De algemene dekkingsmiddelen zijn die inkomsten van de gemeente waar geen directe dienstverlening en/of bestedingsverplichtingen tegen over staat. Het zijn dan ook vrij besteedbare middelen die jaarlijks worden ingezet ter dekking van de uitgaven in de diverse programma’s. Daarnaast betreft het ook de raming onvoorzien en uitgaaf- en inkomstenstelposten die nog niet aan de diverse programma’s zijn toegerekend.
De algemene dekkingsmiddelen bestaan uit:
- De algemene uitkering uit het Gemeentefonds;
- De opbrengsten van de lokale heffingen;
- De opbrengst uit deelnemingen (dividend);
- Financiering;
- Onvoorzien en stelposten.
Exploitatie
(bedragen x €1.000)
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening Prognose | Verschil Prognose | |
Lasten | 8.430 | 9.999 | 5.730 | -4.269 |
Baten | 241.468 | 259.508 | 263.119 | 3.612 |
Voor resultaatbestemming | 233.038 | 249.508 | 257.389 | 7.881 |
Stortingen in reserves | 5.841 | 31.663 | 31.665 | 2 |
Puttingen uit reserves | 5.784 | 18.958 | 18.899 | -59 |
Na resultaatbestemming | 232.980 | 236.803 | 244.623 | 7.820 |
Budgetoverhevelingen
(bedragen x €1.000) | |||
Onderwerp | Lasten | Baten | Saldo |
---|---|---|---|
Directiebudget | 127 | 0 | -127 |
Online communicatie | 57 | 57 | 0 |
Eur. richtl. energiepres. geb. | 9 | 0 | -9 |
Omgevingsveiligheidsdiensten | 27 | 0 | -27 |
Corona algemeen | 1.177 | 0 | -1.177 |
Corona cultuur | 1.163 | 0 | -1.163 |
Stelpost lonen/prijzen | 647 | 0 | -647 |
Dec. circulaire '21 lokaal cultuur aanbod | 271 | 0 | -271 |
Totaal | 3.478 | 57 | -3.422 |
Saldo na resultaatbestemming en budgetoverheveling
(bedragen x €1.000) | |
Saldo | |
Saldo na resultaatbestemming | 7.820 |
Saldo budgetoverheveling | -3.422 |
Saldo na budgetoverheveling | 4.398 |
Toelichting voorlopig saldo na budgetoverheveling (voordeel €4.398.000)
Onvoorzien (voordeel €195.000)
Na de 3e kwartaalrapportage 2021 was de raming onvoorzien nog €195.000. Daarna is dit bedrag niet meer aangewend.
Stelpost autonome ontwikkelingen (voordeel €1 miljoen)
Het restant van de raming uitgaafstelpost autonome ontwikkelingen bedraagt €1 miljoen.
Algemene uitkering afrekening voorgaande dienstjaren (voordeel €536.000)
Van het Rijk is over afgelopen dienstjaren een aantal afrekeningen ontvangen. Dit betreft een voordelig bedrag van €536.000.
Algemene uitkering decembercirculaire 2021 (voordeel €2,6 miljoen)
De niet neutrale mutatie in de decembercirculaire 2021 van de Algemene uitkering bedraagt €240.000 (zie ook de raadsmededeling van 1 februari 2022).
Daarnaast zijn er bedragen (neutrale mutaties €2,3 miljoen) ontvangen die een dekking zijn voor uitgaven die bij programma’s zijn gedaan.
Voorzieningen
(bedragen x €1.000) | ||||
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
Uitgaven t.l.v. voorzieningen | 0 | 0 | 256 | 256 |
Inkomsten t.g.v. voorzieningen | 0 | 128 | 175 | 47 |
Saldo | 0 | 128 | -81 | -210 |
Toelichting
Betreft de mutaties in de voorziening dubieuze debiteuren.
Dekkingsmiddelen
(bedragen x €1.000) | |||
---|---|---|---|
Omschrijving | Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening |
Algemene uitkering | 208.646 | 226.145 | 229.510 |
Lokale heffingen | 28.426 | 28.594 | 28.544 |
Dividend | 1.271 | 924 | 945 |
Saldo financieringsfunctie | -282 | 289 | 266 |
Algemene uitkering
De algemene uitkering wordt ontvangen uit het gemeentefonds. Deze uitkering is voor een deel gekoppeld aan de uitgaven van het rijk. De verdeling van het geld naar gemeenten vindt plaats op basis van maatstaven. Het verschil van €3.364.000 wordt verklaard door de laatste decembercirculaire (voordeel van €2.828.000), vrijval van een post voor een in 2020 verwacht nadeel in een van de maatstaven (€257.000), hogere uitkering over 2019 en 2020 (voordeel van €343.000) en een verschil als gevolg van andere uitgangspunten voor de raming (hoeveelheidsverschillen €64.000 nadeel).
Lokale heffingen
Hier wordt een beeld gegeven van de opbrengsten uit de lokale heffingen waarvan de besteding niet gebonden is aan de opbrengsten. Het betreft de heffingen in onderstaande tabel.
Dit impliceert tevens dat de heffingen op het gebied van parkeren (gedeeltelijk), afvalstoffen- en rioolopbrengsten geen algemeen dekkingsmiddel zijn, maar expliciet worden aangewend voor uitgaven op betreffende terreinen. In de paragraaf lokale lasten wordt aandacht besteed aan o.a. lokale lastendruk, kwijtscheldingsbeleid e.d.
(bedragen x €1.000) | |||
---|---|---|---|
Omschrijving | Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening |
Onroerend zaakbelastingen | 27.893 | 28.033 | 27.975 |
Hondenbelastingen | 316 | 316 | 304 |
Overige belastingen | 217 | 245 | 265 |
Dividend
De opbrengst uit deelnemingen betreft o.a. de dividenduitkering van BNG, Circulus en Enexis.
Saldo financieringsfunctie
Het saldo van de financieringsfunctie is een begrip uit het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV). Dit begrip kan worden gedefinieerd als het saldo van:
- de betaalde rente (last) over de aangegane langlopende leningen en over de aangetrokken middelen in rekening courant en
- de ontvangen rente (bate) over de uitzettingen. Onder uitzettingen kunnen worden verstaan deposito’s, verstrekte langlopende leningen en beleggingen.
(bedragen x €1.000) | |||
---|---|---|---|
Omschrijving | Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening |
Onvoorzien | -235 | -195 | 0 |
Stelposten | -2.838 | -4.277 | 8 |
Overige algemene dekkingsmiddelen | -614 | -80 | -46 |
Uitvoeringskosten lokale heffingen | -1.076 | -1.112 | -1.068 |
Calculatieverschillen kostenplaatsen | -259 | -779 | -770 |
Onvoorzien
Dit betreft de algemene raming voor onvoorzien. Van deze post is In 2021 €40.000 aangewend voor onderzoeken beschermingsbewind.
Stelposten
Dit betreft diverse lasten en baten die niet direct aan programma’s kunnen worden toegerekend.
Overige algemene dekkingsmiddelen
De post ‘overige algemene dekkingsmiddelen’ bestaat met name uit de bespaarde rente op de reserve afkopen erfpacht.
Uitvoeringskosten lokale heffingen
Uitvoeringskosten lokale heffingen zijn de kosten voor het heffen en invorderen van de belastingen en heffingen. Dit zijn onder andere kosten
van het gegevensbeheer, alle correspondentie en andere administratieve handelingen.
Calculatieverschillen kostenplaatsen
In een aantal kostenplaatsen wordt in de begroting een voorcalculatorisch tarief gehanteerd. De werkelijke kosten en opbrengsten kunnen
hiervan afwijken. Dit komt tot uitdrukking in het calculatieverschil. Daarnaast bevat deze post nog budgetten die niet zijn toe te rekenen aan één
product.
Vennootschapsbelasting
De Wet modernisering Vpb-plicht overheidsondernemingen is per 1 januari 2016 in werking getreden. Op basis van de wetgeving zijn de
verschillende activiteiten van gemeente Deventer onderzocht of er sprake is van het drijven van een onderneming. Dat is tot op heden niet het
geval. Voor de jaarrekening betekent dit dat er geen financiële consequenties in de vorm van Vpb belastingafdracht zijn opgenomen.
Overhead
In de nieuwe BBV-regels is voorgeschreven wat onder de definitie overhead wordt verstaan.
De definitie luidt: alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces. Door de definitie te gebruiken kan een eenduidig inzicht worden gegeven in de kosten die direct zijn toe te rekenen aan bepaalde taakvelden.
Met ingang van de begroting 2017 moet in het programmaplan worden aangegeven welk bedrag dit in de gemeente betreft.
BV
Circulus BV
BV
Vestigingsplaats: | Apeldoorn | ||
Website: | |||
Programma: | Algemene dekkingsmiddelen | ||
Aard: | BV | ||
Deelnemingspercentage: | 21,42% | ||
Doel en openbaar belang: | Inname en verwijdering van huishoudelijk- en bedrijfsafval en stadsreiniging. | ||
Financieel risico: | De gemeente loopt financieel risico over het geactiveerde aandelenkapitaal in Circulus BV en op het geraamde dividend voor de algemene middelen (dividend Cirec). De aandelen van Circulus BV worden gehouden door de gemeenten Apeldoorn, Deventer, Epe, Zutphen, Doesburg, Bronckhorst, Brummen, Voorst en Lochem. Dochteronderneming CiRec BV is in handen van de gemeenten Apeldoorn en Deventer. | ||
Toelichting: | Circulus heeft geen winstdoelstelling. Publieke dienstverlening wordt tegen kostprijs gedaan. Circulus is gegroeid naar een weerstandsvermogen dat een solvabiliteitspercentage van minimaal 25% vertegenwoordigt. Een eis die banken stellen bij de financiering van Circulus.Het belang van Deventer is 11,5%. Dat belang moet ook in de algemene reserve van Circulus BV zijn vertegenwoordigd. Na jaarrekening 2020 van Circulus is dat percentage nog niet bereikt, waardoor na vaststelling van de jaarrekening 2020 van Circulus geen dividend aan Deventer kon worden uitbetaald. Ook in het meerjarig perspectief tot en met 2024 wordt nog geen dividenduitkering voorzien omdat het belang van 11,5% nog niet in de Algemene Reserve is gerealiseerd. | ||
Beleidsvoornemens: | In de aandeelhoudersvergadering van 17 februari 2021 is het geactualiseerde Strategieplan van Circulus vastgesteld. De raad is daarover met een raadmededeling geïnformeerd. De realisatie daarvan zal in jaarplannen worden uitgewerkt en in samenspraak met gemeenten zijn beslag krijgen in de begroting van en de dienstverlening aan gemeenten (voor Deventer: afvalinzameling en reiniging openbare ruimte). | ||
Contractwaarde 2021: | Realisatie contractwaarde: | €15.065.080 | |
Bijdrage GR 2021: | Realisatie bijdrage GR: | ||
Subsidie 2021: | Realisatie subsidie: | ||
Dividend 2021: | €191.000 (Cirec) | Realisatie dividend: | Nog niet bekend |
Financiele gegevens | 2020 | 2021 | 2022 |
Eigen vermogen: | €15.237.002 | €16.085.500 | €16.934.000 |
Vreemd vermogen: | €38.387.936 | €42.336.000 | €41.181.000 |
Resultaat: | €1.177.796 | €1.377.000 | €1.446.000 |
Bron: | Jaarrekening | Begroting | Begroting |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2021: | €18.400 (€18.400) | ||
Garantie 31-12-2021: | |||
Lening 31-12-2021: |
CSV Amsterdam BV
BV
Vestigingsplaats: | 's-Hertogenbosch | ||
Website: | |||
Programma: | Algemene dekkingsmiddelen | ||
Aard: | BV | ||
Deelnemingspercentage: | 0,26 % | ||
Doel en openbaar belang: | Als gevolg van de invoering van de Wet Onafhankelijk Netbeheer (WON) in Nederland is Essent per 30 juni 2009 gesplitst in een netwerkbedrijf (Enexis) en een productie- en leveringsbedrijf (Essent). In 2009 is het productie- en leveringsbedrijf verkocht aan RWE. Daarnaast heeft Deventer in 2014 de aandelen in het afvalverwerkingsbedrijf Attero (voormalig Essent Milieu) verkocht aan Waterland. Uit beide verkopen vloeit de deelneming voort waarin wij aandeelhouder zijn van CSV Amsterdam B.V. (CSV=Claim Staat Vennootschap)CSV heeft drie doelstellingen: <ol start="1"><li>namens de verkopende aandeelhouders van Essent een eventuele schadeclaimprocedure voeren tegen de Staat als gevolg van de WON (Wet Onafhankelijk Netbeheer); </li><li>namens de verkopende aandeelhouders eventuele garantieclaim procedures voeren tegen RECYCLECO B.V. (“Waterland”); </li><li>het geven van instructies aan de Escrow-agent wat betreft het beheer van het bedrag (€13,5 miljoen) dat op de Escrow-rekening n.a.v. verkoop Attero is gestort.</li></ol>Uiteindelijk doel is de afwikkeling van de verkoop van Essent aan RWE.Ad 1: De Hoge Raad in 2015 heeft besloten dat de Splitsingswet niet in strijd is met het recht van de Europese Unie. Met deze uitspraak van de Hoge Raad zijn de vorderingen van Essent op de Staat definitief afgewezen. Voor de vennootschap is de procedure daarmee geëindigd. Ad 2: In 2016 is een compromis werd bereikt tussen CSV, Recycleco B.V. en Attero Holding B.V. over betwiste (fiscale) claims alsmede over een belastingteruggave en in april 2020 is een tweede en finale compromis bereikt tussen hiervoor genoemde partijen voor de beëindiging van alle resterende geschillen met betrekking tot betwiste (fiscale) claims, alsmede over een belastingteruggave. Op 21 mei 2020 heeft CSV het resterend vermogen op de Escrow-rekening van €7.951.352,47 ontvangen, welk bedrag vervolgens onder inhouding van €150.000 voor aanvulling van het werkkapitaal volledig is uitgekeerd aan de aandeelhouders. | ||
Financieel risico: | Het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders is relatief gering en beperkt tot de hoogte van het nominale aandelenkapitaal van deze vennootschap (totaalbedrag €20.000), art 2.:81 BW. | ||
Toelichting: | |||
Beleidsvoornemens: | In februari 2021 heeft CSV bezwaar gemaakt tegen de naheffingsaanslag afvalstoffenbelasting. Op het moment is CSV in gesprek met de Belastingdienst over het bezwaar. Afhankelijk van de reactie van de Belastingdienst en de kans van slagen van een eventuele gerechtelijke procedure zal in overleg met Aandeelhouderscommissie van CSV de procedure al dan niet worden voortgezet. Na afwikkeling van deze bezwaar- en eventuele gerechtelijke procedure of eventuele voortijdige beëindiging van deze procedure (bijvoorbeeld door een mogelijk compromis tussen de Belastingdienst en CSV of een besluit van de Aandeelhouderscommissie de procedure niet verder voort te zetten) zal CSV kunnen worden opgeheven en de resterende liquide middelen kunnen worden uitgekeerd aan de aandeelhouders naar rato van het aandelenbelang. | ||
Contractwaarde 2021: | Realisatie contractwaarde: | ||
Bijdrage GR 2021: | Realisatie bijdrage GR: | ||
Subsidie 2021: | Realisatie subsidie: | ||
Dividend 2021: | Realisatie dividend: |
Financiele gegevens | 2020 | 2021 | 2022 |
Eigen vermogen: | €392.593 | €292.593 | €192.593 |
Vreemd vermogen: | €27.162 | €25.000 | €0 |
Resultaat: | €172.219 | -€100.000 | -€100.000 |
Bron: | Jaarrekening | Prognose | Opheffing in 2022 |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2021: | €52 (€52) | ||
Garantie 31-12-2021: | |||
Lening 31-12-2021: |
Coöp
Coöperatie Dimpact ua
Coöp
Vestigingsplaats: | Enschede | ||
Website: | |||
Programma: | Algemene dekkingsmiddelen | ||
Aard: | Coöp | ||
Deelnemingspercentage: | 3 % | ||
Doel en openbaar belang: | Het verbeteren en innoveren van gemeentelijke dienstverlening door het gezamenlijk inkopen van ICT-oplossingen en het delen van kennis. | ||
Financieel risico: | Gegeven de groei van het aantal producten en aantal lid gemeenten zal (op advies de accountant) de bedrijfsvoeringsreserve in de komende jaren groeien tot €1.500.000. Daarnaast dient er een buffer in de algemene reserves te worden gecreëerd. Hiermee kunnen toekomstige aanbestedingen worden gefinancierd, die nodig zijn voor het vervangen en vernieuwen van het bestaande product- en diensten portfolio. Neemt niet weg dat ook op dit moment Dimpact financieel gezond is.Als de leden tussentijds zouden besluiten de vereniging op te heffen, zullen individuele leden zelf een contract moeten afsluiten voor continuïteit van hosting, ontwikkeling en beheer van ICT-systemen. Er is dan een risico op hogere kosten omdat er dan niet meer als collectief over de prijs onderhandeld wordt. Het gaat hier om procesondersteuning die cruciaal is voor onze dienstverlening. | ||
Toelichting: | |||
Beleidsvoornemens: | Deventer betaalt jaarlijks € 6.000 contributie en heeft een overeenkomst voor het afnemen van een basispakket. Dit bestaat uit softwaresystemen en hostingskosten van de software. Hieronder valt het zaaksysteem (e-Suite) en de burgerzakenmodules. Samenwerken in de vereniging van gemeenten zorgt, naast inkoopvoordeel, voor kennisdeling waardoor de leden elkaar verder helpen. 33 gemeenten nemen deel in Dimpact.De ledengroeidoelstelling is gerealiseerd, Dimpact vertegenwoordigt nu ruim twee miljoen inwoners. Er ligt een sterke focus op de lange termijn waarde creatie voor haar leden. De strategische koers is in 2018 herijkt. Ook heeft de governance een andere vorm gekregen. Naast de bestaande beheersactiviteiten, worden ook innovatie-activiteiten in gezamenlijkheid ontplooid: ‘het innovatiespoor’. Daarin is Dimpact de innovatie-katalysator met doe- en opschaalkracht voor en door gemeenten. Samen innoveren staat centraal. 2022 staat in het teken van de vervanging van de e-Suite. Dit gebeurt innovatief: in componenten, op basis van common ground techniek. | ||
Contractwaarde 2021: | Realisatie contractwaarde: | €731.593 | |
Bijdrage GR 2021: | Realisatie bijdrage GR: | ||
Subsidie 2021: | Realisatie subsidie: | ||
Dividend 2021: | Realisatie dividend: |
Financiele gegevens | 2020 | 2021 | 2022 |
Eigen vermogen: | €2.351.395 | €1.877.724 | €1.474.727 |
Vreemd vermogen: | €1.981.163 | Niet begroot | Nog niet bekend |
Resultaat: | €171.915 | -€127.076 | Nog niet bekend |
Bron: | Jaarrekening | Begroting | Begroting |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2021: | |||
Garantie 31-12-2021: | |||
Lening 31-12-2021: |
NV
Enexis Holding NV
NV
Vestigingsplaats: | 's-Hertogenbosch | ||
Website: | |||
Programma: | Algemene dekkingsmiddelen | ||
Aard: | NV | ||
Deelnemingspercentage: | 0,26 % | ||
Doel en openbaar belang: | Enexis Netbeheer B.V. (één van de drie werkfondsen van Enexis Holding N.V.) beheert het energienetwerk in Noord-, Oost- en Zuid-Nederland voor ca. 2,5 miljoen huishoudens, bedrijven en overheden. Deze verbonden partij draagt bij aan het realiseren van een betrouwbaar, betaalbaar en duurzaam regionaal energienetwerk. Dit belang is verankerd in de statuten van Enexis Holding N.V. waar het doel van de vennootschap omschreven staat als:<ul><li>Het (doen) distribueren en het (doen) transporteren van energie; </li><li>Het in stand houden, (doen) beheren, (doen) exploiteren en (doen) uitbreiden van distributie en transportnetten met annexen voor energie; </li><li>Het doen uitvoeren van alle taken die als gevolg van de Elektriciteitswet 1998 en de Gaswet zijn toebedeeld aan de netbeheerder.</li></ul>Enexis Holding N.V. als geheel zet in op duurzaamheid en innovatie. | ||
Financieel risico: | Enexis beheert het energienetwerk in Noord-, Oost- en Zuid-Nederland voor de aansluiting van bijna 2,9 miljoen huishoudens, bedrijven en overheden. De netbeheerderstaak is een publiek belang, wettelijk geregeld met o.a. toezicht vanuit de Autoriteit Consument en Markt. Enexis is financieel gezond. Enexis heeft de Standard & Poor's (S&P) rating A+ (Stable outlook) en bij Moody's Aa3 (stable outlook).De gemeente is voor 0,2592% aandeelhouder in deze vennootschap. Het risico is beperkt tot dat percentage van het nominale aandelenkapitaal en het risico op het verlies van de dividend. Bij eerstgenoemd risico hoort de opmerking dat Enexis zich met bijna 50% eigen vermogen ruim boven de wettelijk geregelde ratio van minimaal 40% bevindt. Bij het risico op het verlies van de structurele dividendraming hoort de opmerking dat Enexis Holding in een gereguleerde markt opereert, onder toezicht van de Energiekamer. Enexis moet rekening houden met de Aanwijzing van de minister van EZ over ene maximale dividend pay-out ratio. Door naleving van de financiële kengetallen en de handhaving van de credit rating-doelstelling wordt ruimschoots voldaan aan wettelijke verplichtingen (Besluit financieel beheer netbeheerders) inzake vermogensverhoudingen en kredietwaardigheid, alsmede aan de financiële convenanten uit bestaande financieringsovereenkomsten.De financiële positie van Enexis wordt beïnvloed door effecten van energietransitie en reguleringsmethodiek. Er is veel geld nodig voor het toekomstbestendig maken van de energie-infrastructuur. Enexis moet proactief investeren om sneller duurzame opwek te kunnen aansluiten. Het huidige reguleringskader stimuleert echter niet tot dergelijke investeringen. Extra investeringen tellen namelijk pas in de volgende reguleringsperiode mee bij de vaststelling van de vergoedingen. Door deze vertraging wordt druk gelegd op de financiële ratio’s van netwerkbeheerder Enexis. Bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM) pleiten netbeheerders daarom voor aanpassing van de reguleringsmethodiek. De periode tussen kosten en vergoedingen moet verkort worden en het moet zeker zijn dat netbeheerders vergoeding ontvangen voor de kosten die zij maken. Dat geldt niet alleen voor de eigen investeringen, maar ook voor de stijgende inkoopkosten van TenneT (de aangewezen netbeheerder van het landelijke hoogspanningsnet in Nederland). Desondanks heeft in Enexis in 2020 besloten tot versterking van het energienetwerk met een investering van €1,9 miljard om daarmee mede de energietransitie invulling te kunnen geven. De extra investeringen mag Enexis met enkele jaren vertraging, over een periode van 40 jaar, doorberekenen in de tarieven voor huishoudens en bedrijven. Deze investeringen moeten wel voorgefinancierd worden. Daarvoor heeft Enexis haar aandeelhouders in april 2020 gevraagd haar eigen vermogen met €500 miljoen te versterken waardoor het onder gunstige voorwaarden vermogen kan aantrekken op de kapitaalmarkt voor de benodigde extra investeringen in het energienetwerk. Eind 2020 heeft de gemeente Deventer besloten deel te nemen aan het verstrekken van een hybride converteerbare aandeelhouderslening voor een bedrag van €1,3 miljoen. | ||
Toelichting: | Er zijn drie redenen om aan te nemen dat de dividenduitkering aan aandeelhouders van Enexis zal dalen:<ol start="1"><li>De lage kapitaalmarktrente en de WACC (bepaling gewogen gemiddeld voor een redelijk rendement op geïnvesteerd vermogen) daalt waardoor ook de toekomstige nettowinst zal dalen en daarmee ook de dividenduitkeringIn 2021 is ;</li><li>De kosten van TenneT voor het hoogspanningsnet stijgen;</li><li>De extra investering van €1,9 miljard door Enexis. Om binnen het financieel beleid te blijven (met name behoud van rating A) betekent dit dat hiervan een derde vreemd vermogen en twee derde eigen vermogen nodig is. In totaal is dus tot 2030 ongeveer €1,3 miljard aan eigen vermogen nodig. Deels zal dat opgebouwd kunnen worden uit ingehouden winst en deels is een beroep worden gedaan op aandeelhouders (€500 miljoen).</li></ol>In 2021 is het geraamde dividend voor Deventer verlaagd van €280.000 naar €203.000 structureel. Financieel risico is dat de dividenduitkering verder zal dalen. Volgens het door de AvA vastgestelde beloningsbeleid wordt beloond volgend de WNT (Wet Normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector). In 2019 startte een overgangsregime voor bezoldiging van twee leden van de Raad van Bestuur. Voor deze leden wordt de bezoldiging in 3 jaar tijd afgebouwd zodat per 2022 de dan geldende wettelijke norm wordt bereikt. | ||
Beleidsvoornemens: | De energietransitie is een systeemtransitie die de hele maatschappij aangaat. Om deze transitie te realiseren moet worden overgegaan van een centraal gestuurd, fossiel energiesysteem naar een meer decentraal, duurzaam energiesysteem en op duurzame energiebronnen. Dit vraagt forse aanpassingen in energienetwerk en -dienstverlening. Bovengenoemde doelstellingen en strategieën van Enexis zijn hierop gericht.Enexis ondersteunt gemeenten in de uitwerking van RES-en (RES= Regionale Energiestrategie). Daarbij geeft Enexis aan dat er nog belangrijke keuzes moeten worden gemaakt omdat er een mismatch is tussen de landelijke en regionale ambities (die in totaal optellen tot ruim boven de klimaatdoelen) en de (snelheid van de) uitvoerbaarheid ervan. Op nationaal-, provinciaal- en RES-niveau moeten keuzes gemaakt worden in de aanpak óf in de tijd. Wat doen we eerst, wat doen we later en wat gaan we niet aanleggen. Meer regie vanuit de overheid is gewenst en met heldere prioriteiten worden de voorwaarden gecreëerd om slimme keuzes te maken voor de inrichting van het energiesysteem van de toekomst.Met het oog op de nieuwe reguleringsperiode met ingang van 2022, waarvoor de ACM bepaalt hoeveel iedere netbeheerder voor diensten bij consumenten in rekening mag brengen, bereidt Enexis een nieuw strategisch plan voor dat wordt vastgesteld in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders. De voorbereiding gebeurt o.a. in dialoog met de stakeholders, waaronder de Aandeelhouderscommissie (AHC). ACM reguleert tarieven omdat netbeheerders monopolisten zijn. In de AHC is ook de Vegann (Vereniging van gemeenten aandeelhouders Enexis Noord-Nederland) vertegenwoordigt. Deventer is lid van de Vegann. WNT: vanaf 1 januari 2019 is de afbouwperiode gestart. De bezoldiging van de topfunctionarissen wordt in drie jaar afgebouwd, waarmee de wettelijke norm met ingang van 2022 is bereikt. | ||
Contractwaarde 2021: | Realisatie contractwaarde: | ||
Bijdrage GR 2021: | Realisatie bijdrage GR: | ||
Subsidie 2021: | Realisatie subsidie: | ||
Dividend 2021: | Realisatie dividend: | €267.000 |
Financiele gegevens | 2020 | 2021 | 2022 |
Eigen vermogen: | €4.116.000.000 | €4.241.000.000 | Niet bekend |
Vreemd vermogen: | €3.218.000.000 | €3.659.000.000 | Niet bekend |
Resultaat: | €180.000.000 | €199.000.000 | €100.000.000 |
Bron: | Jaarrekening | Concept jaarrekening | Prognose |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2021: | €932.512 (€932.512) | ||
Garantie 31-12-2021: | |||
Lening 31-12-2021: |
Bank Nederlandse Gemeenten NV
NV
Vestigingsplaats: | Den Haag | ||
Website: | |||
Programma: | Algemene dekkingsmiddelen | ||
Aard: | NV | ||
Deelnemingspercentage: | 0,5 % | ||
Doel en openbaar belang: | BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. BNG levert financiële diensten, onder andere kredietverlening, betalingsverkeer, advisering en elektronisch bankieren. | ||
Financieel risico: | De gemeente Deventer bezit ongeveer 0,5% van de aandelen in deze vennootschap. De andere aandeelhouders zijn gemeenten, provincies en de staat. Het eigenaarschap van deze overheden én het in de statuten verankerde beperkte werkterrein van de bank bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan de BNG zeer beperkt is. In lijn daarmee is het gemeentelijk risico op verlies van het ingebrachte kapitaal gering. Van het nominaal aandelenkapitaal van 292.313 aandelen tegen €2,50 is afgerond €60.000 geactiveerd. | ||
Toelichting: | Het eigenaarschap van gemeenten, provincies en de Staat, alsmede het door de statuten beperkte werkterrein van de bank, bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan dit instituut zeer beperkt is. BNG Bank bundelt de uiteenlopende vraag van klanten tot een beroep op de financiële markten dat aansluit op de behoefte van beleggers wat betreft volume, liquiditeit en looptijd. Door de combinatie van beide elementen heeft de bank een uitstekende toegang tot financieringsmiddelen tegen zeer scherpe prijzen, die weer worden doorgegeven aan decentrale overheden en aan instellingen voor het maatschappelijk belang. Dat leidt voor de burger uiteindelijk tot lagere kosten voor tal van voorzieningen. Het resultaat financiële transacties zal ook in de nabije toekomst gevoelig blijven voor politieke, economische en monetaire ontwikkelingen.De nettowinst over 2020 is €221 miljoen. Met name het resultaat financiële transacties is wegens de Covid pandemie verder gedaald ten opzichte van eerdere jaren. Hoewel de pandemie invloed heeft op de kredietwaardigheid van de klanten van BNG heeft dit in 2020 niet geleid tot extra kredietvoorzieningen (in tegenstelling tot het jaar 2019). De dividenduitkering over 2020 bedroeg €101 miljoen. Deventer ontving €530.000. Geraamd is €770.000. Een nadeel van €240.000 dat als eenmalig nadeel is meegenomen in de Eerste Kwartaalrapportage 2021. Half maart 2022 wordt het jaarrekeningresultaat over 2021 bekend. In het halfjaarbericht van oktober 2021 werd een verwachte stijging van de nettowinst over 2021 ten opzichte van 2020 gemeld. De stijging is mede het gevolg van de afnemende effecten van de corona pandemie op de economie. Verbeterde economische vooruitzichten hebben een positief effect op de ontwikkeling van het resultaat van financiële transacties en kredietvoorzieningen van de bank. Met een verbetering van de resultaatverwachting zal ook het uit te keren dividend verbeteren. Of de dividend raming van €770.000 wordt gerealiseerd is op dit moment niet bekend. Eind maart 2022 wordt de jaarrekening 2021 van BNG ontvangen. De BNG Bank een heeft AAA-rating volgens ratingbureau Fitch en ook Moody's en S&P waarderen de BNG op het hoogste ratingniveau. BNG Bank participeerde in 2021 in de stresstest voor banken in de Europese Unie. De grote Nederlandse banken, ABN Amro, ING en Rabobank, hebben volgens bericht van 30 juli 2021 aan de eisen van de autoriteiten voldaan, evenals de Nederlandse Waterschapsbank (NWB), BNG Bank en Volksbank. De buffers van BNG (en NWB) waren meerdere malen hoger dan de minimumeisen. Resultaten van stresstests helpen bepalen of banken dividenden kunnen betalen en aandelen kunnen kopen. Dit was tijdens de coronacrisis tijdelijk niet mogelijk. BNG heeft aangegeven te beoordelen welke impact de resultaten van de Stresstest hebben op de toekomstgerichte kapitaalplannen van BNG Bank en haar vermogen om te voldoen aan de van toepassing zijnde prudentie vereisten; en bepalen of er aanvullende maatregelen of wijzigingen in het kapitaalplan van BNG Bank nodig zijn. | ||
Beleidsvoornemens: | BNG blijft onveranderd het openbaar belang behartigen. | ||
Contractwaarde 2021: | Realisatie contractwaarde: | ||
Bijdrage GR 2021: | Realisatie bijdrage GR: | ||
Subsidie 2021: | Realisatie subsidie: | ||
Dividend 2021: | Realisatie dividend: | Nog niet bekend |
Financiele gegevens | 2020 | 2021 | 2022 |
Eigen vermogen: | €5.079.000.000 | Niet bekend | Niet bekend |
Vreemd vermogen: | €155.262.000.000 | Niet bekend | Niet bekend |
Resultaat: | €221.000.000 | Niet bekend | Niet bekend |
Bron: | Jaarrekening | Prognose | Prognose |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2021: | €730.782 (€60.650) | ||
Garantie 31-12-2021: | |||
Lening 31-12-2021: |
Wadinko NV
NV
Vestigingsplaats: | Zwolle | ||
Website: | |||
Programma: | Algemene dekkingsmiddelen | ||
Aard: | NV | ||
Deelnemingspercentage: | 2,55 % | ||
Doel en openbaar belang: | Stimulering van gezonde bedrijvigheid (met name in de maakindustrie en zakelijke dienstverlening en logistiek) en daarmee de werkgelegenheid in werkgebied van de aandeelhouders. Wadinko participeert momenteel in twee Deventer bedrijven, DAVO en Auping (op een totaal van 28 participaties). | ||
Financieel risico: | De gemeente Deventer bezit 2,55% van de aandelen. De overige aandeelhouders zijn 24 gemeenten in Overijssel, de Noordoostpolder en Zuidwest Drenthe en de provincie Overijssel. Het risico van de gemeente is beperkt tot het niet-geactiveerde aandelenkapitaal ad €6.100. Het risico is gering, ook omdat de actuele waarde van de vennootschapsportefeuille per 31 december 2020 €38 miljoen hoger is dan de boekwaarde (bron: jaarverslag 2020). | ||
Toelichting: | Inherent aan haar doelstellingen loopt Wadinko risico's. Door interne maatregelen m.b.t. risicobeheersing zijn risico's voor aandeelhouders beperkt. Wadinko participeert in Raden van Commissarissen van participaties opdat daarmee toezicht kan worden gehouden op de directies. Bij participaties die geen Raad van Commissarissen hebben, is met een aandeelhoudersovereenkomst een vergelijkbare situatie gecreëerd. Het nettoverlies over 2020 bedroeg -€3,4 miljoen (in 2019 winst van €2,1 miljoen en 2018 was dat €1,8 miljoen). In 2020 is voor €4,9 miljoen afgewaardeerd en € 1,8 miljoen teruggenomen op in het verleden gepleegde afwaarderingen. Het resultaat is in 2020 is aanzienlijk beïnvloed door de coronapandemie hetgeen met name tot uitdrukking komt in noodzakelijk gebleken afwaarderingen en het faillissement van een grote debiteur. Ook werd het resultaat negatief beïnvloed omdat als gevolg van lagere bedrijfsresultaten bij de participaties minder dividend aan Wadinko is uitgekeerd dan aan het begin van het boekjaar werd verwacht. Tevens was sprake was van minder desinvesteringen met positieve transactieresultaten. Een aantal participaties heeft in 2020 gebruik heeft gemaakt van steunmaatregelen van de overheid (NOW-regelingen). In één geval betreft dit een meerderheidsparticipatie met als gevolg dat het Wadinko wettelijk gezien niet is toegestaan dividend uit te keren. Daarnaast acht Wadinko het maatschappelijk niet gewenst om dividend uit te keren in situaties waarin van overheidssteun gebruik wordt gemaakt. Deventer heeft €30.000 dividend begroot. | ||
Beleidsvoornemens: | Het beleidsplan 2021-2026 is in de AvA van 11 juni 2021 vastgesteld. Wadinko continueert het bestaande beleid met lichte accent verschuivingen. Een aantal SMART doelstellingen is weergegeven:<ul><li>Werkgelegenheid groeit van 4.336 naar 6.000 fte;</li><li>De actuele waarde stijgt van €95 naar €120 miljoen;</li><li>De komende 6 jaar handhaving uitkeren dividend. Hoogte dividend is 2% van het eigen vermogen, lichte groei t.o.v. 2015-2020. Voorwaarde uitkering dividend is liquiditeit boven €10 miljoen;</li><li>Rendement is tenminste 5% op het geïnvesteerd vermogen. </li></ul> | ||
Contractwaarde 2021: | Realisatie contractwaarde: | ||
Bijdrage GR 2021: | Realisatie bijdrage GR: | ||
Subsidie 2021: | Realisatie subsidie: | ||
Dividend 2021: | Realisatie dividend: | Nog niet bekend |
Financiele gegevens | 2020 | 2021 | 2022 |
Eigen vermogen: | €65.495.522 | Niet bekend | Niet bekend |
Vreemd vermogen: | €5.454.020 | Niet bekend | Niet bekend |
Resultaat: | -€3.374.640 | €1.500.000 | €1.500.000 |
Bron: | Jaarrekening | Prognose | Prognose |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2021: | €6.100 (€0) | ||
Garantie 31-12-2021: | |||
Lening 31-12-2021: |
Publiek Belang Elektriciteitsproductie BV
NV
Vestigingsplaats: | 's-Hertogenbosch | ||
Website: | |||
Programma: | Algemene dekkingsmiddelen | ||
Aard: | NV | ||
Deelnemingspercentage: | 0,26 % | ||
Doel en openbaar belang: | Onderdeel van Essent in 2009 bij de verkoop aan RWE, was het 50% aandeel in N.V. Elektriciteit Productiemaatschappij Zuid-Nederland (EPZ), o.a. eigenaar van de kerncentrale in Borssele. Het bedrijf Delta N.V., tevens voor 50% eigenaar van EPZ, heeft de verkoop van dit bedrijfsonderdeel van Essent aan RWE in 2009 bij de rechter aangevochten. Als consequentie op deze gerechtelijke procedure is in 2009 het 50% belang van Essent in EPZ tijdelijk ondergebracht bij Publiek Belang Elektriciteitsproductie B.V. (“PBE”). In 2010 is op gezamenlijk initiatief van de aandeelhouders van PBE en de provincie Zeeland als belangrijkste aandeelhouder van Delta N.V. een bemiddelingstraject gestart om het geschil tussen partijen op te lossen. In 2011 is dit bemiddelingstraject succesvol afgerond. Op 30 september 2011 is, 2 jaar na de verkoop van de aandelen Essent, het 50% belang in EPZ alsnog geleverd aan RWE. PBE blijft is blijven bestaan met een beperkt takenpakket. PBE zal de zaken afwikkelen die uit de verkoop voortkomen. Daarnaast is PBE verplichtingen aangegaan in het kader van het Convenant Borging Publiek Belang Kerncentrale Borssele uit 2009. Hiermee is een termijn van 8 jaar na verkoop gemoeid. Na een statutenwijziging in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders op 14 december 2011 is de inrichting van PBE aangepast naar de status van een SPV, vergelijkbaar met o.a. Verkoop Vennootschap B.V. Hiermee is een termijn tot sluiting van de Kerncentrale Borssele (voorgenomen sluiting 2033) gemoeid. Doel is de afwikkeling van de verkoop van Essent aan RWE. | ||
Financieel risico: | Het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders beperkt tot de hoogte van het nominale aandelenkapitaal van deze vennootschap (totaalbedrag €1.496.822) (art 2.:81 BW). | ||
Toelichting: | Conform de koopovereenkomst kon RWE tot uiterlijk 30 september 2015 potentiële claims indienen ten laste van het General Escrow Fonds (zie Verkoop Vennootschap B.V.). RWE had op 30 september 2015 geen potentiële claims ingediend m.b.t. verkoop van het 50% belang in EPZ. Het General Escrow Fonds is in juli 2016 geliquideerd en uitgekeerd aan de aandeelhouders.Ondanks dat het General Escrow fonds in juni 2016 is geliquideerd, dient de vennootschap als gevolg van contractuele verplichtingen nog in stand gehouden te worden. Het bestuur van de vennootschap is in overleg met de andere contractuele partijen om na te gaan wanneer de contractuele verplichtingen voortijdig kunnen worden beëindigd en de vennootschap vervolgens kan worden geliquideerd. Binnen PBE is nog een bedrag van €1,6 miljoen (merendeel aandelenkapitaal) achtergebleven om mogelijke zaken die uit de verkoop voortkomen af te wikkelen. De verwachting is dat de vennootschap in 2021 / 2022 zal kunnen worden ontbonden en/of zal kunnen fuseren met één van de andere vennootschappen die bij de verkoop van Essent zijn opgericht.De verwachting is dat bij ontbinding van PBE €1,5 miljoen dividend wordt uitgekeerd. Voor Deventer is dit afgerond (0,26%) €4.000. | ||
Beleidsvoornemens: | Opheffing van de BV in 2022. | ||
Contractwaarde 2021: | Realisatie contractwaarde: | ||
Bijdrage GR 2021: | Realisatie bijdrage GR: | ||
Subsidie 2021: | Realisatie subsidie: | ||
Dividend 2021: | Realisatie dividend: |
Financiele gegevens | 2020 | 2021 | 2022 |
Eigen vermogen: | €1.589.395 | €1.499.395 | €0 |
Vreemd vermogen: | €19.533 | €5.000 | €0 |
Resultaat: | -€70.000 | -€70.000 | €0 |
Bron: | Jaarrekening | Prognose | Opheffing in 2022 |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2021: | €1 (€1) | ||
Garantie 31-12-2021: | |||
Lening 31-12-2021: |
ST
Stichting administratiekantoor Dataland
ST
Vestigingsplaats: | Gouda | ||
Website: | |||
Programma: | Algemene dekkingsmiddelen | ||
Aard: | ST | ||
Deelnemingspercentage: | 0,71 % | ||
Doel en openbaar belang: | Ondersteunen en faciliteren van gemeenten op het gebied van geo-, WOZ- en vastgoedinformatie, oftewel objectinformatie. De missie van Dataland BV is het realiseren van een landelijke voorziening, die leidt tot het breed toegankelijk en beschikbaar maken van vastgoed- en hieraan gerelateerde gegevens uit het informatiedomein van gemeenten voor de overheid, de burgers en het bedrijfsleven. | ||
Financieel risico: | Het risico is beperkt tot de nominale waarde van de certificaten van aandelen die de gemeente heeft via de Stichting Administratiekantoor Dataland. De Stichting is houdster van de aandelen van Dataland BV. De gemeente Deventer neemt dus niet rechtstreeks risicodragend deel in de bedrijfsactiviteiten van de vennootschap Dataland BV. Van de nominale waarde is slechts een fractie geactiveerd. | ||
Toelichting: | Deventer heeft 48.184 certificaten. In 2018 0,71% van het totaal. De stichting Administratiekantoor Dataland is aandeelhouder en heeft daarmee stemrecht en zeggenschap in Dataland BV. De certificaathouders niet.De stichting en Dataland BV beëindigen per 1-1-2022 hun activiteiten. Het maximale risico voor de certificaathouders is dat de gelden die de certificaathouders hebben ingelegd, niet terugbetaald kunnen worden. De praktijk leert dat de certificaathouders kunnen gaan rekenen op een retour van een belangrijk deel van hun inleg. | ||
Beleidsvoornemens: | Administratiekantoor DataLand is een stichting van, voor en door gemeenten met een ideëel doel: uitvraag van Geografische data bij gemeenten waarna deze worden bewerkt en, op maat, weer worden gedistribueerd naar gemeenten en naar andere belanghebbende afnemers van deze data. Deze publieke en private afnemers hoeven de geo-data die zij nodig hebben, niet bij alle gemeenten afzonderlijk uit te vragen. DataLand helpt de gemeenten de kwaliteit van hun geo-informatie te verbeteren door middel van kwaliteitstesten en vakopleidingen. DataLand vertegenwoordigt de gemeenten op terreinen als de WOZ, de BGT, en de aanbesteding van beeldmateriaal. Een onder de stichting ressorterende BV voert deze taak uit op not-for-profit basis. DataLand profileert zich als het (geo-) sectoraal kennis- en datacentrum van de Nederlandse gemeenten, en als gemeentelijke belangenvertegenwoordiger in dit veld. Met de komst van de Landelijke Voorziening WOZ in 2017 is informatie over de WOZ-waarde van woningen vrijelijk beschikbaar gekomen. Afnemers die enkel de WOZ-waarde voor woningen zoeken, kunnen nu gratis aan hun informatie komen waardoor het gebruik van de Vastgoedscanner (VGS) van Dataland terugloopt. Door het bestuur van de vennootschap is in 2019 het besluit genomen tot een overname en afbouw van haar activiteiten. Het secretariaat van het Gemeentelijk Geo-Beraad, de kennisbank en de opleidingen zijn al door de VNG overgenomen. De Vastgoedscanner, de dataleveringen en een aantal KNOOP-diensten gaan naar het Kadaster. | ||
Contractwaarde 2021: | Realisatie contractwaarde: | ||
Bijdrage GR 2021: | Realisatie bijdrage GR: | ||
Subsidie 2021: | Realisatie subsidie: | ||
Dividend 2021: | Realisatie dividend: |
Financiele gegevens | 2020 | 2021 | 2022 |
Eigen vermogen: | €816.678 | Niet bekend | €0 |
Vreemd vermogen: | €347.232 | Niet bekend | €0 |
Resultaat: | €394.601 | €0 | €0 |
Bron: | Jaarrekening | Begroting | Ontbinding in 2022 |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2021: | |||
Garantie 31-12-2021: | |||
Lening 31-12-2021: |
Gerelateerde informatie
Documentnaam | Bestandsgrootte | Openen |
---|---|---|
Beleidsnota reserves en voorzieningen 2018 | 1,1 Mb | |
Kadernota Verbonden partijen 2017 | 0,1 Mb | |
Treasurystatuut 2017 | 0,6 Mb | |
Beleidsnota Risicomanagement en weerstandsvermogen 2014 | 1,4 Mb | |
Richtlijn Activeren en afschrijven 2020 | 1,8 Mb | |
Verlenen van garanties en geldleningen 2020 | 1,7 Mb | |
Financiële verordening 2019 | 1,0 Mb | |
Verordening onderzoeken doelmatig- en doeltreffendheid 2019 | 1,4 Mb | |
Controleverordening gemeente Deventer 2019 | 0,3 Mb |