Deventer. Een plek waar je trots op bent. Of je hier nu woont, studeert, werkt of op bezoek bent. Die trots willen we uitdragen, zodat meer mensen Deventer weten te vinden om er te wonen, te werken, een bedrijf te starten, te studeren of een weekendje weg te gaan. Daarom zet Deventer in op brede marketing gericht op bewoners, bezoekers, bedrijven en talent. Deventer: een vernieuwende, eigenwijze, authentieke Hanzestad.
Deventenaren staan er om bekend dat ze graag de handen uit de mouwen steken. Boeken, koek, bedden, CV-ketels en drukwerk, het wordt in Deventer gemaakt en vanuit hier verhandeld. Ook is Deventer een broedplaats van innovatie op het gebied van chemie, technologie, duurzame economie en zorg. ICT-oplossingen die talenten hier ontwikkelen worden wereldwijd toegepast. Want slimme ideeën uit Deventer worden doorvertaald naar praktische toepassingen.
De nationale en internationale verbindingen zijn sterk door de centrale ligging tussen de Randstad en Duitsland, aan de A1, de IJssel en het spoor. In Hanzestad Deventer wordt van oudsher al over grenzen heen gekeken. Dat zorgt voor een vitale economie en een sociale samenleving.
De komende periode gaan we deze economische potenties nog beter benutten om ondernemers, werknemers en inwoners kansen en welvaart te bieden. Er wordt geïnvesteerd in de economie van Deventer. Alle ingrediënten zijn aanwezig om succesvol te zijn: een actief bedrijfsleven waar we nauw mee samenwerken, regionale en internationale samenwerking, hoogwaardige kennisinstellingen en een aantrekkelijke woonomgeving met goede stedelijke voorzieningen.
De lokale samenwerking tussen overheid, ondernemers en onderwijs is vormgegeven in het Deventer Economisch Perspectief (DEP). Het DEP heeft een gezamenlijke focus gekozen om drie kansrijke thema’s/clusters van projecten op te pakken: Werklocaties van de Toekomst, Slimme Campusstad en Verbindende Kennisstad. De eerste fase van deze projecten wordt begin 2020 afgerond. De basis voor het DEP is het besef dat samenwerking en regie essentieel zijn om vanuit de driehoek ondernemers – overheid – onderwijs de Deventer economie een stevige impuls te geven.
Regionaal werken we samen met gemeenten, bedrijfsleven en onderwijs in de Cleantech Regio. De focus in de regionale Agenda Cleantech Regio ligt op de thema’s Energietransitie, Circulaire economie en Human Capital. De afgelopen periode is met partners gewerkt aan het opstellen van een uitvoerings- en investeringsprogramma als basis voor een regionaal werkplan en een regionale lobbystrategie. Het toekomstbestendig maken van de bedrijventerreinen (energie-infrastructuur) inclusief havenontwikkeling, Stadscampus en stimuleren van kiezen, leren en werken in de techniek maakt daar bijvoorbeeld onderdeel vanuit.
De Uitvoeringsagenda Economie en Internationaal beleid 2019-2022 geeft overzicht en richting aan de wijze waarop de gemeente de komende jaren de Deventer economie een stevige impuls verschaft. Deze agenda voeren we uit in nauwe samenwerking met ondernemers en onderwijs.
De uitvoeringsagenda is opgebouwd rond de vijf volgende thema’s.
- Versterken van werklocaties;
- Versterken economische structuur en ondernemersklimaat;
- Aantrekkelijk(e) stad en buitengebied;
- Veerkrachtige arbeidsmarkt;
- Deventer internationale Hanzestad.
Meer informatie
2021 in vogelvlucht
Het Uitvoeringsprogramma Economie en Internationaal Beleid bevat 5 thema’s waar ook in 2021 samen met economische partners binnen én buiten de gemeente aan is gewerkt. De kracht van de Deventer economische structuur zit in de goede samenwerking tussen deze partners op alle niveaus. Kern van het programma is dat we als gemeente investeren in randvoorwaarden om de economie te stimuleren en ontwikkelingen aanjagen door middel van inzet van onze capaciteit, netwerk, kennis en/of financiële middelen.
Versterking werklocaties
In het voorjaar keurde de raad de investering van 1 miljoen euro ten behoeve van het project ‘toekomstbestendige bedrijventerreinen’ goed. De gemeente werkt in dit traject samen met DEP partners aan concrete projecten, bedoeld om bestaande bedrijventerreinen als Bergweide en Kloosterlanden te moderniseren en aan te laten sluiten bij de behoeftes van ondernemers en bedrijven. De eerste projecten van de Uitvoeringsagenda op het gebied van ruimtelijke kwaliteit, duurzame mobiliteit en energietransitie zijn van start gegaan. Hier zijn niet alleen gemeentelijke financiering, maar ook private investeringen, geld uit de regiodeal (rijk) en de provincie mee gemoeid. Eind 2021 is het voorstel voor de aanpak voor herstructurering bedrijventerreinen aan de raad gestuurd. Private investeringen van ondernemers in de zogenaamde kansenzones zijn hierin randvoorwaardelijk voor gemeentelijke betrokkenheid.
Daarnaast is er gewerkt aan uitvoering van ‘Vaart in de haven’ en een economisch profiel voor de doorstart van S/Park.
Versterking economische structuur en ondernemingsklimaat
Ook 2021 stond voor een groot gedeelte in het teken van Corona. Inmiddels is duidelijk dat voor ondernemers in bepaalde zwaar getroffen sectoren, de financiële gevolgen van de combinatie grote schulden en opgebrande reserves nog jaren voor problemen gaat zorgen. Dit geldt ook voor personeelsgebrek dat zich in een aantal sectoren sterk laat voelen.
Samen met het DEP (Deventer Economisch Perspectief) en het Ondernemershuis is verder gewerkt aan één loket voor ondernemers met vragen over coronamaatregelen of individuele hulptrajecten. Er werd via het Ondernemershuis extra inzet gepleegd om actief ondernemers te benaderen die regelingen als TOZO en NOW ontvingen. Zo werd geïnventariseerd waar ondernemers behoefte aan hebben en hulp geboden. Ook de gemeentelijke accountmanagers hebben extra ingezet op het benaderen van ondernemers. Ondanks de beperkingen werden reguliere werkzaamheden op het gebied van relatiebeheer, acquisitie en het helpen van ondernemers gecontinueerd.
De gemeente en DEP-partners zijn trots dat Deventer in de top 5 van de MKB- vriendelijkste gemeenten en op de 3e plek van Nederlandse steden is geëindigd in 2021. Daarnaast kreeg Deventer een speciale eervolle vermelding voor Corona dienstverlening. Ook op de Entrepreneurial Ecosystem Index (EE Index) is Deventer (indirect) flink gestegen. Deze index rangschikt de kwaliteit van 40 regionale ecosystemen voor ondernemerschap in Nederland. Als Deventer maken wij voor het grootste deel de Corop regio Zuid-West Overijssel (Deventer, OlstWijhe en Raalte). Zuid-West Overijssel is met 10 plaatsen gestegen naar plek 14 tov 2018. De basis voor dit onderzoek is de Entrepreneurial Ecosystem-benadering waarin de economie gezien wordt als een dynamisch netwerk. Ondernemerschap is het proces waarbij individuen kansen zien en nieuwe waarde genereren. Of hen dit lukt is afhankelijk van de kracht van het ‘ecosysteem.’ Kortom opnieuw indicatie dat onze Lokaal, Samen, Doen benadering succesvol is. Hoewel we in absolute waarden nu op het gemiddelde van Overijssel zitten (net achter Twente) hebben we in de afgelopen jaren de grootste groei van Overijssel doorgemaakt
Aantrekkelijke stad en platteland
De binnenstad stond afgelopen jaar veel in de belangstelling. Niet alleen door de coronamaatregelen (aanpassing terrassen, openingstijden), maar ook door de vaststelling van Agenda Binnenstad 2.0 en de toekenning van het 4e Stadsarrangement door de Provincie. De centrale doelstelling van de Agenda binnenstad, tot stand gekomen in samenwerking met Stichting Deventer Binnenstadsmanagement en bewonersorganisaties SBBD, is transformatie van ‘place to buy naar een place to be/meet’ in 2030. De binnenstad als sociale ontmoetingsplaats met een hoge verblijfswaarde, waar de interactie tussen mensen wordt gestimuleerd en gefaciliteerd. We gaan aan de slag met 4 thema’s in de binnenstad: aanbod en de programmering van functies (voorzieningen/functies en wonen ); belevingswaarde (ervaren door inwoners, ondernemers, bezoekers en investeerders); ruimtelijke kwaliteit; organisatie voor samenwerking.
Ondernemers en vastgoedeigenaren in de binnenstad, de provincie Overijssel en de gemeente Deventer hebben in 2021 samen het 4e stadsarrangement gesloten. Dit zijn afspraken om de binnenstad van Deventer te versterken. Samen wordt bijna 1,1 miljoen euro geïnvesteerd in bijvoorbeeld de openbare ruimte, aanpak van leegstand, verduurzaming en in het versterken van de samenwerking met bewoners.
Daarnaast is het uitvoeringsprogramma Vrijetijdseconomie door de raad vastgesteld. Dit programma richt zich op de kansen die de vrijetijdssector biedt voor de gemeente. Met aandacht voor de leefbaarheid van de stad en het buitengebied. In het uitvoeringsprogramma zijn 5 ambities beschreven: beleefbare stad: van 'place to buy naar place to be', prettig verblijven (verblijfsaccommodaties), synergie creëren tussen stad en platteland, beleefbaar groen en water en de sector in beeld. De komende jaren zal er samen met ondernemers, de marketingpartijen en andere partners opgetrokken worden om aan de ambities te werken
Helaas konden ook dit jaar de reguliere kermissen geen doorgang vinden. Wel is er op het evenemententerrein in de herfstvakantie een kermis georganiseerd.
In 2021 zijn we gestart met de evaluatie van de Visie op de Detailhandelstructuur. De vele gesprekken met ondernemers, vertegenwoordigers van (wijk)winkelcentra die in dit kader gevoerd worden, kostten door de coronabeperkingen meer tijd dan verwacht. In de eerste helft van 2022 zal de evaluatie worden afgerond.
Veerkrachtige arbeidsmarkt
Vanuit programma Economie werd meegeschreven aan de visie ‘Wonen en Voorzieningen’ met name de routekaarten arbeidsmarkt en verjongen. Deventer groeit en zet in op een sterke arbeidsmarkt en een jonge bevolking. Naast extra woningen gaat het ook om een goed economisch beleid voor nieuwe bedrijven, meer mobiliteit op de arbeidsmarkt en een goede aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt. Vanuit programma economie wordt gewerkt aan een stevige onderbouwing hiervan en de uitwerking van een human capital agenda. Deze laatste pakken we op in samenwerking met DEP-partners en programma’s Werk& Inkomen en Onderwijs binnen de gemeente.
Daarnaast is bijgedragen aan de totstandkoming van het Ontwikkelfonds Cleantechregio, ontstaan vanuit het DEP (scholingsfonds). Het regionale Ontwikkelfonds draagt bij aan het verkleinen van de mismatch op de arbeidsmarkt in deze regio en draagt bij aan de om- en bijscholing van mensen naar tekortsectoren zoals de techniek, ICT en logistiek. Tot eind 2022 is er voor 1,5 miljoen euro aan scholingsvouchers beschikbaar voor de beroepsbevolking in Apeldoorn, Brummen, Deventer, Epe, Heerde, Lochem, Voorst en Zutphen. Iedereen tussen 18 en 67 jaar kan een voucher voor om-, na- of bijscholing aanvragen, vooral voor werk in sectoren waar volop vacatures zijn.
Met de Kien-partners werken we aan talentontwikkeling. Er is een werkplan in uitwerking die voor 2022 prioriteit geeft aan de werving van hybride docenten en excellente begeleiding van studenten. Doel is om meer studenten te binden aan bedrijven in Deventer zodat zij de arbeidsmarkt van Deventer kunnen versterken met hun ontwikkelde talenten in de Kien.
Om Deventer als studentenstad bekender en aantrekkelijker te maken is er extra geld vrijgemaakt voor activiteiten voor en door studenten. Inmiddels is een projectplan klaar en worden de eerste activiteiten in 2022 voorzien, deels omdat Corona roet in het eten gooide in 2021.
Deventer internationale Hanzestad
In 2021 werd de Ambitienota Internationaal Beleid 2021-2026 unaniem door de raad goedgekeurd. Er was brede overeenstemming om het internationaal beleid in Deventer met kracht voort te zetten en na de Coronapandemie weer de grensoverschrijdende samenwerking op te bouwen en te versterken. De ambitienota bouwt voort op de inbreng van partners binnen Deventer en de met hen opgebouwde samenwerking. Het draagvlak voor voortzetting van de samenwerking onder de 50 deelnemende Deventer organisaties bleek bij een schriftelijke en mondelinge peiling heel groot. Daarnaast zal ook worden ingezet op de Global Goals van de Verenigde Naties als leidraad en inspiratie, en wordt handelsbevordering met Deventer partners als het MKB Trade Office gecontinueerd.
Sinds 2018 is Deventer lid van Shelter Cities in Nederland. Dit netwerk is bedoeld om internationale mensenrechtenverdedigers gedurende 3 maanden tijdelijke opvang, training en veiligheid in de stad aan te bieden. In 2021 heeft de gemeente een mensenrechtenverdediger uit Gaza ontvangen.
Helaas kon er ook in 2021 niet live worden deelgenomen aan de Hanzedagen in Riga. Met een presentatie tijdens de Algemene Vergadering over de Global Goals heeft Deventer zich actief op de kaart gezet. Daarna heeft Deventer zich ingespannen de Global Goals binnen de Hanze te introduceren wat tot veel interesse bij partnersteden leidde.
Op het gebied van handelsbevordering is sinds 2021 de steun aan het trade office in Deventer structureel verhoogd. Met medewerking van Go4Export organiseerde MKB Trade Office in november een handelsmissie naar Malmö, Zweden, waarbij ambtelijk en bestuurlijk door de gemeente werd deelgenomen.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - Het versterken van de werklocaties
Het versterken van de werklocaties, zodat deze klaar zijn voor economische en maatschappelijke ontwikkelingen, met voldoende ruimte voor bedrijven om door te groeien of zich in Deventer te vestigen.
Relatie met strategisch doel
In Deventer maken we werk van werk. We versterken onze economische positie en werkgelegenheid. Niet alleen is er ruimte voor de vestiging van bedrijven, we zetten actief in op het aantrekken van bedrijven. Dat vraagt om voldoende, betaalbare woningen in stad en dorpen voor onze huidige inwoners en mensen die zich hier willen vestigen. Ook blijven we inzetten op de goede bereikbaarheid van Deventer, met een ideale ligging tussen Randstad, Oost Nederland en Duitsland. De IJssel en de havenvoorzieningen kunnen bijdragen aan onze positie en aantrekkelijkheid voor bedrijven. We versterken het onderscheidend karakter van Deventer als economisch bolwerk met onze ambities op het gebied van innovatieve duurzaamheid, kenniseconomie en IT. We werken samen met onze partners aan een goede aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven.
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
Historie
Toelichting
Historie
Historie
Doelstelling - Een veerkrachtige arbeidsmarkt
Een veerkrachtige arbeidsmarkt met voldoende banen en een betere aansluiting tussen vraag en aanbod van talent.
Relatie met strategisch doel
In Deventer maken we werk van werk. We versterken onze economische positie en werkgelegenheid. Niet alleen is er ruimte voor de vestiging van bedrijven, we zetten actief in op het aantrekken van bedrijven. Dat vraagt om voldoende, betaalbare woningen in stad en dorpen voor onze huidige inwoners en mensen die zich hier willen vestigen. Ook blijven we inzetten op de goede bereikbaarheid van Deventer, met een ideale ligging tussen Randstad, Oost Nederland en Duitsland. De IJssel en de havenvoorzieningen kunnen bijdragen aan onze positie en aantrekkelijkheid voor bedrijven. We versterken het onderscheidend karakter van Deventer als economisch bolwerk met onze ambities op het gebied van innovatieve duurzaamheid, kenniseconomie en IT. We werken samen met onze partners aan een goede aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven.
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
Toelichting
Historie
Historie
Historie
Doelstelling - Deventer Internationale Hanzestad: Het bevorderen van het internationaal ondernemen en internationale maatschappelijke activiteiten in Deventer
Het bevorderen van het internationaal ondernemen en internationale maatschappelijke activiteiten in Deventer.
Relatie met strategisch doel
Deventer straalt geschiedenis en ademt cultuur. Wij vinden kunst en cultuur belangrijk, niet alleen ter verrijking van ons leven, maar ook ter vergroting van onze betrokkenheid bij de samenleving. Een sterk Deventer kan niet zonder een verrijkende programmering, die ons helpt ontspannen, vermaken, verbazen en nadenken.
Prestaties
Historie
Toelichting 2e kwartaal rapportage 2021
Het groot Internationaal Export Festival is uitgesteld tot april 2022 ivm coronamaatregelen.Toelichting 3e kwartaal rapportage 2021
Het groot Internationaal Export Festival is uitgesteld tot april 2022 ivm coronamaatregelen.Historie
Historie
Historie
Historie
Historie
Historie
Doelstelling - Het vergroten van de aantrekkingskracht van de stad en het buitengebied
Het vergroten van de aantrekkingskracht van de stad en het buitengebied voor bezoekers, bewoners, werknemers en bedrijven.
Relatie met strategisch doel
Deventer straalt geschiedenis en ademt cultuur. Wij vinden kunst en cultuur belangrijk, niet alleen ter verrijking van ons leven, maar ook ter vergroting van onze betrokkenheid bij de samenleving. Een sterk Deventer kan niet zonder een verrijkende programmering, die ons helpt ontspannen, vermaken, verbazen en nadenken.
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
Historie
Toelichting
Historie
Toelichting
Historie
Doelstelling - Het versterken van de economische structuur
Het versterken van de economische structuur en het bevorderen van een goed ondernemersklimaat dat ruimte geeft aan ondernemerschap en aandacht heeft voor duurzaam en maatschappelijk verantwoord ondernemen.
Relatie met strategisch doel
In Deventer maken we werk van werk. We versterken onze economische positie en werkgelegenheid. Niet alleen is er ruimte voor de vestiging van bedrijven, we zetten actief in op het aantrekken van bedrijven. Dat vraagt om voldoende, betaalbare woningen in stad en dorpen voor onze huidige inwoners en mensen die zich hier willen vestigen. Ook blijven we inzetten op de goede bereikbaarheid van Deventer, met een ideale ligging tussen Randstad, Oost Nederland en Duitsland. De IJssel en de havenvoorzieningen kunnen bijdragen aan onze positie en aantrekkelijkheid voor bedrijven. We versterken het onderscheidend karakter van Deventer als economisch bolwerk met onze ambities op het gebied van innovatieve duurzaamheid, kenniseconomie en IT. We werken samen met onze partners aan een goede aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven.
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
Historie
Historie
Toelichting
Historie
Toelichting
Historie
Beleidsindicatoren
Nummer | Taakveld | Naam | Waarde | Toelichting | Bron |
---|---|---|---|---|---|
14 | Economie | Functiemenging | 53,90 | % (Weerspiegeling verhouding tussen banen en woningen (0 = alleen wonen - 100 =alleen werken) | LISA |
16 | Economie | Vestigingen (van bedrijven) | 145,60 | Aantal per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15 t/m 65 jaar | LISA |
Exploitatie
(bedragen x €1.000)
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening Prognose | Verschil Prognose | |
Lasten | 3.560 | 4.918 | 4.207 | -711 |
Baten | 1.431 | 1.381 | 1.157 | -224 |
Voor resultaatbestemming | -2.129 | -3.537 | -3.050 | 488 |
Stortingen in reserves | 0 | 125 | 125 | 0 |
Puttingen uit reserves | 0 | 318 | 249 | -69 |
Na resultaatbestemming | -2.129 | -3.344 | -2.926 | 418 |
Budgetoverhevelingen
(bedragen x €1.000) | |||
Onderwerp | Lasten | Baten | Saldo |
---|---|---|---|
TBBT Leefbaarheid | 127 | 0 | -127 |
TBBT Duurzame mobiliteit | 70 | 0 | -70 |
TBBT Ruimte voor ondernemen | 82 | 0 | -82 |
TBBT Energie en klimaat | 165 | 0 | -165 |
Vaart in de haven | 18 | 18 | 0 |
Internationaal beleid | 51 | 51 | 0 |
Deventer studentenstad | 43 | 0 | -43 |
Totaal | 556 | 69 | -487 |
Saldo na resultaatbestemming en budgetoverheveling
(bedragen x €1.000) | |
Saldo | |
Saldo na resultaatbestemming | 418 |
Saldo budgetoverheveling | -487 |
Saldo na budgetoverheveling | -69 |
Toelichting voorlopig saldo na budgetoverheveling (nadeel €69.000)
Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen (nadeel €65.000)
Er is sprake van een nadeel van € 65.000. De reden hiervoor is dat er tot de zomer van 2021 marktcoaches zijn ingezet om de coronamaatregelen te handhaven. Dit leidde tot een hogere lasten. Daarnaast zorgen de teruglopende opbrengsten van de markt in 2021 voor lagere inkomsten.
Economische promotie (nadeel €56.000)
Per saldo een nadeel van €56.000 als gevolg van lagere inkomsten toeristenbelasting.
Voorzieningen
(bedragen x €1.000) | ||||
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
Uitgaven t.l.v. voorzieningen | 52 | 52 | 8 | -44 |
Inkomsten t.g.v. voorzieningen | 52 | 52 | 52 | 0 |
Saldo | 0 | 0 | 44 | 44 |
NV
NV Luchthaven Teuge
NV
Vestigingsplaats: | Teuge | ||
Website: | |||
Programma: | Economie en internationaal beleid | ||
Aard: | NV | ||
Deelnemingspercentage: | 25% | ||
Doel en openbaar belang: | Exploitatie van een luchthaven voor zakelijke en recreatieve burgerluchtvaart. | ||
Financieel risico: | Algemeen risico is dat vliegbewegingen achterblijven bij de raming, minder havengelden worden ontvangen en daardoor negatieve exploitatieresultaten worden behaald. Specifieke risico's zijn de geplande laagvliegroutes Lelystad tot 2023 en de herindeling van het luchtruim vanaf 2023. Ander specifiek risico kwam in 2020 en 2021 uit de coronamaatregelen van het rijk (sluiting vliegverkeer). | ||
Toelichting: | De aandelen van deze NV zijn in handen van de gemeenten Apeldoorn (circa 54,5%), Deventer (circa 25%), Zutphen (circa11,5%) en Voorst (circa 8,5%). De NV voorziet in haar financiering vanuit een private bank. De inbreng van de vier deelnemende gemeenten in de NV betreft de inbreng van het aandelenkapitaal en de garantstelling van die aandeelhouders (Deventer, Voorst en Zutphen) voor een lening vanuit de gemeente Apeldoorn van €71.000 met een looptijd van 3 jaar (aflossing per 31-12-2020). Het aandeel van Deventer in deze garantstelling is afgerond 25% (€17.750). Aflossing van deze gemeentelijke lening is wegens de financiële onzekerheid door coronamaatregelen opgeschort.Eind 2015 is een toekomstvisie voor de luchthaven aangeboden. Door de het besluit over de vliegroutes van Lelystad Airport en de herziening van het luchtruim na 2023 is de toekomst visie van de luchthaven Teuge in heel ander daglicht komen te staan. Specifiek risico is dat het Nationaal Paracentrum hierdoor noodgedwongen zou moeten verhuizen waardoor de NV Luchthaven Teuge een aanzienlijke structurele inkomstenbron (50%) mis gaat lopen. Bij brief van 22-2-2019 heeft de Minister met een kamerbrief kenbaar gemaakt dat op 25-1-2019 maatwerk afspraken zijn vastgelegd tussen het ministerie, luchtverkeersleiding Nederland, Commando Luchtstrijdkrachten, Lelystad Airport, luchthaven Teuge en het parachutistencentrum over de periode tot aan herziening van het luchtruim. waardoor er gesprongen kan worden in de afgesproken tijdblokken.Vanuit de Wet Regelgeving Burgerluchthavens en Militaire Luchthavens (RBML) heeft het Rijk Provinciale Staten van Gelderland opdragen een luchthavenbesluit op grond van de Wet luchtvaart te nemen. Met een Statenbrief van 31 augustus 2021 maakte GS het ontwerp Luchthavenbesluit bekend. Met een raadmededeling van 5 oktober 2021 is de gemeenteraad daarover geïnformeerd. In feite ligt het accent op de korte termijn op het nemen van gerichte maatregelen op hinderbeperking (scenario 3a – zie raadmededeling 6 mei 2021), waarbij ontwikkelruimte voor de luchthaven blijft bestaan. Voor de langere termijn willen GS inzetten op een zodanige ontwikkeling, dat sprake is van in de tijd afnemende plafonds (scenario 3b – zie raadmededeling 6 mei 2021) op het gebied van geluid en uitstoot van CO2, fijnstof en stikstof. Omdat het vanwege nog ontbrekende kaders in (landelijk) beleid en regelgeving op de korte termijn nog niet mogelijk is om dergelijke afnames nu concreet te formuleren, stelt GS voor een voornemen daartoe op te nemen in de toelichting van het Luchthavenbesluit.In maart 2022 meldde de provincie vertraging in de besluitvorming. | ||
Beleidsvoornemens: | Een exploitatieplan voor bedrijventerrein West (meerdere eigenaren) wordt door de NV opgesteld in samenspraak met gemeenten Voorst en Apeldoorn en Ontwikkelingsmaatschappij OostNL (Ministerie EZ en provincies Overijssel en Gelderland). De groei van bedrijvigheid versterkt de financiële positie van de luchthaven. | ||
Contractwaarde 2021: | Realisatie contractwaarde: | ||
Bijdrage GR 2021: | Realisatie bijdrage GR: | ||
Subsidie 2021: | Realisatie subsidie: | ||
Dividend 2021: | Realisatie dividend: |
Financiele gegevens | 2020 | 2021 | 2022 |
Eigen vermogen: | €1.341.663 | Nog niet bekend | Nog niet bekend |
Vreemd vermogen: | €1.488.349 | Nog niet bekend | Nog niet bekend |
Resultaat: | €21.752 | -€35.000 | €24.000 |
Bron: | Jaarekening | Prognose | Begroting |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2021: | €489.857 (€489.587) | ||
Garantie 31-12-2021: | €17.750 | ||
Lening 31-12-2021: |
Gerelateerde informatie
Documentnaam | Bestandsgrootte | Openen |
---|---|---|
Deventer internationaal | 1,0 Mb | |
Horecabeleid 2016-2020 | 2,1 Mb | |
Structuurvisie Detailhandel | 2,5 Mb | |
Voortgangsrapportage DEVisie 2020 | 1,3 Mb | |
Reclame en uitstallingennota | 3,5 Mb | |
Uitvoeringsagenda economie en internationaal beleid 2019-2022 | 3,6 Mb |