In dit programma gaat het om de relatie van de gemeente met de inwoner en de manier waarop Deventer bestuurd wordt.
Het gemeentebestuur wordt gevormd door de gemeenteraad en het college van burgemeester en wethouders. De raad is de vertegenwoordiging van de inwoners van Deventer. Ze bestaat uit 37 raadsleden en geeft richting aan het beleid en controleert de uitvoering daarvan. Het dagelijks bestuur van de gemeente is belegd bij het college van B&W. Binnen de door de raad gestelde kaders geeft het college uitvoering aan het beleid.
De gemeente heeft vele taken, de rol die ze aanneemt loopt uiteen van reguleren (vergunningen verlenen en handhaven), uitvoeren, regisseren in netwerkverbanden, stimuleren of faciliteren (subsidies) tot loslaten, wanneer particuliere initiatieven de overheid niet nodig hebben. We nodigen inwoners en organisaties actief uit om mee te denken en initiatief te nemen.
Onze dienstverlening sluit aan op de vraag van inwoners en ondernemers. Producten en diensten zijn toegankelijk, met transparante procedures, korte doorlooptijden en heldere antwoorden door kundige en vriendelijke medewerkers. We bieden advies als er meer ondersteuning nodig is. We werken aan passende regels: we kijken welke regels belemmerend werken, onnodige regelgeving wordt losgelaten. De komende jaren willen we voor inwoners en ondernemers de regie op de eigen gegevens verbeteren.
Inwoners en ondernemers kiezen zelf het contactkanaal met de gemeente. Veel dienstverlening is digitaal beschikbaar, maar sommige vragen lenen zich niet voor digitale afhandeling. Bovendien heeft een deel van onze inwoners moeite met digitale dienstverlening. Daarom zijn alle contactkanalen (balie, telefoon, email, social media, whatsapp en digitaal) van groot belang, houden we deze kanalen maximaal open en kiest de inwoner zélf zijn contactkanaal: de omnichannel strategie. Dit is niet alleen klantvriendelijk, het is tevens (kosten)efficiënt, omdat het herstelkosten in de vorm van informatieloops, onnodig contact, klachten en bezwaar helpt voorkomen.
Meer informatie
2021 in vogelvlucht
Publieke Dienstverlening
Voor de publieke dienstverlening van de gemeente stond 2021 wederom in teken van corona. Om een veilige omgeving voor inwoners én medewerkers te creëren was het Stadhuis in 2021 beperkter geopend dan normaal. Voor de meeste dienstverlening konden inwoners op afspraak terecht in het Stadhuis, daarnaast kon veel dienstverlening digitaal, telefonisch of via beeldbellen geregeld worden.
Verkiezingen
Op 17 maart vonden de Tweede Kamerverkiezingen plaats. Er waren veel extra maatregelen nodig vanwege corona: meer stembureaus, meer stembureauleden en met veel meer verkiezingsmateriaal dan anders. Dit vereiste een zorgvuldige voorbereiding en maakte het een veel omvangrijker project dan in andere verkiezingsjaren. Met deze ervaring zijn in september de voorbereidingen voor de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2022 gestart.
Burger- en overheidsparticipatie
Vanuit de Omgevingswet en het wetsvoorstel Versterking participatie op decentraal niveau werken we aan een beleidsvisie en verordening voor participatie. Er zijn vanuit beide sporen meerdere sessies geweest in de raad, ook is er een raadswerkgroep actief. Na de verkiezingen pakken we het proces voor een verordening en beleidsvisie met de nieuwe raad verder op.
Bij alle projecten die we als gemeente uitvoeren is participatie steeds belangrijker. Veelal wordt participatie-advies met inhuur ingevuld, omdat interne capaciteit hiervoor beperkt beschikbaar is. Als participatie niet goed verloopt, merken we dat in de vorm van klachten Wob-verzoeken en bezwaren.
Naast de bovenstaande burgerparticipatie is er een duidelijk waarneembare beweging dat bewoners met initiatieven naar de gemeente komen om onderdelen van de openbare ruimte aan te mogen passen of in eigen beheer te krijgen. Ook de begeleiding van deze initiatieven vraagt veel capaciteit.
Regionale samenwerking
Deventer werkt met Apeldoorn, Brummen, Epe, Heerde, Lochem, Voorst en Zutphen samen in de Cleantech Regio. Samen met belangengroepen, maatschappelijke organisaties en private partijen bevorderen deze gemeenten een evenwichtige ontwikkeling van het gebied en een versterking van de kwaliteit van het vestigingsklimaat. In de afgelopen periode hebben wij geïnvesteerd in de Strategische Agenda Cleantech Regio 2022-2030. Samen met andere overheden, ondernemers en onderwijs hebben wij een eerste perspectief vastgesteld dat leidt tot een regio waar het goed wonen, werken, leren en recreëren is en blijft. Waar de brede welvaart blijvend op een hoger niveau ligt. En waar gerichte aandacht is voor ruimtelijke kwaliteit, verduurzaming en digitalisering.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - We werken aan partnerschappen
Het college heeft in het bestuursakkoord "Met lef en liefde voor Deventer" de ambitie neergezet om Deventer nadrukkelijker te tonen aan de buitenwereld en aan samenwerkingsverbanden in de regio. Dat kunnen we niet alleen. Daarom werken we samen met en ondernemen we lobbyactiviteiten vanuit Deventer richting provinciale, regionale, landelijke en Europese overheden en instanties, alsook richting werkgevers en ondernemerskoepels.
Relatie met strategisch doel
In Deventer maken we werk van werk. We versterken onze economische positie en werkgelegenheid. Niet alleen is er ruimte voor de vestiging van bedrijven, we zetten actief in op het aantrekken van bedrijven. Dat vraagt om voldoende, betaalbare woningen in stad en dorpen voor onze huidige inwoners en mensen die zich hier willen vestigen. Ook blijven we inzetten op de goede bereikbaarheid van Deventer, met een ideale ligging tussen Randstad, Oost Nederland en Duitsland. De IJssel en de havenvoorzieningen kunnen bijdragen aan onze positie en aantrekkelijkheid voor bedrijven. We versterken het onderscheidend karakter van Deventer als economisch bolwerk met onze ambities op het gebied van innovatieve duurzaamheid, kenniseconomie en IT. We werken samen met onze partners aan een goede aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven.
Een stad die 1250 jaar oud is, kun je, gezien die lange bestaansduur, al als duurzaam typeren. Maar voor nog eens 1250 jaar is veel inzet nodig op het gebied van duurzaamheid, klimaatbeleid en een hoognodige transitie richting schone, niet-fossiele energie. Het is een lange weg te gaan, maar in Deventer gaan we stappen zetten richting energieneutraliteit en een toekomstbestendige leefomgeving. Beheer en inrichting van de leefomgeving dragen bij aan andere doelstellingen van de gemeente, zoals het aantrekkelijk houden van de stad voor bezoekers, de sociale samenhang en gezond leven.
Prestaties
Historie
Historie
Doelstelling - We streven naar een (meer) participerende samenleving
We streven naar een (meer) participerende samenleving: We gaan uit van vertrouwen geven en krijgen. We zoeken samen naar de best mogelijke oplossingen met een intelligente mix van overheid, samenleving en markt. We zijn als overheid uitnodigend, stimulerend, faciliterend en geven ruimte aan initiatieven uit de samenleving. Zo streven we naar een groter draagvlak voor en hogere tevredenheid over de gemeente.
Relatie met strategisch doel
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
Historie
Historie
Doelstelling - Inwoners zijn tevreden
Inwoners zijn tevreden: We zijn bereikbaar, in de breedste zin van het woord. Telefonisch, fysiek, online: de inwoner kan bij ons terecht en kiest daarin zelf zijn contactkanaal: omnichannel. We bieden moderne dienstverlening: persoonlijk, snel, op maat, digitaal. Met minder en betere regels. De openingstijden zijn ruim; hiermee sluiten we aan op het ritme van de stad. De tevredenheid voor eerstelijns klantcontact bedraagt minimaal een 8,0.
Relatie met strategisch doel
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
Historie
Toelichting
Historie
Toelichting 2e kwartaal rapportage 2021
Het realiseren van één ingang blijkt op dit moment technisch niet mogelijk te zijn. De verwachting is dat dit in 2022 wel mogelijk is.Toelichting 3e kwartaal rapportage 2021
Het realiseren van één ingang blijkt op dit moment technisch niet mogelijk te zijn. De verwachting is dat dit in 2022 wel mogelijk is.Historie
Historie
Historie
Exploitatie
(bedragen x €1.000)
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening Prognose | Verschil Prognose | |
Lasten | 7.411 | 8.257 | 8.235 | -21 |
Baten | 1.281 | 1.981 | 2.314 | 332 |
Voor resultaatbestemming | -6.130 | -6.275 | -5.921 | 354 |
Stortingen in reserves | 0 | 0 | 0 | 0 |
Puttingen uit reserves | 0 | 427 | 314 | -113 |
Na resultaatbestemming | -6.130 | -5.848 | -5.607 | 241 |
Budgetoverhevelingen
(bedragen x €1.000) | |||
Onderwerp | Lasten | Baten | Saldo |
---|---|---|---|
Wijknummers | 27 | 27 | 0 |
Klantcontactsysteem | 46 | 46 | 0 |
Rekenkamer Raad | 26 | 0 | -26 |
Inwoners aan zet | 34 | 9 | -25 |
Jongerenraad | 30 | 30 | 0 |
Totaal | 164 | 113 | -51 |
Saldo na resultaatbestemming en budgetoverheveling
(bedragen x €1.000) | |
Saldo | |
Saldo na resultaatbestemming | 241 |
Saldo budgetoverheveling | -51 |
Saldo na budgetoverheveling | 190 |
Toelichting saldo na budgetoverheveling (voordeel €190.000)
Burgemeester en Wethouders (voordeel €237.000)
Het voordeel wordt veroorzaakt door lagere loonkosten van oud-wethouders (€144.000) en vrijval van een wethoudersvoorziening (€93.000).
Raad (voordeel €55.000)
Er zijn lagere kosten voor vergoeding raadsleden en loonkosten griffie (€42.000). Daarnaast zijn er inkomsten uit terugbetaling van fractievergoedingen (€13.000).
Burgerzaken (nadeel -€37.000)
De loon- en inhuurkosten van het team Publiekscontacten zijn hoger dan begroot (-€92.000). Hier tegenover staat een hogere legesopbrengst (€90.000), waarvan een deel wordt afgedragen aan het Rijk (-€35.000).
Software Applicaties Burgerzaken (nadeel -€60.000)
De kosten voor software applicaties voor Burgerzaken waren in 2021 hoger (-€60.000) dan begroot. Dit betreft de bijdragen aan Dimpact en het contract met de leverancier van de extra Burgerzakenmodules. Hier staat tegenover dat de kosten voor deze bijdragen op het programma 11 Bedrijfsvoering lager zijn.
Voorzieningen
(bedragen x €1.000) | ||||
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
Uitgaven t.l.v. voorzieningen | 310 | 1.010 | 1.074 | 64 |
Inkomsten t.g.v. voorzieningen | 385 | 385 | 385 | 0 |
Saldo | 75 | -625 | -689 | -64 |
Toelichting
De uitkeringen op de voorziening wethouderspensioenen zijn lager dan begroot door lichte wijzigingen in het aantal pensioengerechtigden (€29.000). Doordat de meerjarige verplichtingen voor wethouderspensioenen volgens de actuele actuariële berekening lager zijn dan voorzien, is een vrijval ten gunste van de exploitatie geboekt (-€93.000).
GR
GR Regio Stedendriehoek
GR
Vestigingsplaats: | Twello | ||
Website: | |||
Programma: | Burger en bestuur | ||
Aard: | GR | ||
Deelnemingspercentage: | 24% | ||
Doel en openbaar belang: | Doelstelling van de regio Stedendriehoek is het behartigen van de gemeenschappelijke en regionale belangen van de deelnemende gemeenten. En het samen met belangengroepen, maatschappelijke organisaties en private partijen bevorderen van een evenwichtige ontwikkeling op het gebied van wonen, werken, bereikbaarheid en een versterking van het vestigingsklimaat in algemene zin. Een schone toekomst en een sterk vestigingsklimaat: dat zorgt voor welvaart en welzijn in onze regio. Vanuit deze gezamenlijke drijfveren werken overheden, ondernemers, onderwijs en onderzoek samen in en aan de Cleantech Regio. Er zijn geen gemeentelijke bevoegdheden overgedragen aan de regio. | ||
Financieel risico: | Het weerstandsvermogen van de regio is niet groot maar toereikend. De financiële risico's zijn beperkt en er is geen lang vreemd vermogen aangetrokken. Mocht de regio onverhoopt niet aan haar verplichtingen kunnen voldoen, moet teruggevallen worden op deelnemende gemeenten. | ||
Toelichting: | Aan deze GR wordt deelgenomen door de gemeenten Apeldoorn, Deventer, Zutphen, Brummen, Epe, Lochem, Heerde en Voorst. De regio verdeelt de kosten over de deelnemende gemeenten via de verdeelsleutel “inwonertal”. Het Deventer aandeel in die kosten is ongeveer 24%. Wettelijk is geregeld dat de gemeenten bijspringen als de regio niet aan haar verplichtingen kan voldoen. Aan de GR nemen 8 gemeenten deel. Het stemrecht is op basis van het inwonertal. Zeggenschap is daarmee 23%. | ||
Beleidsvoornemens: | In 2022 wordt verder gewerkt aan de uitwerking van het Regionaal Perspectief 2030 in een Regionale Agenda met een uitvoeringsprogramma en het opzetten van een investeringsplatform. In het najaar 2022 wordt dit naar verwachting opgeleverd. Dit traject vindt plaats in nauw samenwerking met stichting Strategische Board (met daarin naast de overheid ook bedrijfsleven, onderwijs en maatschappelijke organisaties).In 2021 is gewerkt aan het Regionaal Perspectief 2030. Met dit perspectief wordt ingezet op groene groei en brede welvaart. Het stuk geeft de contouren voor de regionale agenda, de uitvoeringsagenda en het investeringsplatform die in 2022 worden opgesteld en waar in 2021 een begin mee is gemaakt. Uitvoering van het perspectief en de al bestaande programma’s vindt plaats in diverse werkgroepen.Daarnaast is in 2021 uitvoering gegeven aan de Regio Deal met in totaal 26 projecten voor een bedrag van ongeveer €100 miljoen (waarvan €7,5 miljoen vanuit het Rijk). Hiervan zijn 9 projecten gelegen in de gemeente Deventer. | ||
Contractwaarde 2021: | Realisatie contractwaarde: | ||
Bijdrage GR 2021: | Realisatie bijdrage GR: | €285.588 | |
Subsidie 2021: | Realisatie subsidie: | ||
Dividend 2021: | Realisatie dividend: |
Financiele gegevens | 2020 | 2021 | 2022 |
Eigen vermogen: | €172.600 | €152.515 | Niet bekend |
Vreemd vermogen: | €2.089.739 | €1.169.774 | Niet bekend |
Resultaat: | €172.600 | €152.515 | €0 |
Bron: | Jaarrekening | Jaarrekening | Begroting |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2021: | |||
Garantie 31-12-2021: | |||
Lening 31-12-2021: |
Gerelateerde informatie
Documentnaam | Bestandsgrootte | Openen |
---|---|---|
Voortgangsrapportage Publieke Dienstverlening 2017-2018 | 1,8 Mb | Voortgangsrapportage Publieke Dienstverlening 2017-2018 + |
EU evaluatie en vooruitblik | 0,5 Mb | |
Kader subsidieverwerving | 0,4 Mb | |
Cleantech Regio | 0,1 Mb |