Het programma omvat de zorg en verantwoordelijkheid voor een goede ruimtelijke ontwikkeling en inrichting van de gemeente, zowel de stad als het platteland inclusief de dorpen en kernen.
Dit gebeurt onder andere door beleidsvoorbereiding en -uitvoering. Daartoe behoren het opstellen van planologisch kaders met een goede ruimtelijke onderbouwing, voor initiatieven uit de samenleving (een bestemmingsplan of een omgevingsvergunning).
De basis voor de verschillende ontwikkelingen is gelegd in de Omgevingsvisie 2019, waarin de kwaliteiten en ambities van Deventer staan beschreven. Deze bevat geen blauwdruk in de zin van wat we waar, op welke plek, en hoe gaan zien maar geeft een benaderingswijze mee waarlangs ruimtelijke vraagstukken moeten worden benaderd. Dat leidt tot verschillende mooie ontwikkelingen in stad en landelijk gebied, waarbij de kwaliteit en het karakter van Deventer voorop staan. Op deze manier kijken we naar locaties binnen de stad, maar ook naar het landelijk gebied bij het uitvoeren van ons beleid Kansen uit Buiten. Dezelfde benaderingswijze nemen we ook mee bij de uitwerking van de routekaarten Wonen en Voorzieningen. Een steeds belangrijker rol is weggelegd voor de samenleving in de zin van een goede participatie. Dat neemt niet weg dat er nog steeds keuzes moeten worden gemaakt vanuit het algemeen belang waar we voor staan, maar we brengen wel alle (individuele) belangen in beeld die bij de keuze een rol spelen.
Deze benaderingswijze sluit aan bij de Omgevingswet. Deze is opnieuw uitgesteld, tot 1 oktober 2022 of mogelijk 1 januari 2023. Deventer staat in de startblokken.
Verder leggen wij via het ruimtelijke spoor vaak de basis voor de realisatie van de doelstellingen van andere beleidsvelden, zoals Bereikbaarheid, Parkeren en Wonen. Wij dragen bij aan goede afspraken met o.a. de corporaties over de volkshuisvesting. We zijn actief richting onze partners om de komende woningbouwopgave te realiseren.
Meer informatie
2021 in vogelvlucht
Ook in 2021 hadden we natuurlijk volop te maken met beperkingen vanwege de coronapandemie. Ondanks dat we daar steeds beter een weg in vonden, bleef dit lastig in participatietrajecten. Desondanks hebben we goede resultaten kunnen boeken. Dat maakt dat er besluitvorming heeft plaatsgevonden in enkele mooie ontwikkelingen, en ook dat die besluitvorming is voorbereid (maar net niet meer in 2021 heeft kunnen plaatsvinden). We noemen hier de vaststelling van het ontwikkelperspectief De Kien als eerste. Dit geeft een verdere invulling van de ambitie uit de Omgevingsvisie, en maakt deze tastbaarder als basis voor de uitwerking van de individuele projecten binnen dat gebied. De Topicuslocatie is daarvan een mooi voorbeeld, waar we mede dankzij de inzet van een Kwaliteitsteam tussentijdse kaders hebben vastgesteld. De Kop Handelskade is nagenoeg klaar voor besluitvorming over het masterplan, de kantoorpanden aan de Verzetslaan krijgen een andere invulling (en worden uitgebreid), ROC Aventus is al ver met plannen voor de uitbreiding van de schoollocatie (ter vervanging van de Middelweg) en met NS zijn afspraken in voorbereiding om gezamenlijk naar het stationsgebied te kijken. Belangrijk doel daarbij is het realiseren van een nieuwe parkeergarage. Net zo voortvarend werken we nu aan een masterplan voor de herontwikkeling van Roto. Een masterplan voor de herontwikkeling van Senzora is bijna gereed voor besluitvorming, en een handelingsperspectief als basis voor de transformatie van de machinefabriek aan de Smyrnastraat is onlangs door het college vastgesteld. Ook een heel mooi resultaat was het vaststellen van een nieuw bestemmingsplan voor de voormalige St. Jozeflocatie. Bovendien zien we de resultaten van planvorming van de voorgaande jaren: op het voormalige Aupingterrein wordt volop gebouwd, Geertruiden wordt ingevuld, Larenstein is opgeleverd en in Bathmen wordt nu gebouwd. Naast deze wat grotere projecten, hebben we momenteel circa 40 kleinere inbreidingstrajecten onder handen.
Een schaalniveau hoger speelt het traject Wonen en Voorzieningen, waarbij een belangrijke mijlpaal is bereikt door het raadsbesluit van december 2021 en het college de opdracht heeft gekregen onze ambitie om tot 2035 11.000 woningen te realiseren verder uit te werken. Een ingrijpend en spannend traject.
Dit alles heeft er overigens wel toe geleid dat de aanwezige ambtelijke capaciteit onvoldoende wordt om het totale pakket aan te kunnen. De samenleving gaat dat merken, maar hopelijk wel beperkt. We doen ons uiterste best om nieuwe mensen aan Deventer te binden, maar dat is niet eenvoudig gelet op de huidige arbeidsmarkt.
Deventer heeft relatief weinig ‘hinder’ van de stikstofdiscussie die speelt, waar het bouwen betreft. Echter, het landelijk gebied staat voor een herontdekkingsfase. De druk op de ruimte is ongelooflijk groot: woningbouw, energieopwek, berging van water, natuur en landschap, recreatie, mogelijke ruimte voor nieuwe bedrijvigheid en niet in de laatste plaats de landbouw vragen allemaal nieuwe ruimte. Dat moet onvermijdelijk tot keuzes leiden. Rijk, provincie en regio werken aan een nieuwe visie op het landelijk gebied. Deventer levert daarbij belangrijke input. Omdat onderbouwd te kunnen doen, en om ons te helpen de goede keuzes te maken is er in 2021 geld beschikbaar gesteld om die visie uit te werken.
Een ander, misschien minder spectaculair traject is het verlenen van omgevingsvergunningen en het houden van toezicht op onze fysieke leefomgeving. Niet eerder zijn er zoveel vergunningen verstrekt als in 2021. Dat maakte dat we een flink legesoverschot konden melden. In het afgelopen jaar is ons Handhavingsuitvoeringsprogramma geactualiseerd, zodat dit een adequate basis biedt voor het houden van toezicht. Dat (en andere zaken) leidde ertoe dat we een uitermate positieve waardering ontvingen van de Provincie Overijssel, in het kader van het interbestuurlijk toezicht.
Een heel knappe prestatie hebben we geleverd binnen Wonen. Verschillende instrumenten die er aan moeten bijdragen dat ook de zwakkeren op de arbeidsmarkt een plek krijgen, zijn tot stand gekomen of bevinden zich in een laatste stadium van voorbereiding. Een opsomming: prestatieafspraken met de corporaties, zelfbewoningsplicht, opkoopbescherming, huisvestingsverordening. Daarnaast spreekt Deventer stevig mee in de aanloop naar een woondeal met het rijk.
Binnen het verkeer- en vervoerbeleid spitst de discussie zich steeds meer toe op het stimuleren en bevorderen van vormen van duurzame mobiliteit. De fiets is daarvan het meest prominente voorbeeld. Via een programmaplan Duurzame Mobiliteit en een programmaplan Fiets is het beleid uit de Omgevingsvisie naar praktisch niveau vertaald. Meer en meer krijgt het beleid rond deelvoertuigen gestalte. Een eerste stap richting een nulemissiezone voor de binnenstad is gezet. Momenteel wordt er gewerkt aan een visie op de plaatsing van laadpalen. Corona heeft flinke gevolgen gehad voor het openbaar vervoer. Een nieuwe concessie is tot stand gekomen voor het busvervoer. Belangrijke ontwikkelingen rond het vervoer over spoor staan op stapel. Deventer blijft alert om de overlast van goederenvervoer terug te dringen, en positie te houden in het landelijke (en internationale) vervoersnet.
Als altijd was ook het parkeerdossier actueel. We hebben even pas op de plaats gemaakt voor de stelselwijziging in de binnenstad. Binnen de ontwikkelingen in De Kien maken we werk van het realiseren van een nieuwe parkeergarage in het stationsgebied.
Opnieuw zijn er in het landelijk gebied mooie dingen gebeurd op basis van de Agenda Vitaal Platteland. Er is veel energie aangeboord en er wordt gewerkt aan enkele dorpsvoorzieningen die kansen voor ontmoeting creëren. Voorbeelden zijn het Noaberlokaal in Loo en de bouw van een museum in Averlo-Frieswijk. Een groot kavelruilproject levert resultaten af, waardoor de structuur van bedrijven verbetert. Via Kansen uit Buiten zijn er verschillende mooie rood voor roodprojecten gerealiseerd, waaronder een heel mooi erfdelersproject.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - Kwaliteiten stad en land
We ontwikkelen en versterken de bestaande, specifieke (ruimtelijke) kwaliteiten van stad en land, zoals verankerd in de Omgevingsvisie, en inwoners waarderen het uiterlijk van hun woonomgeving in 2021 op 7,5. Dat is minstens op hetzelfde niveau als 2019 (laatstbekende cijfer).
Relatie met strategisch doel
In Deventer maken we werk van werk. We versterken onze economische positie en werkgelegenheid. Niet alleen is er ruimte voor de vestiging van bedrijven, we zetten actief in op het aantrekken van bedrijven. Dat vraagt om voldoende, betaalbare woningen in stad en dorpen voor onze huidige inwoners en mensen die zich hier willen vestigen. Ook blijven we inzetten op de goede bereikbaarheid van Deventer, met een ideale ligging tussen Randstad, Oost Nederland en Duitsland. De IJssel en de havenvoorzieningen kunnen bijdragen aan onze positie en aantrekkelijkheid voor bedrijven. We versterken het onderscheidend karakter van Deventer als economisch bolwerk met onze ambities op het gebied van innovatieve duurzaamheid, kenniseconomie en IT. We werken samen met onze partners aan een goede aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven.
Een stad die 1250 jaar oud is, kun je, gezien die lange bestaansduur, al als duurzaam typeren. Maar voor nog eens 1250 jaar is veel inzet nodig op het gebied van duurzaamheid, klimaatbeleid en een hoognodige transitie richting schone, niet-fossiele energie. Het is een lange weg te gaan, maar in Deventer gaan we stappen zetten richting energieneutraliteit en een toekomstbestendige leefomgeving. Beheer en inrichting van de leefomgeving dragen bij aan andere doelstellingen van de gemeente, zoals het aantrekkelijk houden van de stad voor bezoekers, de sociale samenhang en gezond leven.
Wij zorgen voor mensen die ondersteuning nodig hebben. Daartoe gaan we, in samenwerking met zorgaanbieders en andere partners, verder met de transformatie van de zorgtaken. Ons uitgangspunt is het principe van ‘ziek en zorg’ naar ‘gezond en gedrag’. We zetten daarom bijvoorbeeld in op preventie en nieuwe, meer laagdrempelige, collectieve vormen van zorg. Ook sport vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid.
Deventer straalt geschiedenis en ademt cultuur. Wij vinden kunst en cultuur belangrijk, niet alleen ter verrijking van ons leven, maar ook ter vergroting van onze betrokkenheid bij de samenleving. Een sterk Deventer kan niet zonder een verrijkende programmering, die ons helpt ontspannen, vermaken, verbazen en nadenken.
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
Historie
Historie
Historie
Historie
Historie
Doelstelling - Omgevingswet
We versterken in Deventer het werken volgens de principes van de komende Omgevingswet.
Relatie met strategisch doel
In Deventer maken we werk van werk. We versterken onze economische positie en werkgelegenheid. Niet alleen is er ruimte voor de vestiging van bedrijven, we zetten actief in op het aantrekken van bedrijven. Dat vraagt om voldoende, betaalbare woningen in stad en dorpen voor onze huidige inwoners en mensen die zich hier willen vestigen. Ook blijven we inzetten op de goede bereikbaarheid van Deventer, met een ideale ligging tussen Randstad, Oost Nederland en Duitsland. De IJssel en de havenvoorzieningen kunnen bijdragen aan onze positie en aantrekkelijkheid voor bedrijven. We versterken het onderscheidend karakter van Deventer als economisch bolwerk met onze ambities op het gebied van innovatieve duurzaamheid, kenniseconomie en IT. We werken samen met onze partners aan een goede aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven.
Een stad die 1250 jaar oud is, kun je, gezien die lange bestaansduur, al als duurzaam typeren. Maar voor nog eens 1250 jaar is veel inzet nodig op het gebied van duurzaamheid, klimaatbeleid en een hoognodige transitie richting schone, niet-fossiele energie. Het is een lange weg te gaan, maar in Deventer gaan we stappen zetten richting energieneutraliteit en een toekomstbestendige leefomgeving. Beheer en inrichting van de leefomgeving dragen bij aan andere doelstellingen van de gemeente, zoals het aantrekkelijk houden van de stad voor bezoekers, de sociale samenhang en gezond leven.
Wij zorgen voor mensen die ondersteuning nodig hebben. Daartoe gaan we, in samenwerking met zorgaanbieders en andere partners, verder met de transformatie van de zorgtaken. Ons uitgangspunt is het principe van ‘ziek en zorg’ naar ‘gezond en gedrag’. We zetten daarom bijvoorbeeld in op preventie en nieuwe, meer laagdrempelige, collectieve vormen van zorg. Ook sport vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid.
Deventer straalt geschiedenis en ademt cultuur. Wij vinden kunst en cultuur belangrijk, niet alleen ter verrijking van ons leven, maar ook ter vergroting van onze betrokkenheid bij de samenleving. Een sterk Deventer kan niet zonder een verrijkende programmering, die ons helpt ontspannen, vermaken, verbazen en nadenken.
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting 2e kwartaal rapportage 2021
De invoering van de Omgevingswet is inmiddels bepaald op 1 juli 2022Toelichting 3e kwartaal rapportage 2021
De invoering van de Omgevingswet is inmiddels bepaald op 1 juli 2022Toelichting
Historie
Toelichting 3e kwartaal rapportage 2021
Momenteel nog wat onzeker of aan de vorm van programma kan worden voldaan.Toelichting
Historie
Toelichting 2e kwartaal rapportage 2021
De invoering van de Omgevingswet is inmiddels bepaald op 1 juli 2022Toelichting 3e kwartaal rapportage 2021
De invoering van de Omgevingswet is inmiddels bepaald op 1 juli 2022Doelstelling - Evenwichtige woningvoorraad
We zorgen in samenspraak met onze partners voor een evenwichtige woningvoorraad die aansluit op de behoefte in Deventer, zowel naar aantal als naar aard. We zetten daarbij in op een versnelling van de productie, vanwege de grote vraag naar goede woningen. We huldigen de principes uit de Omgevingsvisie en de Woonvisie 2018 (benutten de bestaande kwaliteiten, waarbij inbreiding voor uitbreiding gaat).
Relatie met strategisch doel
In Deventer maken we werk van werk. We versterken onze economische positie en werkgelegenheid. Niet alleen is er ruimte voor de vestiging van bedrijven, we zetten actief in op het aantrekken van bedrijven. Dat vraagt om voldoende, betaalbare woningen in stad en dorpen voor onze huidige inwoners en mensen die zich hier willen vestigen. Ook blijven we inzetten op de goede bereikbaarheid van Deventer, met een ideale ligging tussen Randstad, Oost Nederland en Duitsland. De IJssel en de havenvoorzieningen kunnen bijdragen aan onze positie en aantrekkelijkheid voor bedrijven. We versterken het onderscheidend karakter van Deventer als economisch bolwerk met onze ambities op het gebied van innovatieve duurzaamheid, kenniseconomie en IT. We werken samen met onze partners aan een goede aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven.
Een stad die 1250 jaar oud is, kun je, gezien die lange bestaansduur, al als duurzaam typeren. Maar voor nog eens 1250 jaar is veel inzet nodig op het gebied van duurzaamheid, klimaatbeleid en een hoognodige transitie richting schone, niet-fossiele energie. Het is een lange weg te gaan, maar in Deventer gaan we stappen zetten richting energieneutraliteit en een toekomstbestendige leefomgeving. Beheer en inrichting van de leefomgeving dragen bij aan andere doelstellingen van de gemeente, zoals het aantrekkelijk houden van de stad voor bezoekers, de sociale samenhang en gezond leven.
Wij zorgen voor mensen die ondersteuning nodig hebben. Daartoe gaan we, in samenwerking met zorgaanbieders en andere partners, verder met de transformatie van de zorgtaken. Ons uitgangspunt is het principe van ‘ziek en zorg’ naar ‘gezond en gedrag’. We zetten daarom bijvoorbeeld in op preventie en nieuwe, meer laagdrempelige, collectieve vormen van zorg. Ook sport vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid.
Deventer straalt geschiedenis en ademt cultuur. Wij vinden kunst en cultuur belangrijk, niet alleen ter verrijking van ons leven, maar ook ter vergroting van onze betrokkenheid bij de samenleving. Een sterk Deventer kan niet zonder een verrijkende programmering, die ons helpt ontspannen, vermaken, verbazen en nadenken.
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting
Historie
Toelichting 3e kwartaal rapportage 2021
naar verwachting gaan we in 2021 ca. 250 nieuwe woningen opleverenToelichting
Historie
Toelichting 3e kwartaal rapportage 2021
Overdracht van de laatste locatie zal mogelijk in 2021 niet gerealiseerd worden.Doelstelling - Bereikbaarheid Deventer
We verbeteren de bereikbaarheid van Deventer, en zetten in op het bevorderen van een duurzame vorm van mobiliteit. Het aantal inwoners dat (zeer) tevreden is over de bereikbaarheid van de eigen buurt is minimaal 66%.
Relatie met strategisch doel
In Deventer maken we werk van werk. We versterken onze economische positie en werkgelegenheid. Niet alleen is er ruimte voor de vestiging van bedrijven, we zetten actief in op het aantrekken van bedrijven. Dat vraagt om voldoende, betaalbare woningen in stad en dorpen voor onze huidige inwoners en mensen die zich hier willen vestigen. Ook blijven we inzetten op de goede bereikbaarheid van Deventer, met een ideale ligging tussen Randstad, Oost Nederland en Duitsland. De IJssel en de havenvoorzieningen kunnen bijdragen aan onze positie en aantrekkelijkheid voor bedrijven. We versterken het onderscheidend karakter van Deventer als economisch bolwerk met onze ambities op het gebied van innovatieve duurzaamheid, kenniseconomie en IT. We werken samen met onze partners aan een goede aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven.
Een stad die 1250 jaar oud is, kun je, gezien die lange bestaansduur, al als duurzaam typeren. Maar voor nog eens 1250 jaar is veel inzet nodig op het gebied van duurzaamheid, klimaatbeleid en een hoognodige transitie richting schone, niet-fossiele energie. Het is een lange weg te gaan, maar in Deventer gaan we stappen zetten richting energieneutraliteit en een toekomstbestendige leefomgeving. Beheer en inrichting van de leefomgeving dragen bij aan andere doelstellingen van de gemeente, zoals het aantrekkelijk houden van de stad voor bezoekers, de sociale samenhang en gezond leven.
Deventer straalt geschiedenis en ademt cultuur. Wij vinden kunst en cultuur belangrijk, niet alleen ter verrijking van ons leven, maar ook ter vergroting van onze betrokkenheid bij de samenleving. Een sterk Deventer kan niet zonder een verrijkende programmering, die ons helpt ontspannen, vermaken, verbazen en nadenken.
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
Historie
Toelichting
Historie
Toelichting
Historie
Beleidsindicatoren
Nummer | Taakveld | Naam | Waarde | Toelichting | Bron |
---|---|---|---|---|---|
35 | Vhrosv | Gemiddelde WOZ waarde | 243 | Duizend euro | CBS |
36 | Vhrosv | Nieuw gebouwde woningen | 3,90 | Aantal per 1.000 woningen | Basisregistratie adressen en gebouwen |
37 | Vhrosv | Demografische druk | 67,50 | % | CBS |
38 | Vhrosv | Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishouden | 771 | In Euro’s | COELO |
39 | Vhrosv | Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden | 815 | In Euro’s | COELO |
40 | Vhrosv | Opgeleverde woningen | 248 | Aantal woningen | Registratie gereedmeldingen gemeente |
41 | Vhrosv | Opgeleverde sociale huurwoningen | 16 | % van het totaal | Registratie gereedmeldingen gemeente |
42 | Vhrosv | Omvang sociale huurvoorraad | 12973 | Jaarverslagen corporaties – Monitor Verantwoording Prestatieafspraken | |
43 | Vhrosv | Gemiddelde zoektijd woningzoekenden voor sociale huurwoningen | 1,11 | Jaar | Jaarverslag Woonkeus |
Exploitatie
(bedragen x €1.000)
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening Prognose | Verschil Prognose | |
Lasten | 6.572 | 9.234 | 8.770 | -464 |
Baten | 3.553 | 5.721 | 6.308 | 586 |
Voor resultaatbestemming | -3.019 | -3.512 | -2.462 | 1.050 |
Stortingen in reserves | 0 | 0 | 46 | 46 |
Puttingen uit reserves | 85 | 1.497 | 1.138 | -359 |
Na resultaatbestemming | -2.933 | -2.015 | -1.370 | 645 |
Budgetoverhevelingen
(bedragen x €1.000) | |||
Onderwerp | Lasten | Baten | Saldo |
---|---|---|---|
Implementatie omgevingswet | 280 | 0 | -280 |
Extra bijdrage uit AU omgevingswet | 55 | 0 | -55 |
De Nieuwe Keizer | 105 | 0 | -105 |
Flexwonen | 74 | 0 | -74 |
Groot onderhoud woonwagens | 14 | 14 | 0 |
Kavelruil | 151 | 151 | 0 |
Kracht van Salland | 189 | 189 | 0 |
Mobiliteitsstudie Poort van Deventer | 53 | 0 | -53 |
Normalisatie woonwagens | 20 | 0 | -20 |
Stadscampus | 76 | 0 | -76 |
Stadshof | 39 | 39 | 0 |
Vitaal platteland | 143 | 37 | -106 |
DomeinPlan 2021 Omgevingswet | 288 | 140 | -148 |
ICT : aanbesteding Obsurve | 91 | 91 | 0 |
ICT : Basisregistratie ondergrond | 46 | 46 | 0 |
Totaal | 1.624 | 709 | -916 |
Saldo na resultaatbestemming en budgetoverheveling
(bedragen x €1.000) | |
Saldo | |
Saldo na resultaatbestemming | 645 |
Saldo budgetoverheveling | -916 |
Saldo na budgetoverheveling | -271 |
Toelichting saldo na budgetoverheveling (nadeel €271.000)
De programmabegroting is gedurende 2021 met €900.000 in positieve zin bijgesteld ten opzichte van de initiële begroting, hoofdzakelijk op basis van de verwachte ontwikkeling van de legesinkomsten. Per saldo is het uiteindelijke resultaat van programma Ruimtelijke Ordening daarmee circa €600.000 voordeliger dan in de primitieve begroting is verondersteld.
Ten opzichte van deze bijgestelde begroting is het verwachte eindresultaat minder gunstig. Er is sprake van een nadelig saldo van €271.000 na budgetoverheveling. Voor dit nadeel is een dekking van €55.000 uit een extra bijdrage van de Algemene Uitkeringen ten behoeve van de Omgevingswet. Het resterende nadelig saldo bedraagt hiermee €216.000.
Bouw- en woningtoezicht (nadeel €135.000)
Op het product Bouw- en Woningtoezicht zijn zowel bij de tweede als de derde kwartaalrapportages meevallers ten opzichte van de initiële begroting gerapporteerd. In de laatste 2 maanden van het jaar zijn de inkomsten van de bouwleges echter alsnog achtergebleven. Dat maakt dat ook dit product per saldo met ongeveer €135.000 achterblijft bij de tussentijds opwaarts bijgestelde begroting.
Projecten ruimtelijke ordening (nadeel €81.000)
- Ondanks alle beperkingen vanwege de Covid-19-situatie is het op alle fronten een erg druk jaar geweest met veel initiatieven in de fysieke leefomgeving. Dat leidde tot veel werk en uitgaven (voornamelijk door de inzet van ambtelijke capaciteit) op alle onderdelen van het programma.
- Voor het product Ruimtelijke Ordening (1) gaf dat extra en niet op derden te verhalen inzet te zien van €71.000 op juridisch planologische procedures. Voor een belangrijk deel is dat veroorzaakt door de werkzaamheden en de discussie rond het voorbereidingsbesluit en het bestemmingsplan voor de Poort van Deventer. Een andere factor van betekenis waren de ontwikkelingen in het landelijk gebied, als gevolg van o.a. de ontwikkelingen op provinciaal en regionaal niveau (omgevingsvisie). Bovendien is er veel inzet gepleegd als gemeentelijke bijdrage in de verbetering van de leefbaarheid en voorzieningen in de dorpen en kleine kernen. Op dit onderdeel is derhalve een min geconstateerd van in totaal €53.000. Een specifieke andere overschrijding die nog genoemd kan worden is de extra inzet die de Topicus-ontwikkeling veroorzaakte, meer specifiek de inzet van het Q-team (naast extra ambtelijke inzet). Dit verklaart al met al de per saldo overschrijding op dit product.
- Binnen het product Volkshuisvesting (3) knelt het structureel als gevolg van de zeer toegenomen opgave die de huidige situatie op onder meer de woningmarkt veroorzaakt. Specifieke trajecten als het werken aan de Woon-zorgvisie, de doelgroepenverordening, de programmeringsdiscussie, de discussie over zelfbewoning etc. maakt dat ingehuurd moest worden (deels gesubsidieerd). Desondanks kon de overschrijding worden beperkt tot €46.000. Daar staat tegenover dat dankzij die inspanningen een subsidie van €1 miljoen kon worden binnengehaald voor de verschillende vormen van flexwonen.
- Wat betreft Verkeer- en vervoerbeleid (46) waren er twee dominante onderwerpen die het afgelopen jaar hebben beïnvloed: de discussie parkeren in de binnenstad, en de actuele ontwikkelingen rondom Duurzame mobiliteit (uitvoeringsprogramma fiets, starten laadpalenvisie, zero-emissiezone, stadslogistiek).
Investeringen
(bedragen x €1.000) | ||||
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
Uitgaven t.l.v. investeringen | 0 | 453 | 377 | -76 |
Inkomsten t.g.v. investeringen | 0 | 264 | 259 | -5 |
Saldo | 0 | -189 | -118 | 71 |
Toelichting
De uitgaven voor het project Stadshof zijn in 2021 circa €70.000 lager uitgevallen. De geplande werkzaamheden zijn nog niet geheel gerealiseerd. Dit verschil is het gevolg van een iets uitlopende planning.
Gerelateerde informatie
Documentnaam | Bestandsgrootte | Openen |
---|---|---|
Omgevingsvisie 2019 | 12 Mb | |
Beleidsnotitie woonwagen- en standplaatsen 2018 | 1,0 Mb | |
Prestatieafspraken Wonen Deventer 2019-2022 | 0,2 Mb | |
Woonvisie Deventer 2018 | 0,6 Mb |