Het programma omvat de zorg van de gemeente voor milieu en duurzaamheid en de energietransitie. Enerzijds betreft het de milieugevolgen, zoals geluidhinder, slechte luchtkwaliteit, geuroverlast, schade aan de natuur en bodemverontreiniging, van handelingen en activiteiten. Anderzijds gaat het over de rol van de gemeente in de mondiale en lokale klimaatproblematiek.
Bij het realiseren van de doelstellingen kiest de gemeente steeds bewust voor de juiste rol. Op gebieden waarvoor wettelijke kaders zijn, is dat een regulerende. Met name op gebied van duurzaamheid is dat een faciliterende en loslatende. Het gevolg daarvan is dat prestaties slechts ten dele afdwingbaar zijn. Voor de energietransitie in het nationale Klimaatakkoord en de Klimaatwet leidend. Daarin is een stevige regierol bij gemeenten gelegd om de landelijke doelstelling van inmiddels 55% CO2 reductie in 2030 te realiseren.
Meer informatie
2021 in vogelvlucht
Milieu en duurzaamheid
Dit programma omvat de zorg van de gemeente voor milieu en duurzaamheid. Enerzijds betreft het de milieugevolgen van handelingen en activiteiten, zoals geluidhinder, slechte luchtkwaliteit, geuroverlast, schade aan de natuur en bodemverontreiniging. Anderzijds gaat het over de rol van de gemeente in de mondiale en lokale klimaatproblematiek. Bij het realiseren van de doelstellingen kiest de gemeente steeds bewust voor de juiste rol. Op gebieden waarvoor wettelijke kaders zijn, is dat een regulerende. Met name op gebied van duurzaamheid is dat een faciliterende en loslatende.
Dit jaar hebben we verder uitvoering gegeven aan het in 2020 vastgestelde “Grondstoffenplan 2020- 2024” en het “Uitvoeringsprogramma maatregelen grondstoffenplan”. Het uitgangspunt daarbij is verder te gaan naar een duurzame en zoveel mogelijk afvalvrije gemeente in 2030. Dit geldt zowel voor inwoners, maar ook voor verenigingen en evenementen. Hoe minder grondstoffen we gebruiken en afval weggooien, hoe beter het is voor het milieu en hoe minder kosten uiteindelijk. Een belangrijke stap die we gezet hebben is het invoeren van de – voornamelijk ondergrondse – papiercontainers. Er zijn op een veel plaatsen in de stad GF zuilen geplaatst. We zijn gestart met het inzetten van afvalcoaches als pilot via Circulus om inwoners te helpen bij het beter aanbieden van afval.
De Milieustraat is dit jaar door ruim 159.000 mensen bezocht, dit zijn er 42.000 meer dan de 117.000 bezoekers van 2020.
Middels onderzoek naar de oorzaken van zwerfafval, zoeken we naar mogelijkheden om dit te voorkomen. De afvalstoffenverordening is aangepast waardoor het ook mogelijk is geworden om de “ja” sticker in te voeren, om op die manier ongewenst drukwerk tegen te gaan. Wat weer een bijdrage is in het bestendigen van de koppositie van de gemeente Deventer waar de inwoners hun afval zeer goed scheiden.
Met het Uitvoeringsprogramma Schone Lucht 2021 geven we uitvoering aan het Schone Lucht Akkoord dat we in 2020 ondertekend hebben. Door samenwerking met buurgemeenten en provincies trachten we de gevolgen van luchtvaartbesluiten voor de regio zo veel mogelijk te beperken.
Er bestaan zorgen over veiligheid en gezondheid nabij hoogspanningslijnen. In 2021 hebben we het onderzoek naar de haalbaarheid om bepaalde hoogspanningslijnen ondergronds te brengen uitgevoerd. In februari/maart 2022 spreekt de raad over het initiatiefvoorstel over Verkabelen, waarin wordt voorgesteld om de gereserveerde middelen voor uitwerking van basisontwerpen vrij te geven en voor de twee tracés te besluiten over voorkeursalternatieven.
Ecologische adviezen krijgen een steeds stevigere basis in (ruimtelijke) projecten, zoals bijvoorbeeld bij het “natuurinclusief bouwen”, bestemmingsplannen, MJOP, Omgevingsvisie en groenbeheer. Ook het overzicht in “de stand van de natuur” komt steeds beter in beeld, we werken aan een nieuwe uitgave van het boek “Flora in Deventer” dat in 2022 uitkomt.
De Omgevingsdienst IJsseland (OD) bestaat nu 4 jaar en positioneert zich steeds nadrukkelijker in de regio. De OD stelt haar eigen jaarplannen en –programma’s op. Dit in overleg met en ter vaststelling door de raad. Daarnaast werkt de OD aan het continu optimaliseren van de werkprocessen. In 2021 heeft het gesprek hierover plaatsgevonden, die hebben geleid tot een aantal vervolgstappen die in 2022 zullen worden vervolgd. Sinds de start is er immers het nodige veranderd. We zullen terugkijken en onderzoeken waar aanpassingen kunnen worden gedaan, waarbij we nadrukkelijk de begroting, de financiering en de onderling gemaakte afspraken betrekken. Er zijn voor 2021 extra middelen aangevraagd, in 2022 zal de discussie over de inzet en middelen vervolgd worden. De Corona tijd heeft ook in 2021 voor de vergunningverleners en specialisten van de OD consequenties gehad. Zij konden (deels vanuit huis) redelijk normaal hun werkzaamheden uitvoeren. Voor de toezichthouders was de impact groter. Het aantal controles is minder dan gepland. In overleg is ervoor gekozen om het toezicht anders in te richten en het bedrijvenbestand te updaten door het houden van gevelcontroles.
De Ulebelt zet zich op integrale wijze in voor Duurzaam Deventer op de locatie zelf, via projecten voor diverse opdrachtgevers met impact in wijken en met een educatief aanbod voor scholen. Dit biedt bewoners en kinderen handvatten en perspectief voor de toekomst o.a. op het gebied van klimaat, afval- en grondstoffen en biodiversiteit. Door de Corona tijd moest de locatie een deel van het jaar sluiten. Op creatieve wijze zijn de activiteiten zo veel mogelijk voortgezet. De toekomstvisie van de Ulebelt 3.0 is nog niet rond. Financieel is er in 2021 meer duidelijkheid gekomen, dit heeft geleid tot een aantal financiële tegenvallers. Ondanks ondersteuning van Coronagelden, is de financiële situatie op dit moment slecht te noemen. De Ulebelt heeft de gemeente verzocht om een extra financiële impuls voor interimmanagement. Er zijn plannen om een toekomstvisie door een onafhankelijk bureau te laten uitvoeren, in opdracht van de gemeente.
De focus van het Duurzaamheidscentrum Deventer ligt ook in 2021 op het handelingsperspectief voor burgers en het MKB. Halverwege het jaar is een klimaatforum georganiseerd in de Lebuïnuskerk. Het streven ligt op een bezoekersaantal van 5000 per jaar, met een gemiddelde waardering van een 7,5. Dit aantal zal door Corona niet gehaald worden, toch is het duurzaamheidscentrum nog een groot deel van de geplande tijd open geweest, waarbij meer nadruk is gelegd op online activiteiten. De gemeente Deventer heeft een digipanel onderzoek gehouden naar bereik, tevredenheid en genomen maatregelen. De gemiddelde waardering voor het Duurzaamheidscentrum is wederom een dikke 7, gemeten via een digipanel onderzoek in het najaar.
Energietransitie
Met het Klimaatakkoord hebben gemeenten een centrale, regisserende rol gekregen in het realiseren van de ambitieuze doelstellingen op het gebied van de warmtetransitie en de opwek van duurzame stroom op land.
In de warmtetransitie behoort Deventer tot de koplopers van Nederland. In februari 2021 is door de raad de Transitievisie Warmte (TVW) vastgesteld. Daarnaast is ook het Wijk Uitvoeringsplan (WUP) Zandweerd, als een van de eerste WUP’s in Nederland vastgesteld. Dit WUP is tot stand gekomen in overleg met een actieve groep bewoners is Zandweerd. De TVW en het WUP Zandweerd zijn opgesteld in nauwe samenwerking met de Deventer woningcorporaties en de netbeheerder Enexis. Met deze partijen werken wij samen in het programma Fossielvrij en Betaalbaar Wonen (FBW). Samen met onze FBW-partners, Noaber Energie en Oxe Geeft Gas zijn we in 2021 ook gestart met het WUP Bathmen. In dit WUP wordt ook gekeken naar de mogelijke rol van groengas van de nabijgelegen agrariërs bij een aardgasvrij Bathemen
Een ander belangrijk resultaat van de samenwerking met FBW is het Slim Warmtenet Zandweerd (SWZ) waarbij de restwarmte van de rioolwaterzuivering kan worden benut voor het duurzaam verwarmen van ruim 2000 bestaande en nieuwe woningen voor de verwarming van de nieuwbouw in de Tuinen van Zandweerd. Nadat eind 2020 de raad heeft besloten tot realisatie van fase 1 is in deze realisatie in 2021 verder opgepakt. Dat heeft geresulteerd in de aanleg van de buizen voor het warmtenet bij het bouwrijp maken van de Tuinen van Zandweerd. En er is een aanbestedingstraject opgestart voor de selectie van een warmteleverancier. De aanbesteding wordt in 2022 afgerond en het is de bedoeling dat eind 2022 de eerste warmte wordt geleverd. De komende jaren werken wij samen onze partners en de bewoners, in een wijkaanpak, stapsgewijs toe naar een aardgasvrij Zandweerd.
Betaalbaarheid voor de bewoners is een belangrijk aspect in de warmtetransitie. In Zandweerd is de betaalbaarheid met de proeftuinbijdrage van het rijk voor een groot deel geborgd. Wij gebruiken Zandweerd om ervaring op te doen met het optimaal faciliteren van bewoners (technisch, organisatorisch en financieel) in de warmtetransitie. Deze ervaring is benut bij de doorontwikkeling van Transform zodat dit Deventer breed kan worden toegepast. Dit heeft in 2021 ook geleidt tot het besluit om een Duurzaamheidskrediet beschikbaar te stellen via de Kredietbank Salland waarmee bewoners die geen reguliere lening kunnen afsluiten toch hun bijdrage kunnen leveren aan de warmtetransitie en hun eigen energieverbruik en -rekening kunnen verlagen.
Verlaging van het gasverbruik werd eind 2021 extra actueel door de sterk gestegen gasprijzen. Het Rijk stelt via gemeenten geld beschikbaar voor huishoudens waar sprake is van energiearmoede en/of energiearmoede dreigt. Door een succesvolle VNG-lobby op initiatief van Deventer hebben gemeente zelf de vrije hand in hoe deze middelen kunnen worden ingezet. Deventer gaat voor een aanpak waarbij woningen structureel worden verbeterd door isolatie. Waarmee de energierekening voor de doelgroep ook structureel wordt verlaagd. De aanpak Energiearmoede wordt nu uitgewerkt en in 2022 uitgevoerd.
De subsidie Regeling Reductie Energiegebruik (RRE) liep tot eind 2021. Hiermee hebben we meer dan 9000 huishoudens bereikt en geholpen laagdrempelige energiebesparende maatregelen te nemen. Onder andere door collectieve inkoop voor zonnepanelen en isolatie, energiecoaches aan huis en waardebonnen voor de aanschaf van kleine maatregelen.
In 2021 is als vervolg de RREW gestart. De nadruk bij de RREW ligt op huurwoningen. Huurders mochten niet deelnemen aan de RRE.
Ook het bedrijfsleven werkt aan de verdere verduurzaming. Met de partners in het Deventer Economisch Perspectief (DEP) is met het plan Toekomstbestendige Bedrijventerreinen de basis gelegd om de verduurzaming van bedrijven verder te versnellen. Reductie van het energiegebruik en energieopwekking is integraal onderdeel van dit plan.
Op het A1 bedrijvenpark zien we dat bedrijven die zich daar vestigen volop inzetten op duurzaamheid. Dit resulteert onder andere in grote oppervlakten aan zonnedaken. Met de verplichting in het Bestemmingsplan A1 Bedrijvenpark om zonne-energie toe te passen, is Deventer de eerste gemeente die dat op deze manier stimuleert/afdwingt.
In juni 2021 is door de raad de RES 1.0 vastgesteld. Het Deventer aandeel in het regionale bod voor grootschalige opwek (met wind en zon) bedraagt 212 GWh. Aanvankelijk was het bedoeling dat in het RES ook concrete zoeklocaties voor de realisatie van grootschalig zon op dak, zon op land en wind zouden zijn opgenomen. In dat kader is er 2021 een brede raadpleging georganiseerd rondom de windverkenning en heeft eind 2020 en begin 2021 een uitgebreide RES-participatie plaatsgevonden met de kernen, bedrijfsleven en maatschappelijke partners. Op basis van de uitkomsten hiervan is besloten dat de maatschappelijke dialoog nog onvoldoende ver was gevoerd en de tijd nog niet rijp was in de RES 1.0 concrete locaties voor Deventer aan te wijzen. Met name ten aanzien van wind zijn er in de directie omgeving van mogelijke locaties zorgen over gezondheid grote weerstand tegen windturbines. Momenteel wordt in samenspraak met de raad en de maatschappelijke partners nagedacht over een passende invulling van de verder maatschappelijke dialoog.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - Het verder verminderen van de hoeveelheid restafval en vergroting van het hergebruik van grondstoffen.
Het verder verminderen van de hoeveelheid restafval en vergroting van het hergebruik van grondstoffen.
Relatie met strategisch doel
Een stad die 1250 jaar oud is, kun je, gezien die lange bestaansduur, al als duurzaam typeren. Maar voor nog eens 1250 jaar is veel inzet nodig op het gebied van duurzaamheid, klimaatbeleid en een hoognodige transitie richting schone, niet-fossiele energie. Het is een lange weg te gaan, maar in Deventer gaan we stappen zetten richting energieneutraliteit en een toekomstbestendige leefomgeving. Beheer en inrichting van de leefomgeving dragen bij aan andere doelstellingen van de gemeente, zoals het aantrekkelijk houden van de stad voor bezoekers, de sociale samenhang en gezond leven.
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
Historie
Doelstelling - Doorgaande verbetering duurzaamheid
Doorgaande verbetering van duurzaamheid in de hele gemeente.
Relatie met strategisch doel
Een stad die 1250 jaar oud is, kun je, gezien die lange bestaansduur, al als duurzaam typeren. Maar voor nog eens 1250 jaar is veel inzet nodig op het gebied van duurzaamheid, klimaatbeleid en een hoognodige transitie richting schone, niet-fossiele energie. Het is een lange weg te gaan, maar in Deventer gaan we stappen zetten richting energieneutraliteit en een toekomstbestendige leefomgeving. Beheer en inrichting van de leefomgeving dragen bij aan andere doelstellingen van de gemeente, zoals het aantrekkelijk houden van de stad voor bezoekers, de sociale samenhang en gezond leven.
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
Historie
Doelstelling - Verbetering van de milieukwaliteit
Doorgaande verbetering van de milieukwaliteit en ecologische kwaliteit in de hele gemeente.
Relatie met strategisch doel
Een stad die 1250 jaar oud is, kun je, gezien die lange bestaansduur, al als duurzaam typeren. Maar voor nog eens 1250 jaar is veel inzet nodig op het gebied van duurzaamheid, klimaatbeleid en een hoognodige transitie richting schone, niet-fossiele energie. Het is een lange weg te gaan, maar in Deventer gaan we stappen zetten richting energieneutraliteit en een toekomstbestendige leefomgeving. Beheer en inrichting van de leefomgeving dragen bij aan andere doelstellingen van de gemeente, zoals het aantrekkelijk houden van de stad voor bezoekers, de sociale samenhang en gezond leven.
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
Historie
Historie
Historie
Historie
Doelstelling - Toename hernieuwbare elektriciteit.
Het jaarlijks toenemen van het percentage hernieuwbare energie (electriciteit en warmte) en het dalen van de geproduceerde CO2.
Relatie met strategisch doel
Een stad die 1250 jaar oud is, kun je, gezien die lange bestaansduur, al als duurzaam typeren. Maar voor nog eens 1250 jaar is veel inzet nodig op het gebied van duurzaamheid, klimaatbeleid en een hoognodige transitie richting schone, niet-fossiele energie. Het is een lange weg te gaan, maar in Deventer gaan we stappen zetten richting energieneutraliteit en een toekomstbestendige leefomgeving. Beheer en inrichting van de leefomgeving dragen bij aan andere doelstellingen van de gemeente, zoals het aantrekkelijk houden van de stad voor bezoekers, de sociale samenhang en gezond leven.
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
Historie
Historie
Historie
Doelstelling - Verbetering kwaliteit van bodem en ondergrond.
Het verder verbeteren van de kwaliteit van bodem en ondergrond.
Relatie met strategisch doel
Een stad die 1250 jaar oud is, kun je, gezien die lange bestaansduur, al als duurzaam typeren. Maar voor nog eens 1250 jaar is veel inzet nodig op het gebied van duurzaamheid, klimaatbeleid en een hoognodige transitie richting schone, niet-fossiele energie. Het is een lange weg te gaan, maar in Deventer gaan we stappen zetten richting energieneutraliteit en een toekomstbestendige leefomgeving. Beheer en inrichting van de leefomgeving dragen bij aan andere doelstellingen van de gemeente, zoals het aantrekkelijk houden van de stad voor bezoekers, de sociale samenhang en gezond leven.
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
Historie
Doelstelling - Terugdringen geluidoverlast.
Het verder terugdringen van geluidoverlast als gevolg van verkeer.
Relatie met strategisch doel
Een stad die 1250 jaar oud is, kun je, gezien die lange bestaansduur, al als duurzaam typeren. Maar voor nog eens 1250 jaar is veel inzet nodig op het gebied van duurzaamheid, klimaatbeleid en een hoognodige transitie richting schone, niet-fossiele energie. Het is een lange weg te gaan, maar in Deventer gaan we stappen zetten richting energieneutraliteit en een toekomstbestendige leefomgeving. Beheer en inrichting van de leefomgeving dragen bij aan andere doelstellingen van de gemeente, zoals het aantrekkelijk houden van de stad voor bezoekers, de sociale samenhang en gezond leven.
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
Historie
Historie
Beleidsindicatoren
Nummer | Taakveld | Naam | Waarde | Toelichting | Bron |
---|---|---|---|---|---|
33 | Volksgezondheid en milieu | Omvang huishoudelijk restafval | 73 | Kg/inwoner | CBS |
34 | Volksgezondheid en milieu | Hernieuwbare elektriciteit | 7,40 | % | RWS |
Exploitatie
(bedragen x €1.000)
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening Prognose | Verschil Prognose | |
Lasten | 18.315 | 23.699 | 18.468 | -5.231 |
Baten | 15.808 | 22.652 | 17.997 | -4.656 |
Voor resultaatbestemming | -2.508 | -1.047 | -471 | 576 |
Stortingen in reserves | 6 | 2.095 | 2.257 | 163 |
Puttingen uit reserves | 281 | 474 | 202 | -272 |
Na resultaatbestemming | -2.232 | -2.668 | -2.527 | 141 |
Budgetoverhevelingen
(bedragen x €1.000) | |||
Onderwerp | Lasten | Baten | Saldo |
---|---|---|---|
Circulaire Hotspots | 50 | 50 | 0 |
Klimaatmiddelen Transitievisie warmte/wijkaanpak/energieloketten | 108 | 108 | 0 |
Wijkuitvoeringsplan Bathmen | 20 | 20 | 0 |
Regeling Reductie Energiegebruik Woningen | 258 | 258 | 0 |
Zandweerd Stroomt | 2.773 | 2.773 | 0 |
Archeologiekosten herinrichting Lebuïnuspleinen | 202 | 0 | -202 |
Totaal | 3.411 | 3.209 | -202 |
Saldo na resultaatbestemming en budgetoverheveling
(bedragen x €1.000) | |
Saldo | |
Saldo na resultaatbestemming | 141 |
Saldo budgetoverheveling | -202 |
Saldo na budgetoverheveling | -61 |
Toelichting saldo na budgetoverheveling (nadeel €61.000)
Afval (voordeel €1.917.997)
Per saldo een voordeel van €1.917.997 wat als volgt kan worden verklaard:
- Aan de lasten kant zijn er diverse voordelen, te weten:
- Er is sprake van een meevaller ten gevolge van papieropbrengsten. De marktsituatie papier is het afgelopen jaar van ongunstig inmiddels veranderd naar gunstig. Dit levert een voordeel op van €232.000.
- In de eerste kwartaalrapportage is gemeld dat de gemeente eenmalige middelen (€161.000) ontvangt uit het vierde compensatiepakket Corona 2021, waarmee de extra kosten tot afvalinzameling als gevolg van de coronacrisis kunnen worden gedekt.
- De gewijzigde financiële systematiek rondom PMD ( Plastic Metaal Drankpakken) levert een vermindering op de lasten op van €1.221.000. Door de gewijzigde kostensystematiek voor PMD-afval die in april 2020 is ingegaan, zijn er positieve financiële effecten in de boekjaren 2020 en 2021. Deze waren nog niet in volle omvang bekend en worden daarom betrokken bij de jaarrekening 2021 zoals reeds aangekondigd in de wijzigingsverordening afvalstoffenheffing 2022 (nr. 2021-307).
- Aan de baten kant is een voordeel van €182.000. Het aantal aanbiedingen van restafval was hoger dan begroot. Dit betekent extra inkomsten voor de gemeente.
Het totale voordeel wordt gestort in de reserve huishoudelijk afval.
Milieu en Duurzaamheid (nadeel €61.000)
Per saldo een nadeel van €61.000
Voorzieningen
(bedragen x €1.000) | ||||
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
Uitgaven t.l.v. voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Inkomsten t.g.v. voorzieningen | 0 | 554 | 554 | 0 |
Saldo | 0 | 554 | 554 | 0 |
Investeringen
(bedragen x €1.000) | ||||
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
Uitgaven t.l.v. investeringen | 0 | 7.372 | 1.507 | -5.864 |
Inkomsten t.g.v. investeringen | 0 | 4.730 | 152 | -4.578 |
Saldo | 0 | -2.642 | -1.355 | 1.286 |
GR
GR Omgevingsdienst IJsselland
GR
Vestigingsplaats: | Zwolle | ||
Website: | |||
Programma: | Milieu en duurzaamheid | ||
Aard: | GR | ||
Deelnemingspercentage: | 8% | ||
Doel en openbaar belang: | Samenwerking in de regio IJsselland op het terrein van vergunningverlening, toezicht houden en handhaving van de milieuwetgeving. | ||
Financieel risico: | De Omgevingsdienst IJsselland maakt een ontwikkeling door: van pionieren naar professionaliseren. Een belangrijk deel van deze ontwikkeling is beschreven in het programma Samen Toekomstbestendig waarin dienst en deelnemers samen optrekken in de verdere ontwikkeling van de OD. Middels deze ontwikkeling is aandacht gekomen voor een professionele bedrijfsvoering, een goede duurzame begroting, het leveren van maximale toegevoegde waarde als dienst en een professionele en efficiënte uitvoering. De uitwerking van het programma leidt tot meerdere financiële effecten welke zullen samenkomen in de begroting 2023. In 2022 zullen al enkele stappen worden genomen. Hiervoor is via de begrotingswijziging 2021-2022 aanvullend budget gevraagd (1e kwartaalrapportage 2022). De ontwikkeling van de OD zal leiden tot een betere beheersing van de financiën doordat de bedrijfsvoering en de begroting op orde zijn gebracht. Een toetsing van het weerstandsvermogen heeft niet plaatsgevonden binnen het programma. | ||
Toelichting: | Omgevingsdienst IJsselland (hierna: de OD) is in april 2021 hetProgramma Samen Toekomstbestendig gestart. Het programma kent een vijftal sporen waarvan in 2021 vier sporen nader zijn uitgewerkt. Na uitwerking van de vier sporen van het programma zijn ze in samenhang met elkaar gebracht wat leidt tot de kaders en uitgangspunten voor een duurzame begroting 2023 en de herijking van de financiering van de OD die in 2022 bestuurlijk zullen worden vastgesteld.Op 2 maart is door de omgevingsdienst een presentatie gegeven over het programma. | ||
Beleidsvoornemens: | Onderdeel van het programma Samen Toekomstbestendig is het uitwerken van kaders en uitgangspunten voor een duurzame begroting 2023. Dit wordt vervolgens verwerkt in de feitelijke begroting 2023. | ||
Contractwaarde 2021: | Realisatie contractwaarde: | ||
Bijdrage GR 2021: | Realisatie bijdrage GR: | €1.449.327 | |
Subsidie 2021: | Realisatie subsidie: | ||
Dividend 2021: | Realisatie dividend: |
Financiele gegevens | 2020 | 2021 | 2022 |
Eigen vermogen: | €639.855 | €315.690 | €315.690 |
Vreemd vermogen: | €1.409.109 | €1.882.785 | €1.715.181 |
Resultaat: | €312.837 | €0 | €0 |
Bron: | Jaarrekening | Begroting | Begroting |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2021: | |||
Garantie 31-12-2021: | |||
Lening 31-12-2021: |
Gerelateerde informatie
Documentnaam | Bestandsgrootte | Openen |
---|---|---|
Grondstoffenplan 2020-2024 | 1,2 Mb | |
Beleidsnota ecologie | 2,5 Mb | |
Gebiedsgericht Grondwaterbeheerplan | 1,7 Mb | |
Omgevingsvisie externe veiligheid 2015 | 4,7 Mb | |
Uitvoeringsagenda Duurzaamheid | 1,3 Mb | |
Energieplan Deventer | 1,1 Mb |