‘ziek en zorg’ naar ‘gezond en gedrag’. We zetten daarom bijvoorbeeld in op preventie en nieuwe, meer laagdrempelige, collectieve vormen van zorg. Ook sport vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid.
Prestaties
Historie
Historie
Beleidsindicatoren
Nummer | Taakveld | Naam | Waarde | Toelichting | Bron |
---|---|---|---|---|---|
17 | Onderwijs | Absoluut verzuim | 1,90 | Aantal per 1.000 leerlingen | DUO |
18 | Onderwijs | Relatief verzuim | 25 | Aantal per 1.000 leerlingen | DUO |
19 | Onderwijs | Vroegtijdig schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers) | 2,10 | Vroegtijdig schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers) | Ingrado |
22 | Sociaal domein | Jongeren met een delict voor de rechter | 1 | % 12 t/m 21 jarigen | Verwey Jonker Instituut - Kinderen in Tel |
23 | Sociaal domein | Kinderen in uitkeringsgezin | 6 | % kinderen tot 18 jaar | Verwey Jonker Instituut - Kinderen in Tiel |
29 | Sociaal domein | Jongeren met jeugdhulp | 9,30 | % van alle jongeren tot 18 jaar | CBS |
30 | Sociaal domein | Jongeren met jeugdbescherming | 1,10 | % van alle jongeren tot 18 jaar | CBS |
31 | Sociaal domein | Jongeren met jeugdreclassering | 0,30 | % van alle jongeren van 12 tot 23 jaar | CBS |
Exploitatie
(bedragen x €1.000)
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening Prognose | Verschil Prognose | |
Lasten | 39.992 | 40.516 | 40.065 | -451 |
Baten | 3.678 | 4.044 | 3.667 | -377 |
Voor resultaatbestemming | -36.314 | -36.473 | -36.398 | 74 |
Stortingen in reserves | 0 | 214 | 230 | 16 |
Puttingen uit reserves | 549 | 714 | 620 | -94 |
Na resultaatbestemming | -35.765 | -35.972 | -36.008 | -36 |
Budgetoverhevelingen
(bedragen x €1.000) | |||
Onderwerp | Lasten | Baten | Saldo |
---|---|---|---|
Budget eerste verkenning zwaluwenburg | 75 | 0 | -75 |
Onderhoud en beheer gymzalen | 215 | 124 | -91 |
Onderwijsachterstandenbeleid (OAB) | 385 | 385 | 0 |
Nationaal Programma Onderwijs | 356 | 356 | 0 |
Uitvoeringsbudget jeugd | 100 | 0 | -100 |
Totaal | 1.131 | 865 | -266 |
Saldo na resultaatbestemming en budgetoverheveling
(bedragen x €1.000) | |
Saldo | |
Saldo na resultaatbestemming | -36 |
Saldo budgetoverheveling | -266 |
Saldo na budgetoverheveling | -302 |
Toelichting saldo na budgetoverheveling (nadeel €302.000)
Leerlingenvervoer (voordeel €37.000)
Sinds 1 augustus 2019 voert de gemeente Deventer het leerlingenvervoer zelfstandig uit, na een aanbesteding samen met Apeldoorn en Zutphen. De kosten onder de nieuwe aanbesteding vallen lager uit dan voorzien. Door corona en het meerdere keren sluiten van het onderwijs is een deel van de ritten uitgevallen.
Jeugdzorg (nadeel €368.000) + voordeel €191.000 december circulaire, dekking algemene middelen
De kosten Jeugdzorg (ZIN/PGB) vallen circa €274.000 hoger uit dan voorzien, dit ligt in lijn met 2019 en 2020. De prognose van de 4e kwartaalrapportage is bijgesteld. Daarnaast een nadeel op de corona meerkosten van €168.000, de dekking hiervan komt uit programma Algemene dekkingsmiddelen. Tot slot een meevaller in het uitvoeringsbudget RSJ Jeugd (€74.000) i.v.m. doorschuif BTW.
Investeringen
(bedragen x €1.000) | ||||
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
Uitgaven t.l.v. investeringen | 651 | 3.783 | 288 | -3.495 |
Inkomsten t.g.v. investeringen | 0 | 52 | 47 | -5 |
Saldo | -651 | -3.731 | -241 | 3.490 |
Toelichting
Het netto-resultaat bedraagt €3,5 miljoen voordelig.
De kredieten Nieuwbouw Etty Hillesum (€1,2 miljoen), Uitbreiding Kindcentrum Rivierenwijk (€630.000) en vervangende nieuwbouw Sancta Maria (€1,5 miljoen) worden overgeheveld naar 2022. In 2021 zijn er geen uitgaven gedaan op deze drie investeringen.
GR
GR Bedrijfsvoeringsorganisatie Jeugdzorg IJsselland
GR
Vestigingsplaats: | Zwolle | ||
Website: | |||
Programma: | Jeugd en onderwijs | ||
Aard: | GR | ||
Deelnemingspercentage: | 9 % | ||
Doel en openbaar belang: | Samenwerking van 11 gemeenten in de regio IJsselland voor gezamenlijke inkoop van de jeugdzorg en de informatievoorziening daarover. Het betreft hier een uitvoeringsorganisatie. Besluitvorming ten aanzien van beleid is verantwoordelijkheid van de lokale deelnemende gemeenten. Het bestuur bestaat uit elf leden, vanuit elke deelnemende gemeente één lid. | ||
Financieel risico: | Financieel risico ten aanzien van de bedrijfsvoeringsorganisatie is zeer beperkt omdat het kleine organisatie betreft met deels personele detacheringen. | ||
Toelichting: | Er nemen 11 gemeenten deel in de gemeenschappelijke regeling. Zeggenschap is derhalve afgerond 9%. Het financieel aandeel in de begroting is gebaseerd op de maatschappen conform de eerdere verdeling van het rijksbudget voor Jeugd, afgerond 21%. De GR heeft geen eigen vermogen. De GR taken worden jaarlijks met voorschotten door de deelnemende gemeenten betaald en aan het eind van het jaar worden de gerealiseerde uitgaven met gemeenten afgerekend. Het exploitatiesaldo van de begroting en jaarrekening van de GR is daarmee jaarlijks nihil. | ||
Beleidsvoornemens: | De samenwerking tussen de elf IJssellandse gemeenten heeft zich in de afgelopen jaren ontwikkeld van het gezamenlijk organiseren en uitvoeren van een deel van de taken van de Jeugdwet, naar een samenwerking waarin gemeenten daarnaast meer en meer van elkaar willen leren op het gebied van beleid en uitvoering. 2022 is het eerste volledige jaar waar gewerkt wordt in lijn met de nieuwe regionale visie. Belangrijke thema’s daarin zijn: het versterken van de positie van de ouders en jeugdige, het analyseren, leren en ontwikkelen en de bovenregionale samenwerking. Dit laatste zal onder meer invloed hebben op de invulling van inkoop, contractmanagement en sommige Transformatiethema’s. | ||
Contractwaarde 2021: | Realisatie contractwaarde: | ||
Bijdrage GR 2021: | Realisatie bijdrage GR: | €341.081 | |
Subsidie 2021: | Realisatie subsidie: | €1.913.324 | |
Dividend 2021: | Realisatie dividend: |
Financiele gegevens | 2020 | 2021 | 2022 |
Eigen vermogen: | €0 | €0 | €0 |
Vreemd vermogen: | €2.713.042 | €0 | €0 |
Resultaat: | €0 | €0 | €0 |
Bron: | Jaarrekening | Begroting | Begroting |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2021: | |||
Garantie 31-12-2021: | |||
Lening 31-12-2021: |
Gerelateerde informatie
Documentnaam | Bestandsgrootte | Openen |
---|---|---|
Integraal Huisvestingsplan Onderwijs 2021-2026 | 1,0 Mb | |
Visie Van Wieg naar Werk 2019-2022 | 1,4 Mb | |
Verbindend kader Sociaal domein 2019-2022 | 1,0 Mb | |
Verordening gemeentelijke kindregelingen 2022 | 1,7 Mb | |
Visie Jeugdhulp IJsselland 2021-2025 | 0,5 Mb |