Het bestuursakkoord "Met lef & liefde voor Deventer" spreekt over grote kansen en uitdagingen op het gebied van werk, duurzaamheid, zorg, evenementen en samen leven. Dat vraagt om een organisatie die zich makkelijk organiseert rond deze opgaven. Een organisatie die goed functioneert, die zowel robuust is als wendbaar. Daarover gaat het programma Bedrijfsvoering.
We ontwikkelen ons tot een organisatie die flexibel, communicatief en netwerkend is. Zo kunnen we inspelen op wat de samenleving ons vraagt. De rol die we daarbij innemen (faciliterend, regulerend, uitnodigend of handhavend) hangt af van het maatschappelijke vraagstuk. De organisatie kent een verdeling van taken en verantwoordelijkheden, maar treedt naar buiten toe als één geheel op. De organisatie is er op gericht een optimale connectie te maken met de buitenwereld. En zorgt ervoor dat maatschappelijke vraagstukken snel en effectief worden opgepakt.
We willen een organisatie zijn waar de medewerkers met trots en plezier werken. Dat doen we in duurzame huisvesting waarin gebouw en voorzieningen optimaal worden benut. In een organisatie waar integraal gewerkt wordt, over domein- en teamgrenzen heen. Waar we sturen op basis van vertrouwen: minder kaders, maar wel steviger en met korte beslislijnen. En volgens de kernwaarden zorgzaam, verantwoordelijk, open en durf.
Inwoners en ondernemers verwachten dat we onze informatievoorziening op orde hebben. Tot de basis daarvan behoort het borgen van privacy en informatieveiligheid. Ook vraagt dit om een gemeentelijke organisatie die datagedreven werkt.
Er is een sterke focus op de financiële soliditeit van de gemeente. Op www.hetgeldvan.deventer.nl zijn begroting en andere financiële stukken volledig digitaal beschikbaar. Besturen betekent vooraf kaderen, vervolgens het goede handelen en achteraf verantwoorden. De gemeente Deventer wil graag laten zien dat zij in control is. Zo verantwoorden we open en transparant aan onze inwoners wat we voor de gemeenschap hebben gedaan. Control is daarmee een essentieel onderdeel voor de gemeente om succesvol te zijn.
Deventer, Olst-Wijhe en Raalte (DOWR) hebben een samenwerkingsverband op het gebied van bedrijfsvoering. De financiële administratie, gemeentelijke belastingen, ICT, facilitaire zaken en het inkoopadvies leveren we in dit verband vanuit de gemeente Deventer. Continu innoveren is op alle percelen het uitgangspunt.
Meer informatie
2021 in vogelvlucht
Het jaar 2021 werd opnieuw gekenmerkt door corona en daarmee door veel thuiswerken en digitaal vergaderen. Thuiswerken doet een groot beroep op de veerkracht van medewerkers door de vervagende grenzen tussen werk en privé en minder sociale contacten met collega’s.
In 2020 startte het project Toekomstgericht Werken. Er is een visie ontwikkeld op het werken ná corona. In 2021 zijn de scenario's verder uitgewerkt. Ze geven invulling aan de huidige behoefte aan meer flexibiliteit in de manier van werken. Deze nieuwe manier van werken vraagt om aanpassing van het werkplekconcept, de digitale faciliteiten en hoe we hier als medewerkers mee om gaan (houding en gedrag). De komende tijd zoeken we stap voor stap naar de goede balans.
De gemeente is continu in beweging:
- de afgelopen drie jaar is de organisatie met 100 fte uitgebreid. Dit komt door verschuiving van taken naar de gemeente (zoals sociale teams), nieuwe taken (ook coronagerelateerd, zoals Tonk en Tozo) en toename van aanvragen.
- veel medewerkers bereikten in 2021 de pensioenleeftijd en verlieten de organisatie. Het borgen van hun kennis is van groot belang, hiervoor werken we aan gemeentebreed beleid.
- het aantrekken van nieuwe medewerkers is lastig vanwege de krappe arbeidsmarkt. Gebruik maken van een recruiter is één van de maatregelen die we benutten.
- in 2021 is er een tevredenheidsonderzoek onder medewerkers (MTO) uitgevoerd. In de hele organisatie, geen team uitgezonderd, wordt de werkdruk genoemd in de top 3 van aandachtspunten. Dit zien we terug in het ziekteverzuim, dat eind 2021 terug was op het niveau van vóór corona.
- door de krappe arbeidsmarkt is het vaak niet mogelijk om vacatures te vervullen. Hierdoor én door vervanging door ziekte waren we in 2021 in toenemende mate genoodzaakt om capaciteit extern in te huren. Dit heeft geleid tot ruim een miljoen hogere inhuurkosten dan in 2020 en de jaren daarvoor.
DOWR
Op de bedrijfsvoeringsonderdelen Facilitaire Zaken, Inkoop, DOWR-i, Financiële Administratie, Personeels- en Salarisadministratie en Belastingen werkt Deventer samen met de gemeenten Olst-Wijhe en Raalte.
In 2021 zijn de ICT-prestatieafspraken behaald en zijn een aantal grote ICT-projecten gerealiseerd. Daarnaast was er veel aandacht voor informatieveiligheid, o.a. tijdens de wereldwijde Log4J aanval, waar we gelukkig geen nadelige gevolgen van ondervonden.
In 2021 vond het implementatietraject plaats van het HRM-systeem, nadat in 2020 het aanbestedingstraject werd doorlopen. Team Belastingen heeft de afgelopen jaren alle woningen van de DOWR-gemeenten omgezet van m3 naar m2. In 2022 zal voor het eerst gewaardeerd worden op basis van m2.
Op het gebied van het bewaren en het transparant en openbaar maken van data en informatie zijn verschillende wetten in voorbereiding of inmiddels vastgesteld: De Wet Elektronische Publicaties (WEP), de Wet Modernisering Elektronisch Bestuurlijk Verkeer (WMEBV), de Archiefwet, het Tijdelijk Besluit Digitale Toegankelijkheid Overheid (TBDTO) en de Wet Open Overheid (WOO). Vanwege de inhoudelijke verwevenheid pakken we de implementatie van deze wetten in de organisatie in één project (de 5 Wetten) op.
Concernbrede aspecten
Leren en ontwikkelen
Door corona zijn er minder activiteiten uitgevoerd op het gebied van leren en ontwikkelen. Wel gingen veel trainingen in een andere vorm door, waaronder de verplichte her- en bijscholingen. De voorbereidingen op de Omgevingswet zijn in 2021 verder voortgezet. Daarnaast is het project de 5Wetten voortgezet, waarmee we de voorbereiding doen voor de Archiefwet 2021, de Wet Elektronische Publicaties, het tijdelijk Besluit Digitale Toegankelijkheid Overheid, de Wet Open Overheid en de Wet Modernisering Elektronische Bestuurlijk Verkeer.
Doorontwikkeling sturen en beheersen
De gemeente ontwikkelt zich door, ook op het gebied van sturing en beheersing van de organisatie. Wij bereiden de verplichte rechtmatigheidsverklaring voor die het college over het jaar 2022 voor het eerst moet afgeven en hebben 2021 gebruikt als een proefjaar hiervoor.
Informatieveiligheid en privacy
Het jaar 2021 kenmerkte zich net als 2020 door het vele thuiswerken. Inmiddels is er zowel bij medewerkers, college als raad veel ervaring met het digitaal werken en vergaderen. In november 2021 werden we opgeschrikt door de wereldwijde Log4J aanval. Door veel extra uren én een veilige inrichting van onze ICT-infrastructuur hebben we deze aanval, evenals de citrix-aanval van 2020, het hoofd kunnen bieden. Medewerkers en bestuur van de drie DOWR-organisaties hier geen hinder door ondervonden. In 2021 zijn de Privacy Officer (PO) en de Functionaris Gegevensbescherming (FG) in DOWR-verband gestart. Privacy en informatieveiligheid worden in samenhang opgepakt, zodat de sturing op de raakvlakken tussen deze domeinen ook gezamenlijk kan plaatsvinden.
Overhead en VpB
Overhead en VpB
(bedragen x €1.000) | |||
---|---|---|---|
Omschrijving | Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening |
Overhead | 28.220 | 29.077 | 26.433 |
Volgens de BBV-regels is de definitie van overhead: alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces. Door deze definitie te gebruiken kan een eenduidig inzicht worden gegeven in de kosten die direct zijn toe te rekenen aan bepaalde taakvelden. Vanaf 2017 wordt aangegeven welk bedrag dit in de gemeente betreft.
De vermelde bedragen komen overeen met het saldo van lasten en baten op het programma Bedrijfsvoering.
(bedragen x €1.000) | |||
---|---|---|---|
Omschrijving | Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening |
Vennootschapsbelasting | 0 | 59 | 59 |
De Wet modernisering Vpb-plicht Overheidsondernemingen is per 1 januari 2016 in werking getreden. Voor alle activiteiten binnen de gemeente Deventer is vervolgens onderzocht of er sprake is van het drijven van een onderneming. Dat was tot op heden niet het geval, waardoor hier geen aanvullende financiële consequenties in de vorm van Vpb-afdracht voor de gemeente Deventer aan verbonden zijn.
De Belastingdienst heeft nu echter het standpunt ingenomen dat gemeenten met de activiteit ‘reclame in de openbare ruimte’ wél een overheidsonderneming drijven. Hij heeft de gemeente Deventer daarom over de ‘winst’ op reclame activiteiten over de jaren 2016 en 2017 een Vpb-aanslag opgelegd.
De gemeente Deventer is hiertegen, net als veel andere gemeenten, in bezwaar gegaan. Of dit bezwaar wordt gehonoreerd hangt af van de uitkomst van fiscaal juridische procedures die op dit moment bij verschillende gerechtshoven in behandeling zijn.
Ziekteverzuim
Ziekteverzuim
Na een forse daling van het ziekteverzuimpercentage in 2020 is het verzuim in 2021 gestegen naar 4,85%. Hiermee ligt het verzuim weer boven de organisatienorm (van 4,6%). Corona is in 2021 inmiddels een van de vier grootste oorzaken van het verzuim. De grootste oorzaak ligt - net als vorig jaar - nog steeds in aandoeningen en ziekten als kanker en hernia. Omdat de werkdruk in de organisatie stijgt is het belangrijk om ook alert te blijven op mentale uitval.
Jaar | Ziekteverzuim in % | Meldingsfrequentie |
---|---|---|
2018 | 4,78% | 1,03 |
2019 | 5,42% | 1,00 |
2020 | 4,32% | 0,63 |
2021 | 4,85% | 0,72 |
Inhuur
Inhuur
(bedragen x €1.000) | |||||
---|---|---|---|---|---|
Prognose | Realisatie | ||||
Soort inhuur | 2018 | 2019 | 2020 | Q3 2021 | 2021 |
Inhuur vaste formatie | 1.685 | 1.703 | 2.518 | 2.800 | 3.300 |
Inhuur extra capaciteit | 4.473 | 4.308 | |||
Inhuur specifieke deskundigheid | 2.382 | 1.994 | |||
Vervanging ziekte/zwangerschap | 700 | 500 | 848 | ||
Piekbelasting | 543 | 700 | 350 | ||
Bewuste keuze flexibiliteit | 869 | 1.000 | 800 | ||
Speciale projecten | 3.976 | 4.000 | 4200 | ||
Totaal | 8.540 | 8.005 | 8.606 | 9.000 | 9.498 |
De gerealiseerde inhuurkosten over 2021 bedragen €9,5 miljoen. In de derde kwartaalrapportage werd een inhuurbedrag van €8,5 miljoen verwacht.
De inhuurkosten nemen sinds 2019 toe. Er is relatief veel inhuur in het fysieke domein en bij de primaire programma’s. De oorzaken zitten voor een groot deel in de conjunctuur: We bevinden ons in een hoogconjunctuur. De opgaven zijn groot, de werkloosheid is laag en er is krapte op de arbeidsmarkt. In negen gevallen hebben we inhuur kunnen omzetten naar dienstverbanden, maar door moeilijk vervulbare functies zijn we soms nog steeds gedwongen om in te (blijven) huren. Ondanks een gestegen formatie is er niet voldoende capaciteit om alle projecten op te pakken.
Doordat een deel van de personele budgetten tijdelijk is, kan daarvoor geen vast personeel worden aangetrokken en wordt er meer ingehuurd. Een deel van de inhuurkosten is te verklaren vanuit extra werkzaamheden i.v.m. covid-19 voor de uitvoering van de Tozo en Tonk-regeling. Daarnaast is er inhuur bij toezichthouders en beleidsadviseurs cultuur en economie.
Op de vaste formatie wordt ingehuurd voor moeilijk vervulbare vacatures, voor een flexibele schil bij wisselend projectaanbod en voor vervanging bij ziekte en zwangerschap. Inhuur op projecten betreft vooral fysieke projecten, ICT-projecten en beschermd wonen.
Formatie(ontwikkeling) en bezetting
Formatie(ontwikkeling) en bezetting
De stijging van de formatie heeft zich in 2021 voortgezet. De formatie is in 2021 toegenomen met 14,17 fte. De personele bezetting is toegenomen met 27,13 fte.
Het team Inkomensondersteuning is (deels tijdelijk) uitgebreid in verband met bestandsstijgingen, taken overgekomen van Deventer Werk Talent en de afhandeling van de TONK-regeling. Bij het team Beleid is eveneens deels tijdelijke uitbreiding van formatie voor economie en cultuur, een extra teammanager en gestegen inzet voor fysieke projecten en energie. Voor beschermd wonen is een functie van inhuur omgezet in formatie. Ook bij het team Ondernemen en Vergunningen is langdurige inhuur voor WABO omgezet in vaste formatie. Bij ICT is de formatie uitgebreid met een beheerder softwarelaag. Voor ontwikkeling van datagedreven werken is de formatie tijdelijk met 1 fte toegenomen.
In 2022 zal de organisatie verder groeien door de overname van medewerkers voor toegang jeugd, WMO en beschermd wonen in gemeentelijke dienst en de deels tijdelijke uitbreidingen voor nieuw beleid conform besluitvorming bij begroting 2022.
In 2021 waren er circa 90 stagiairs actief in de organisatie.
LoonsomIn de begroting 2021 is rekening gehouden met een loonstijging van 4,35% ten opzichte van de bijgestelde begroting 2020Hierbij is rekening gehouden met een doorwerking van 2020 van 1,25% en een stijging van loon en sociale lasten van 3,1% in 2021. De werkelijke stijging in 2021 komt door de vertraagde vaststelling van de CAO uit op gemiddeld 0,9% (alleen sociale lasten). Zonder een CAO-loonstijging kwamen de betaalde loonkosten daardoor circa -2,2% lager uit dan begrootIn november is alsnog een onderhandelingsresultaat over de CAO overeengekomen, dat begin 2022 is bekrachtigd door bonden en VNG. Op grond daarvan wordt in 2022 met terugwerkende kracht een eerste loonstijging vanaf december 2021 van 1,5% uitbetaald en een eenmalige uitkering van €1.200. Voor deze posten is in de jaarrekening een berekende stelpost opgenomen, waarmee de loonkosten zijn verhoogd.Per saldo komen de loonkosten hiermee circa -0,45% lager uit dan begroot.
De loonkosten zijn begroot op €59,4 miljoen. De realisatie komt €2 miljoen lager uit op circa €57,4 miljoen.
Belangrijkste oorzaak hiervan is de gemiddelde vacatureruimte van circa 25 fte. Met een gemiddelde loonsom van circa €77.000 kan hiermee circa €1,9 miljoen worden verklaard. Het lagere loonpeil van ca -0,45% heeft een effect van circa €0,25 miljoen.
Overige verschillen worden verklaard door kortingen (ouderschap, zwangerschap, ziekte), toelagen (overwerk en onregelmatigheidstoeslag, beëindigingsvergoeding), incidentele beloningen en aan- en verkoop van verlof. Daarnaast heeft het verloop van personeel over het algemeen een verlagend effect op de loonsom. De vrijval van loonsombudget door vacatures is in de meeste gevallen ingezet voor vervangende inhuur.
Formatie en bezetting
Jaar | Formatie op 31-12 | Bezetting op 31-12 | Vacatureruimte |
---|---|---|---|
2017 | 697,22 | 667,55 | 29,67 |
2018 | 680,29 | 654,20 | 25,98 |
2019 | 711,47 | 689,74 | 21,73 |
2020 | 733,57 | 705,39 | 28,18 |
2021 | 747,74 | 732,52 | 15,20 |
Rechtmatigheid
In de notitie “paragraaf bedrijfsvoering augustus 2021” van de commissie BBV is voorgeschreven dat gemeenten met ingang van 2021 in de paragraaf bedrijfsvoering aanvullende informatie dienen op te nemen over de rechtmatigheidsverantwoording. Deze informatie is opgenomen in de aparte paragraaf Rechtmatigheid .
Soort wijziging
Status
Doelstelling - We werken met hoofd, hart en handen voor Deventer
We zijn een lerende organisatie; hebben inzicht in ons succes én falen. Medewerkers hebben eigen regie en verantwoordelijkheid op hun loopbaan en mobiliteit. Onze organisatie kenmerkt zich door diversiteit.
Relatie met strategisch doel
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
Historie
Historie
Historie
Historie
Doelstelling - We werken datagedreven en met een eigentijdse informatievoorziening
We werken digitaal. We ontwikkelen ons naar een datagedreven organisatie. Met onze informatiehuishouding kunnen we efficiënt en integraal werken. Onze proces- en ICT-inrichting kan snel aangepast worden op nieuwe taken. Daarvoor maken we gebruik van technische mogelijkheden en innovaties.
Relatie met strategisch doel
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
Historie
Historie
Historie
Historie
Doelstelling - We zijn een flexibele en wendbare organisatie
We zijn een lerende organisatie, hebben inzicht in ons succes én falen. Medewerkers hebben eigen regie en verantwoordelijkheid op hun loopbaan en mobiliteit. We zijn een aantrekkelijke werkgever. We werken met vitale professionals in een eigentijdse, digitale en inclusieve werkomgeving. Daarmee zijn we open, verantwoordelijk, zorgzaam en met durf.
Relatie met strategisch doel
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
Historie
Historie
Historie
Historie
Doelstelling - We hebben een solide bedrijfsvoering
We zijn financieel robuust en hebben een toegankelijke en betrouwbare informatievoorziening. We werken met vitale professionals in een eigentijdse werkomgeving. Daarmee zijn we slagvaardig, betrouwbaar en transparant.
Relatie met strategisch doel
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
Historie
Historie
Historie
Beleidsindicatoren
Nummer | Taakveld | Naam | Waarde | Toelichting | Bron |
---|---|---|---|---|---|
1 | Bestuur en ondersteuning | Formatie | 7,37 | Fte per 1.000 inwonere | eigen gegevens |
2 | Bestuur en ondersteuning | Bezetting | 7,22 | Fte per 1.000 inwoners | eigen gegevens |
3 | Bestuur en ondersteuning | Apparaatskosten | 700,72 | Kosten per inwoner | eigen begroting |
4 | Bestuur en ondersteuning | Externe inhuur | 14,19 | Kosten inhuur externen als % van totale loonsom + kosten inhuur externen | eigen begroting |
5 | Bestuur en ondersteuning | Overhead kosten | 7,98 | % van totale lasten | eigen begroting |
Exploitatie
(bedragen x €1.000)
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening Prognose | Verschil Prognose | |
Lasten | 36.671 | 37.735 | 34.711 | -3.024 |
Baten | 8.451 | 8.658 | 8.278 | -380 |
Voor resultaatbestemming | -28.220 | -29.077 | -26.433 | 2.644 |
Stortingen in reserves | 766 | 1.234 | 1.231 | -3 |
Puttingen uit reserves | 695 | 2.019 | 1.342 | -676 |
Na resultaatbestemming | -28.292 | -28.292 | -26.321 | 1.971 |
Budgetoverhevelingen
(bedragen x €1.000) | |||
Onderwerp | Lasten | Baten | Saldo |
---|---|---|---|
Ontwikkelbudget financiële functie | 128 | 128 | 0 |
Leren en ontwikkelen | 192 | 0 | -192 |
Informatieveiligheid | 347 | 234 | -113 |
ICT projecten | 1.193 | 830 | -362 |
Directiebudget loonsom | 237 | 0 | -237 |
Totaal | 2.096 | 1.192 | -904 |
Saldo na resultaatbestemming en budgetoverheveling
(bedragen x €1.000) | |
Saldo | |
Saldo na resultaatbestemming | 1.971 |
Saldo budgetoverheveling | -904 |
Saldo na budgetoverheveling | 1.067 |
Toelichting saldo na budgetoverheveling (voordeel €1.067.000)
Facilitaire Zaken (voordeel €249.000)
Omdat veel medewerkers vanwege de corona-pandemie hebben thuisgewerkt is het Stadhuis minder intensief gebruikt. Net als in 2020 is er daardoor een lager verbruik van o.a. warme dranken, catering, printkosten en frankeringskosten. Ten opzichte van de derde kwartaalrapportage leidt dit tot een voordeel van €122.000. In eerdere kwartaalrapportages is al een besparing van €270.000 op deze kosten ingeboekt.
Verder zijn er voordelen op de loonkosten van het team Facilitaire Zaken (€84.000) en op de kosten voor Biebquest (€47.000), onder meer door een bijdrage van gemeente Raalte.
Personeel en Organisatie (voordeel €140.000)
Door de beperkingen vanwege de corona-pandemie konden in 2021 minder fysieke personele bijeenkomsten worden georganiseerd. Hierdoor is er een fiscaal voordeel op de werkkostenregeling (€95.000). Door personele verschuivingen is er een eenmalig voordeel op de loonsom van P&O-medewerkers. (€45.000).
Communicatie (voordeel €198.000)
Door de corona-beperkingen is er veel minder gebruik gemaakt van publicaties in het gebouw via beeldschermen (Narrow Casting). Ook zijn er minder kosten gemaakt voor publicaties in kranten en inzet van externe dienstverlening (€145.000). Door de inzet op projecten kent de omzet van de vakgroep Communicatie een voordeel van €53.000.
ICT (voordeel €293.000)
Het netto resultaat van DOWR-I bedraagt €500.000. Het aandeel van de gemeente Deventer hierin betreft €293.000.Het voordeel wordt verklaard door een aantal factoren:
- er zijn lagere kosten voor software-applicaties voor bedrijfsvoering (€245.000). Dit betreft zowel lagere kosten aan onderhoud en aanpassingen van systemen als lagere kosten voor de vaste bijdragen voor de coöperatieve vereniging Dimpact en licenties. Daar staat tegenover dat op andere applicaties, zoals voor burgerzaken op programma 1 Burger en Bestuur, deze kosten hoger zijn dan begroot;
- de kosten voor Microsoftlicenties zijn lager (€100.000) omdat in 2021 nog niet is overgegaan naar de Microsoft E5 licenties. De huidige E3 licenties voldoen aan de behoefte en informatieveiligheid van de drie gemeenten;
- kosten voor het netwerk op aflopende contracten voor hard- en software zijn lager (€95.000);
- kosten voor telefonie zijn lager (€50.000) omdat begrote advieskosten niet volledig zijn besteed in 2021;
- het resterende verschil (€10.000) betreft een beperkt voordeel op loon- en inhuurkosten.
Juridische zaken en Inkoop (voordeel €130.000)
Door minder bezwaar- en beroepsprocedures zijn de juridische kosten lager (€30.000). Ook zijn er lagere kosten voor personele verzekeringen (€35.000), privacybudget (€30.000) en inkoopsamenwerking DOWR (€35.000).
Overige verschillen (voordeel €57.000)
Deze verschillen betreffen vooral hogere dekking overhead uit uren op tarief voor projecten (€117.000), personele kosten team Finance&Control (€16.000), Concernstaf (-€38.000) en lagere dekking door een niet benut bedrag uit een reserve (-€38.000).
Investeringen
(bedragen x €1.000) | ||||
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
Uitgaven t.l.v. investeringen | 2.422 | 5.128 | 2.951 | -2.177 |
Inkomsten t.g.v. investeringen | 0 | 0 | 7 | 7 |
Saldo | -2.422 | -5.128 | -2.944 | 2.184 |
Toelichting
Roadmap investeringen ICT
Wereldwijd zijn er problemen en knelpunten in de levering van hardwareproducten die chips bevatten. Daardoor zijn levertijden fors toegenomen. Activering en ingebruikname van ICT vanuit vervangingstrajecten verschuift hierdoor gedeeltelijk naar 2022. Dit betreft onder meer een deel van de investering in Wifi, netwerkswitches, Wide Area Network, laptops, smartphones en beeldschermen. Ook laptops en smartphones voor de Raad worden uitgegeven in 2022. Investeringen in firewall, loadbalancers en patch management tooling zijn geheel doorgeschoven naar 2022.
Toekomstgericht werken
Om toekomstgericht werken optimaal te ondersteunen worden diverse ruimten in het Stadhuis heringericht. Dit betekent ook dat er op diverse plekken ander meubilair wordt geplaatst om zo meer diversiteit te creëren in type werkplekken. In eerste instantie wordt de focus gelegd op de algemene ruimten in het Stadhuis, het werkgebied wordt later aangepast. Daarbij gaat het om meer plekken voor (video)bellen, meer ruimten om projectmatig (samen) te werken en meer aanlandplekken. Dit proces wordt zorgvuldig uitgevoerd in afstemming met de gebruikers. De investeringen die ermee gemoeid zijn worden met name in 2022 gedaan. Bij de jaarrekening zal daardoor het merendeel van het begrote krediet ad €390.000 doorschuiven.
Gerelateerde informatie
Documentnaam | Bestandsgrootte | Openen |
---|---|---|
Arbeidsvoorwaardenregeling | ||
Beleidskader Informatieveiligheid DOWR 2017-2020 | 1,2 Mb | |
Beleidskader privacy en gegevensbescherming | 0,6 Mb | |
Geïntegreerd Uitvoeringsplan Informatieveiligheid 2017-2020 | 1,2 Mb | |
I-Visie DOWR 2018-2022 | 1,0 Mb |