Verbindend kader Sociaal domein
We hebben een verbindend kader sociaal domein 2019-2022 vastgesteld waarin de ambities van het college, doelstellingen, overzicht en planning in het sociale domein in kaart zijn gebracht voor de komende jaren. Deze agenda houden we gezamenlijk met de raad actueel. Zo zorgen we in het sociale domein voor samenhang en verbinding.
Dit verbindend kader vormt een perspectief op de opgaven in het sociaal domein voor de komende jaren. Het is een inleidend kader op de beleidsstukken die u de komende periode krijgt voorgelegd. En aan de hand waarvan we met uw raad ambities delen voor de komende vier jaar in het sociale domein.
Onze ambities zijn groot, maar we realiseren ons ook dat niet alles tegelijk kan. Daarom zullen we samen met uw raad prioriteiten moeten stellen. Dit verbindend geeft naast ambities, overzicht en planning. Achtereenvolgens komen in dit verbindend kader aan de orde: de ambitie, strategische doelstellingen, de thema’s en de verbinding ertussen en de organisatie.
Zie bijlage - Verbindend kader Sociaal domein - actualisatie maart 2021.
Transformatieopgave
We gaan verder met het transformeren in het sociale domein om de passende ondersteuning aan onze inwoners en begeleiding naar werk ook op de langere termijn goed, toegankelijk en betaalbaar te houden. Deventer mag trots zijn op hoe we sinds de decentralisaties invulling hebben gegeven aan de uitvoering van de taken in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning, Jeugdwet en Participatiewet. We blijven investeren in preventie en onze sociale infrastructuur, zorgen ervoor dat onze toegangen hun werk goed kunnen blijven doen, onderzoeken of innovatie en andere vormen van ondersteuning en begeleiding naar werk betere resultaten bieden en monitoren zodat we waar nodig kunnen bijsturen.
Meer informatie
2021 in vogelvlucht
Het doel van de Participatiewet is om meer mensen, ook mensen met een arbeidsbeperking, aan de slag te krijgen. Dit gebeurt volgen de uitgangspunten van Inzet op maat, samen met de uitvoeringspartners in de stad.
Inzet op maat
Begin 2021 zijn we gestart met de nieuwe dienstverlening, conform de kaders van het beleidskader Inzet op maat en de uitvoeringsafspraken uit het productenboek. Hierbij hebben we vanwege corona echter nog niet alles kunnen doen zoals bedacht (dienstverlening digitaal en telefonisch i.p.v. live). De vanwege de coronacrisis verwachte toename van het aantal bijstandsklanten is in 2021 uitgebleven (met een slag om de arm wat er gebeurt als alle steunpakketten zijn afgelopen). Het laten landen van de nieuwe dienstverlening in de praktijk is een traject dat langer duurt dan een implementatiejaar; blijvende aandacht voor werken volgens de bedoeling is nodig. Met de opgeleverde monitor Inzet op maat volgen en rapporteren we over de resultaten; in 2021 valt daarin de forse omvang van de doelgroep Groeien op, wat vraagt om nadere analyse en waar nodig bijsturing het volgende jaar. De Pilot Basis Baan is gestart, de gemeente onderzoekt de mogelijkheden op welke manier ‘basis banen’ structureel ingezet kunnen worden voor mensen met een uitkering die van maatschappelijke meerwaarde willen zijn.
KonnecteD
In 2021 is het transformatieplan voor KonnecteD gepresenteerd. Hierin is beschreven hoe de gewenste transformatie van KonnecteD tot een modern werkleerbedrijf tot stand gaat komen. Deze transformatie houdt onder andere in dat de opgebouwde SW-infrastructuur ingezet gaat worden voor de doelgroep van de Participatiewet en KonnecteD (hierdoor) een financieel gezond bedrijf kan blijven. De totale transformatieperiode zal tot eind 2022 in beslag nemen.
Inburgering
Ter voorbereiding van de ingang van de nieuwe wet per 1-1-2022 zijn de wettelijke kaders vertaald in een Deventer keuzenota. Hierin kiest Deventer ervoor om de regie op de inburgering te beleggen bij de gemeente (inburgeringsconsulenten), extra in te zetten op participatie en ondersteuning te bieden aan de Ondertussengroep (waarvoor we als gemeente geen wettelijke verplichting hebben). Ook heeft Deventer ervoor gekozen om - in het lerende stelsel dat de nieuwe inburgeringswet is - een aantal factoren de komende tijd gelijk te houden, zoals de samenwerking met bestaande partners. De aanbesteding van de taalaanbieders is na de zomer van 2021 afgerond en de implementatie is gestart (zoals: ICT-systeem, monitor, werkprocessen, werving inburgeringsconsulenten, etc.).
TOZO/Ondernemers
Met de komst van corona in 2020 heeft het kabinet ter compensatie van de consequenties van de lockdown de tozo geïntroduceerd. De gemeente was verantwoordelijk voor de uitvoering. Per lockdown is een nieuwe tozo-regeling geïntroduceerd.
- Tozo 3 van 1 oktober tot 1 april en ruim 450 ondernemers hebben hierop een beroep gedaan;
- Tozo 4 liep 1 april tot en 1 juli 2021 en ruim 300 ondernemers hebben hierop een beroep gedaan;
- Tozo 5 liep 1 juli tot 1 oktober 2021 en ongeveer 250 ondernemers een beroep op gedaan.
- Ondernemers die na het wegvallen van TOZO zich in een kwetsbare situatie bevinden zijn door de driehoek BAD-OHD-GROS gemonitord of er een noodzaak (en recht) op Bbz-light bestond en zijn proactief benaderd. Omschakeling van TOZO naar Bbz-light heeft najaar plaatsgevonden. Ongeveer 80 ondernemers hebben een light-aanvraag ingediend. Dit is de opmaat naar het nieuwe normaal in 2022 waarin ondernemersdienstverlening terug gaat naar ‘normale’ Bbz.
Vanaf 1 januari 2021 heeft de gemeente middelen gekregen om coaching, advies en of bij – of omscholing aan ondernemers aan te bieden. Zelfstandig ondernemers die begin 2021 nog of onvoldoende inkomsten hebben en afhankelijk zijn van een Tozo uitkering kunnen zich breder gaan oriënteren op de arbeidsmarkt. De gemeente heeft dit samen met het Ondernemershuis opgepaktMeer dan 1500 zelfstandig ondernemers zijn actief benaderd met de vraag of zij een vorm van coaching of financiële ondersteuning konden gebruiken. 360 zelfstandigen hebben hiervan gebruik gemaakt en meer dan 185 ondernemers zijn gecoacht op een of meerdere hulpvragen. Op deze manier zijn deze ondernemers zo veel mogelijk door zwaar weer in coronatijd geholpen.
In januari 2021 kwam het Kabinet met de regeling Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke kosten (TONK).
TONK was er voor iedereen die als gevolg van de crisis te maken hebben met een onverwachte en onvermijdelijke terugval in inkomen en hierdoor niet meer de noodzakelijke kosten zoals de huur en verzekeringen kunnen voldoen. Ruim 135 personen hebben een beroep gedaan op de TONK.
Arbeidsmarkt
Het Ontwikkelfonds Cleantechregio is in 2021 van start gegaan. Meer dan 180 personen hebben een aanvraag ingediend voor een voucher. Hiermee willen zij hun positie op de arbeidsmarkt versterken
In 2021 is een start gemaakt aan een lokale Human Capital Agenda voor de gemeente Deventer. Hierin wordt uitgewerkt hoe Deventer een toekomstbestendige arbeidsmarkt kan vormgeven voor zowel werkgevers als werknemers. De lijnen: ‘vraag en aanbod bij elkaar brengen’, ‘leven lang ontwikkelen’, ‘inspelen op (technologische) ontwikkelingen en ‘lokaal aantrekkelijke stad voor werknemers en werkgevers’ worden hierin, samen met lokale partners verder uitgewerkt. Dit traject is onderdeel van Wonen en voorzieningen, routekaart arbeidsmarkt.
In 2021 zijn ruim 380 personen met een uitkering uitgestroomd naar werk. Hiermee is de doelstelling van 275 ruimschoots gehaald. Ondanks corona en 2 lockdowns is hier een behoorlijke prestatie neergezet. Daarnaast kenmerkt de doelgroep door een steeds zwaardere hulpbehoefte. We zijn gestart met een pilot ‘ Lifecoaching’, om te onderzoeken hoe de ondersteuning van mensen met een arbeidsbeperking én de werkgevers nog beter vorm gegeven kan worden. Samen met KonnecteD zetten we meer in op privaat-publieke samenwerking om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt op te leiden voor banen in een kansrijke sector. Daarnaast draagt het instrument Social Return ook bij aan de uitstroom. De resultaten zijn erg divers er leveren naast betaalde ervarings-, opleidings- of werkplekken ook bredere maatschappelijke impact op.
Minimabeleid
2021 stond grotendeels in het teken van het nieuwe beleidsplan minima en schuldhulpverlening. Na een uitgebreide evaluatie zijn we met interne collega’s, externe partners en de gemeenteraad tot het kader “Inzet op ondersteuning en geldzorgen” gekomen. Deze is begin december unaniem vastgesteld door de raad. In 2021 is een onafhankelijk onderzoek uitgevoerd over de kosten en kwaliteit van beschermingsbewind uitgevoerd door bewindvoerder BAD. De implementatie van de aanbevelingen wordt in 2022 afgerond.
Verder heeft de Toeslagenaffaire zijn beslag gehad binnen de organisatie; enerzijds door de getroffen inwoners zo goed mogelijk te ondersteunen en anderzijds door de openstaande vorderingen die we als gemeente op deze inwoners hadden, kwijt te schelden. Ook op het gebied van kinderarmoede zijn weer mooie projecten geweest; het vervolg van het zomerpretpakket, de samenwerking met St. Leergeld en het Jeugd Educatie Fonds. Nu het Geldfit Spreekuur in Keizerslanden steeds beter gevonden wordt is er een tweede spreekuur gestart in De Fontein.
Vroegsignalering
In de gewijzigde Wgs sinds 1-1-2021 is vroegsignalering van (dreigende) problematische schulden expliciet vastgelegd als (regie)taak van gemeenten. Het doel is dat gemeenten daardoor mensen met dergelijke schulden eerder in beeld krijgen en hun vervolgens schuldhulpverlening kunnen aanbieden. Nadat huisbezoeken een tijd niet mogelijk waren, konden deze gedurende 2021 weer meer plaatsvinden waardoor ook de pilots voor DeltaView herstart konden worden. Daarnaast geeft de wettelijke taak rondom vroegsignalering ook steeds meer cijfers over achterstanden en dreigende schulden waardoor DeltaView steeds verder gevuld kan worden.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - Inkomensvoorziening
Iedereen die kan werken, moet werken en voor mensen die niet kunnen werken bieden wij een vangnet (een uitkering).
Relatie met strategisch doel
Wij zorgen voor mensen die ondersteuning nodig hebben. Daartoe gaan we, in samenwerking met zorgaanbieders en andere partners, verder met de transformatie van de zorgtaken. Ons uitgangspunt is het principe van ‘ziek en zorg’ naar ‘gezond en gedrag’. We zetten daarom bijvoorbeeld in op preventie en nieuwe, meer laagdrempelige, collectieve vormen van zorg. Ook sport vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid.
Prestaties
Historie
Historie
Historie
Historie
Doelstelling - Participeren naar vermogen
We stimuleren alle uitkeringsgerechtigden om te participeren naar vermogen.
Relatie met strategisch doel
In Deventer maken we werk van werk. We versterken onze economische positie en werkgelegenheid. Niet alleen is er ruimte voor de vestiging van bedrijven, we zetten actief in op het aantrekken van bedrijven. Dat vraagt om voldoende, betaalbare woningen in stad en dorpen voor onze huidige inwoners en mensen die zich hier willen vestigen. Ook blijven we inzetten op de goede bereikbaarheid van Deventer, met een ideale ligging tussen Randstad, Oost Nederland en Duitsland. De IJssel en de havenvoorzieningen kunnen bijdragen aan onze positie en aantrekkelijkheid voor bedrijven. We versterken het onderscheidend karakter van Deventer als economisch bolwerk met onze ambities op het gebied van innovatieve duurzaamheid, kenniseconomie en IT. We werken samen met onze partners aan een goede aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven.
Wij zorgen voor mensen die ondersteuning nodig hebben. Daartoe gaan we, in samenwerking met zorgaanbieders en andere partners, verder met de transformatie van de zorgtaken. Ons uitgangspunt is het principe van ‘ziek en zorg’ naar ‘gezond en gedrag’. We zetten daarom bijvoorbeeld in op preventie en nieuwe, meer laagdrempelige, collectieve vormen van zorg. Ook sport vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid.
Prestaties
Historie
Toelichting 2e kwartaal rapportage 2021
Op dit moment wordt het zogenaamde zittende bestand ingedeeld volgens Inzet op Maat. De participatiemakelaar is met de eerste geïnteresseerden in gesprek. Daarnaast is de instroom van nieuwe uitkeringsgerechtigden lager dan verwacht en dus ook minder belangstelling.Toelichting 3e kwartaal rapportage 2021
Op dit moment wordt het zogenaamde zittende bestand ingedeeld volgens Inzet op Maat. De participatiemakelaar is met de eerste geïnteresseerden in gesprek. Daarnaast is de instroom van nieuwe uitkeringsgerechtigden lager dan verwacht en dus ook minder belangstelling.Historie
Historie
Doelstelling - één gezin, één plan, één regisseur
Voor iedere bewoner met problemen op twee of meer terreinen (werk, inkomen, zorg en jeugd) draagt de toegang verantwoordelijkheid voor het uitgangspunt één huishouden, één plan, één regisseur.
Relatie met strategisch doel
Wij zorgen voor mensen die ondersteuning nodig hebben. Daartoe gaan we, in samenwerking met zorgaanbieders en andere partners, verder met de transformatie van de zorgtaken. Ons uitgangspunt is het principe van ‘ziek en zorg’ naar ‘gezond en gedrag’. We zetten daarom bijvoorbeeld in op preventie en nieuwe, meer laagdrempelige, collectieve vormen van zorg. Ook sport vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid.
Prestaties
Historie
Historie
Doelstelling - Arbeidsmarkt
Wij brengen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt bij elkaar.
Relatie met strategisch doel
In Deventer maken we werk van werk. We versterken onze economische positie en werkgelegenheid. Niet alleen is er ruimte voor de vestiging van bedrijven, we zetten actief in op het aantrekken van bedrijven. Dat vraagt om voldoende, betaalbare woningen in stad en dorpen voor onze huidige inwoners en mensen die zich hier willen vestigen. Ook blijven we inzetten op de goede bereikbaarheid van Deventer, met een ideale ligging tussen Randstad, Oost Nederland en Duitsland. De IJssel en de havenvoorzieningen kunnen bijdragen aan onze positie en aantrekkelijkheid voor bedrijven. We versterken het onderscheidend karakter van Deventer als economisch bolwerk met onze ambities op het gebied van innovatieve duurzaamheid, kenniseconomie en IT. We werken samen met onze partners aan een goede aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven.
Wij zorgen voor mensen die ondersteuning nodig hebben. Daartoe gaan we, in samenwerking met zorgaanbieders en andere partners, verder met de transformatie van de zorgtaken. Ons uitgangspunt is het principe van ‘ziek en zorg’ naar ‘gezond en gedrag’. We zetten daarom bijvoorbeeld in op preventie en nieuwe, meer laagdrempelige, collectieve vormen van zorg. Ook sport vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid.
Prestaties
Historie
Historie
Historie
Historie
Toelichting
Historie
Toelichting 3e kwartaal rapportage 2021
Het aantal parttime werkenden in de uitkering is licht gedaald in 2021. De voornaamste reden hiervoor is dat deze mensen meer uren hebben gekregen en zodoende niet langer een uitkering ontvangen. Dit is heel positief ondanks dat deze prestatie naar beneden wordt bijgesteld.Beleidsindicatoren
Nummer | Taakveld | Naam | Waarde | Toelichting | Bron |
---|---|---|---|---|---|
21 | Sociaal domein | Banen | 703,20 | Aantal per 1.000 inwoners in de leeftijd 15 – 64 jaar | CBS |
24 | Sociaal domein | Netto arbeidsparticipatie | 68,40 | % van de werkzame beroepsbevolking ten opzichte van de beroepsbevolking | CBS |
26 | Sociaal domein | Werkloze jongeren | 3 | % 16 t/m 22 jarigen | CBS |
27 | Sociaal domein | Personen met een bijstandsuitkering | 34,90 | Aantal per 10.000 inwoners | CBS |
28 | Sociaal domein | Aantal re-integratievoorzieningen | 22,50 | Aantal per 10.000 inwoners. 15-74 jaar | CBS |
Exploitatie
(bedragen x €1.000)
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening Prognose | Verschil Prognose | |
Lasten | 75.844 | 82.172 | 78.831 | -3.341 |
Baten | 42.586 | 50.339 | 48.995 | -1.344 |
Voor resultaatbestemming | -33.258 | -31.833 | -29.836 | 1.997 |
Stortingen in reserves | 0 | 335 | 335 | 0 |
Puttingen uit reserves | 203 | 608 | 462 | -146 |
Na resultaatbestemming | -33.056 | -31.560 | -29.709 | 1.851 |
Budgetoverhevelingen
(bedragen x €1.000) | |||
Onderwerp | Lasten | Baten | Saldo |
---|---|---|---|
Impuls werken | 170 | 0 | -170 |
Breed offensief mensen arbeidsbeperking | 104 | 0 | -104 |
Integrale Human Capital Agenda | 69 | 0 | -69 |
Ontwikkelfonds Cleantechregio | 967 | 967 | 0 |
Toeslagenaffaire | 118 | 118 | 0 |
Deltaview | 39 | 39 | 0 |
Robuuste rechtsbeschermingssysteem | 139 | 0 | -139 |
Impuls integraal werken | 222 | 0 | -222 |
Totaal | 1.828 | 1.124 | -704 |
Saldo na resultaatbestemming en budgetoverheveling
(bedragen x €1.000) | |
Saldo | |
Saldo na resultaatbestemming | 1.851 |
Saldo budgetoverheveling | -704 |
Saldo na budgetoverheveling | 1.147 |
Toelichting voorlopig saldo na budgetoverheveling (voordeel €1.147.000)
TOZO uitvoeringskosten (voordeel €178.000)
Voor de uitvoering van de Tozo wordt per genomen besluit levensonderhoud €450 beschikbaar gesteld en per genomen besluit krediet €800. Op basis van het aantal besluiten levensonderhoud (566) en het aantal besluiten bedrijfskredieten (366) verwachten wij €298.700 als vergoeding. In 2021 is voor €120.000 extern personeel ingehuurd en interne capaciteit ingezet. De afrekening geschiedt op basis van de SISA (juli 2022).
Bijstand (voordeel €1.680.000)
Het gemiddeld aantal uitkeringsgerechtigden is met 2.695 bijna gelijk aan de bijgestelde raming van 2.705 in de derde kwartaalrapportage. Dit leidt nog tot een voordeel van ongeveer €240.000
In de derde kwartaalrapportage hebben wij eerder aangegeven dat we een positief resultaat verwachten. Het werkelijke voordeel over 2021 is ongeveer €1,44 miljoen. Zoals eerder gemeld is dit voordeel naast de positieve ontwikkeling van het aantal uitkeringsgerechtigden voornamelijk het gevolg van het BUIG budget dat in 2021 voor Deventer abusievelijk te hoog is vastgesteld door het ministerie van SZW.
Re-integratie (Cliëntkosten voordeel €115.000)
In 2021 is er door KonnecteD minder uitgegeven aan cliëntkosten. De oorzaak hiervan zijn de maatregelen die door corona zijn opgelegd waardoor niet alle activiteiten uitgevoerd konden worden. Deze achterstand in diagnoses en uitvoering plannen van aanpak moet worden ingehaald.
Re-integratie (Aanvullende bijdrage WSW nadeel €412.500)
Via de december circulaire is eenmalig €412.500 coronasteun ontvangen om de exploitatietekorten van de Sociale Werkbedrijven tegemoet te komen. Het nadeel wordt gedekt door het eenmalig budget uit de december circulaire 2021.
Minimabeleid (nadeel €56.000)
Dit nadeel ontstaat door diverse kleine voor- en nadelen ten aanzien van minimabeleid.
Robuuste Rechtsbeschermingssysteem (nadeel €139.000)
Het doel van de POK- middelen is extra ondersteuning van mensen in kwetsbare posities en voorkomen dat mensen in zo’n positie terecht komen. De gemeentelijke POK-middelen zijn toegekend in het kader van:
- Meer capaciteit voor de uitvoering van de dienstverlening in gemeenten;
- Extra ondersteuning door gemeenten voor mensen met complexe problematiek;
- Bij meervoudige problematiek betere coördinatie tussen de uitvoerders in gemeenten;
- Versterken van het leervermogen in gemeenten om de uitvoering continu te verbeteren.
Inhoudelijk gaat het om een brede doelgroep: van lichte ondersteuning bijvoorbeeld aan digitaal minder vaardige mensen bij het invullen van digitale formulieren (in de bibliotheken) tot zware ondersteuning in bijvoorbeeld de coördinatie voor gezinnen met meervoudige complexe problemen.
Het nadeel wordt gedekt door het eenmalig budget uit de december circulaire 2021.
Impuls integraal werken (nadeel €222.000)
Op dit moment vindt de verkenning plaats op welke wijze de beschikbare middelen het best passend in Deventer moeten worden ingezet. De verkenning leidt tot een integraal projectplan waar de diverse acties t.b.v. de 4 doelstellingen zijn uitgewerkt. Hierbij worden de programma’s 1, 2, 7, 8 en 9 intensief betrokken (beleid en uitvoering). Het nadeel wordt gedekt door het eenmalig budget uit de december circulaire 2021.
Voorzieningen
(bedragen x €1.000) | ||||
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
Uitgaven t.l.v. voorzieningen | 0 | 0 | 96 | 96 |
Inkomsten t.g.v. voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 0 | 0 | -96 | -96 |
Toelichting
Dit betreft de herwaardering dubieuze debiteuren bijstandsvorderingen en BBZ.
GR
GR Bedrijfsvoeringsorganisatie Sallcon (KonnecteD)
GR
Vestigingsplaats: | Deventer | ||
Website: | |||
Programma: | Inkomensvoorziening en arbeidsmarkt | ||
Aard: | GR | ||
Deelnemingspercentage: | 50% | ||
Doel en openbaar belang: | Werkvoorziening voor mensen met een arbeidshandicap, re-integratie van werklozen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Begeleider en bemiddelaar bij gesubsidieerde arbeid. | ||
Financieel risico: | Door de bezuiniging op de rijksbijdrage WSW van 2015 tot en met 2021 worden in de eerste jaren van het meerjarenperspectief exploitatieverliezen geleden die met inzet van reserves (GR en BV tezamen) kunnen worden afgedekt. Prognose volgens het vastgestelde Ondernemingsplan (september 2020) is dat vanaf 2025 positieve resultaten kunnen worden gerealiseerd. Uit de verdere uitwerking van het transitieplan en een daarbij nog vast te stellen meerjarige begroting moet blijken of deze resultaatontwikkeling haalbaar is. | ||
Toelichting: | Sallcon GR is een GR bedrijfsvoeringorganisatie van de gemeenten Deventer en Olst-Wijhe. De GR heeft haar bedrijfsmatige activiteiten in haar 100% dochteronderneming KonnecteD BV belegd. KonnecteD Bv en Sallcon GR tezamen hebben een vrij beschikbaar weerstandsvermogen van €9,6 miljoen, dat kan worden ingezet voor dekking van de nadelige exploitatieresultaten die met name het gevolg zijn van de Rijkskortingen. Uit de jaarlijkse financiële risicoscan van KonnecteD blijkt dat voor financiële risico’s een weerstandsvermogen van €2,6 mln. aangehouden moet worden. Het vrij beschikbaar weerstandsvermogen van € 7,0 mln. (€9,6 mln. - €2,6 mln.) wordt ingezet voor dekking van de eerste jaarschijven van de niet sluitende meerjarige begroting. Tot aan 2025 is daarvoor €3,8 mln. nodig. Financieel risico voor de gemeente is dat de positieve resultaatverwachting van KonnecteD niet uitkomt en de reserve daardoor eerder volledig moet worden aangewend en er een negatief meerjarig exploitatietekort blijft. De nog op te stellen meerjarige begroting bij het verder uit te werken transitieplan wordt medio 2022 gepresenteerd. | ||
Beleidsvoornemens: | KonnecteD BV is een netwerkwerkorganisatie met een toekomstbestendige werkleersetting en heeft de aansluiting op en met de arbeidsmarkt. De belangrijkste uitdaging voor de toekomst is het creëren van voldoende werkgelegenheid voor bestaande en nieuwe doelgroepen. KonnecteD heeft in 2020 een nieuw Ondernemingsplan vastgesteld met bijpassende meerjarige begroting waarin is opgenomen dat het bedrijf verder zal transformeren van een klassiek SW – bedrijf (de instroom in de SW is gestopt) naar modern Werkleerbedrijf voor het uitvoeren van de Participatiewet. Dit vraagt investeringen in nieuwe Werk-Leer Routes voor nieuwe instroom vanuit de Participatiewet en de arbeidstoekomst voor de huidige SW populatie kan daarmee beter worden geborgd. Er is een intensief traject gestart om te komen tot een Transformatieplan KonnecteD. Hierin worden twee prioriteiten benoemd: integratie van het oude Sallcon en het oude Deventer Werktalent in één KonnecteD (hieronder valt ook monitoring en sturing) en bijpassend leiderschap en cultuur. De raad is hierover met een raadsmededeling van 6 juli 2021 geïnformeerd.Met een besluit van 9 september 2021 heeft het bestuur van Sallcon GR besloten de governance van het samenwerkingsverband (Sallcon GR en uitvoeringsorganisatie KonnecteD BV) van de gemeenten Deventer en Olst-Wijhe voor uitvoering van de WSW en de Participatiewet te evalueren en met aanbevelingen te komen. Onderdeel van de opdracht is tot evaluatie is tevens de constructie dat KonnecteD BV evenals de gemeente Deventer voor 50% aandeelhouder zijn van HGB BV. | ||
Contractwaarde 2021: | Realisatie contractwaarde: | €4.578.148 | |
Bijdrage GR 2021: | Realisatie bijdrage GR: | €58.500 | |
Subsidie 2021: | Realisatie subsidie: | €16.489.179 | |
Dividend 2021: | Realisatie dividend: |
Financiele gegevens | 2020 | 2021 | 2022 |
Eigen vermogen: | €17.280.000 | €15.870.000 | €14.675.000 |
Vreemd vermogen: | €7.644.000 | €5.984.000 | €6.514.000 |
Resultaat: | -€1.166.000 | -€1.337.000 | -€1.195.000 |
Bron: | Jaarrekening | Begroting | Begroting |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2021: | |||
Garantie 31-12-2021: | |||
Lening 31-12-2021: |
Gerelateerde informatie
Documentnaam | Bestandsgrootte | Openen |
---|---|---|
Beleidsplan minimabeleid en schuldhulpverlening 2017 - 2020 | 1,5 Mb | |
Bedrijfsplan Konnected | 1,1 Mb | |
Beleidsdocument Sallcon | 0,2 Mb | |
Beleidskader Iedereen Actief! 2015 | 0,6 Mb | |
Herstructureringsplan SW 2014-2020 | 0,6 Mb |