Algemene aspecten:

  • De gemeente heeft de beschikking over alle vastgestelde jaarrekeningen 2020 van de verbonden partijen. De vastgestelde jaarrekeningen 2021 van de verbonden partijen zijn bij het opstellen van deze paragraaf nog niet beschikbaar.
  • Een groot aantal verbonden partijen heeft ook een begroting 2022 (en soms ook een meerjarenbegroting) beschikbaar. Voor wat betreft de gemeenschappelijke regelingen zijn die documenten reeds in het voorjaar van 2021 aan de gemeenteraad beschikbaar gesteld en heeft dat in 2021 niet tot indiening van een gemeentelijke zienswijze geleid. Met andere woorden, de begrotingen van de gemeenschappelijke regelingen kregen de instemming van de gemeente Deventer. Jaarrekeningen 2020 van gemeenschappelijke regelingen zijn in het voorjaar van 2021 ter kennisname aan de gemeenteraad gebracht.
  • Indien daartoe aanleiding was (is) werd (wordt) de gemeenteraad met afzonderlijke raadmededelingen of in kwartaal rapportages geïnformeerd over actuele (financiële) ontwikkelingen bij verbonden partijen.
  • Per verbonden partij wordt in deze paragraaf inzicht gegeven in het publiek - en financieel belang van de gemeente en wordt aandacht besteed aan het financieel risico en actuele ontwikkelingen. Uitgangspunt is dat de verbonden partij zelf zorgt voor borging van haar financiële risico's middels een weerstandsvermogen. Dit om te voorkomen dat deelnemende gemeenten in verbonden partijen eventuele ongedekte financiële nadelen moeten bekostigen.
  • Over de financiële effecten voor verbonden partijen wegens de corona (maatregelen) wordt de gemeenteraad separaat en periodiek in (kwartaal)rapportages over de actualiteit daarvan geïnformeerd.
  • Met een raadmededeling van 26-5-2020 is de Uitvoeringsnota Verbonden Partijen gepresenteerd. De Uitvoeringsnota vormt een handreiking voor het college van B en W en de ambtelijke organisatie voor het effectief relatiemanagement en het borgen van de control op verbonden partijen. De nota gaat in op de wijze waarop de gemeente toezicht, sturing en beheersing van verbonden partijen inricht en uitoefent, alsmede de verantwoording daarover. Dat is van belang omdat de gemeente voor het realiseren van haar maatschappelijke ambities mede afhankelijk is van deze organisaties en ook aansprakelijk is als het met deze organisaties zelf of met de taakuitoefening en creëren van maatschappelijke waarde door deze organisaties mis gaat. Zij biedt handvatten en afspraken voor het relatiemanagement van verbonden partijen en verheldert de rollen die in het onderhouden van de relatie te onderscheiden zijn. Ook bevat de Uitvoeringsnota implementatiepunten, waaronder een aanzet voor wijziging in de informatievoorziening over de verbonden partijen middels de paragraaf verbonden partijen aan de gemeenteraad. Voornemen is dat voortaan in de paragraaf een tabel met een risicoprofiel per verbonden partij zou worden opgenomen en in een grafiek de risicoscore zou worden gepresenteerd. Hierdoor krijgen het college en de gemeenteraad in één overzicht inzicht in de risicoclassificatie van verbonden partijen. Daarnaast biedt de risicoscore van de verbonden partij een handvat om gemeentelijke mate van betrokkenheid en mate van toezicht op de verbonden partij af te stemmen. Die toezegging is nog niet gerealiseerd. In 2022 wordt uitwerking ervan opgepakt zodat toepassing bij het opstellen van de begroting 2023 kan plaatsvinden. Bij het bepalen van de risicoscore zal ook de omvang van het publiek belang aan de orde komen evenals het financieel belang dat de gemeente in deze partijen heeft.
  • Met een raadsbesluit van 7 oktober 2020 heeft de gemeenteraad besloten over een initiatiefvoorstel vanuit de gemeenteraad die tot doel heeft de grip op de samenwerking met de gemeenschappelijke regelingen te verbeteren zodat daarmee de positie van de  gemeenteraden in zowel de regio IJsselland als de Cleantech regio op de  samenwerkingsverbanden en gemeenschappelijke regelingen kan worden verbeterd. Het raadsbesluit betreft vijf nader uit te werken voorstellen die met de regiogemeenten moeten worden afgestemd. Daaronder begrepen het verzoek aan GR-en om conform de Wet GR voortaan tijdig een kadernota ter voorbereiding van de eerstvolgende begroting (van gemeenschappelijke regelingen)  aan te bieden aan de gemeenteraadsvergaderingen die jaarlijks in het voorjaar worden gehouden. Met een raadmededeling van 29 april 2021 is de stand van zaken weergegeven. Constatering is dat niet alle GR-en daaraan (nog) voldoen en vanuit het college is daar, indien nodig, nogmaals de aandacht voor gevraagd.
  • In 2022 wordt een digitaal toegankelijk dossier voor de gemeenteraad aangemaakt waarin planning- en control documenten en governance documenten van verbonden partijen zijn in te zien. De toegang daartoe wordt gerealiseerd middels de paragraaf verbonden partijen bij de begroting 2023 die in oktober 2022 aan de raad wordt aangeboden.

Specifieke aspecten:

  • 2019 is door het bestuur van Dataland het besluit genomen de activiteiten van de onderneming uiterlijk eind december 2021 te hebben overgedragen of afgebouwd zodat het daarna kan worden geliquideerd. Met de komst van de Landelijke Voorziening WOZ in 2017 is informatie over de WOZ-waarde van woningen gratis beschikbaar gekomen en is het gebruik van de Vastgoedscanner van Dataland enorm teruggelopen c.q. overbodig. Inmiddels zijn het secretariaat van het Gemeentelijk Geo-Beraad, de kennisbank en de opleidingen al door de VNG overgenomen. De Vastgoedscanner, de dataleveringen en een aantal KNOOP-diensten gaan naar het Kadaster.
  • Er zijn vijf tijdelijke juridische entiteiten opgericht bij de verkoop van de aandelen Essent: CBL Vennootschap BV, CSV Amsterdam BV, Publiek Belang Elektriciteitsproductie BV, Verkoop Vennootschap BV (VV) en Vordering op Enexis BV (VoE). Als gevolg van de invoering van de Wet Onafhankelijk Netbeheer (WON) in Nederland werd Essent per 30 juni 2009 gesplitst in een netwerkbedrijf (later Enexis) enerzijds en een productie- en leveringsbedrijf (het deel dat verkocht is aan RWE) anderzijds. Het doel van die entiteiten is in algemene zin de afwikkeling van de verkoop van Essent aan RWE. Iedere entiteit heeft daarnaast een specifiek doel en staat in deze paragraaf beschreven. Op 9-4-2020 hebben de aandeelhoudersvergaderingen van drie van de vijf entiteiten, CBL, VV en VoE besloten de vennootschappen per 9-5-2020 te ontbinden. Inmiddels zijn die 3 entiteiten in 2020 ontbonden. Het bestuur van PBE is in overleg met de andere contractuele partijen om na te gaan wanneer de contractuele verplichtingen voortijdig kunnen worden beëindigd en de vennootschap vervolgens kan worden ontbonden. Het doel is dat ook de vennootschap PBE in 2022 zal kunnen worden ontbonden. Ontbinding van CSV is afhankelijk van een nog lopende bezwaarprocedure, maar ook voor deze BV geldt dat opheffing in 2022 is voorzien.
  • Eind 2019 is de strategische visie High Five 2020 van de NV Sportbedrijf Deventer geactualiseerd. Een visie voor de toekomst van De Scheg wordt in het najaar van 2021 uitgewerkt en in de eerste helft van 2022 met het college en de raad besproken. Die vast te stellen visie wordt de basis voor (vervangings-) investeringen in De Scheg.
  • Enexis investeert in voorzieningen die het net geschikt maken voor grotere en veranderende energiestromen. De verwachting is dat Enexis de komende tien jaar €1,9 miljard extra moet investeren in het energienetwerk. De extra investeringen mag Enexis met enkele jaren vertraging, over een periode van 40 jaar, doorberekenen in de tarieven voor huishoudens en bedrijven. Deze investeringen moeten wel voorgefinancierd worden. Daarvoor heeft Enexis haar aandeelhouders in april 2020 gevraagd haar eigen vermogen met €500 miljoen te versterken waardoor het onder gunstige voorwaarden vermogen kan aantrekken op de kapitaalmarkt voor de benodigde extra investeringen in het energienetwerk. In 2020 is door aandeelhouders een hybride converteerbare lening van €500 miljoen verstrekt. De deelname van Deventer is ruim €1,3 miljoen.

Met het oog op de nieuwe reguleringsperiode met ingang van 2022, waarvoor de ACM (Autoriteit Consument en Markt – een onafhankelijk toezicht orgaan dat valt onder het ministerie van Economische Zaken) bepaalt hoeveel iedere netbeheerder voor diensten bij consumenten in rekening mag brengen, bereidt Enexis een nieuw strategisch plan voor dat wordt vastgesteld in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders van april 2022. De voorbereiding gebeurt o.a. in dialoog met de stakeholders, waaronder de Aandeelhouderscommissie (AHC). ACM reguleert tarieven omdat netbeheerders monopolisten zijn. In de AHC is ook de Vegann (Vereniging van gemeenten aandeelhouders Enenix Noord Nederland) vertegenwoordigt. Deventer is lid van de Vegann.

  • NV Bergkwartier keert vanaf 2019 weer structureel dividend uit. Het meerjarige perspectief beschrijft dat de liquiditeit vanaf 2024, naar verwachting, weer ruimte geeft om extra uitkeringen te doen van het achterstallig dividend, jaarlijks 1/3 deel van het achterstallig dividend. Deventer 3 x €34.000. Met het verder verstevigen van het financieel fundament volgens het Strategisch Plan en het in 2021 vastgestelde meerjarige plan kan de NV Bergkwartier zich weer nadrukkelijk richten op haar strategische doelen voor behoud (en herontwikkeling) van historisch waardevol erfgoed in de stad en de omgeving. Daaronder begrepen inhaal van achterstallig onderhoud, verwijdering asbest en verduurzaming.
  • De financiële situatie van de NV Deventer Schouwburg in algemene zin. De continuïteit van deze NV en daarmee een nog nader vast te gaan stellen sluitende meerjarige begroting voor de schouwburg (momenteel een structureel nadeel van €350.000 en tijdelijk meerjarig nog wat hoger van afgerond €463.000) is afhankelijk van nog te nemen gemeentelijke besluitvorming over de toekomst van het Cultureel Centrum (Plan Nieuwe Keizer) en de positie van de schouwburg daar in. Daarnaast is definitieve gemeentelijke besluitvorming over het verstrekken van gemeenteleningen voor vervangingsinvesteringen aan de schouwburg nodig. Voorwaarde daarvoor is eveneens een sluitende meerjarige begroting.
  • De registergoederen van de NV Maatschappelijk Vastgoed Deventer zijn met notariële akte van 17-2-2021 aan de gemeente overgedragen. Over 2021 voert de gemeente de exploitatie van het overgedragen vastgoed. Aanvankelijk plan was de NV in 2021 te liquideren. Dat is niet gelukt. De liquidatie zal in 2022 plaatsvinden. Oorzaken van de vertraging zijn de afronding van de bouw Mimik met de aannemer (besluit college 8-2-2022 over een vaststellingsovereenkomst en decharge op de aangegane bankgarantie) en de afwikkeling van de huurachterstanden. In de eerste helft van 2022 wordt de NV formeel geliquideerd. Dat betekent dat de “terugstorting’ van het aandelenkapitaal onderdeel zal zijn van de liquidatie-uitkering in 2022 en aldus op de balans van de gemeente per 31-12-2021 nog een boekwaarde aandelenkapitaal wordt verantwoord.
  • Vanuit de Wet Regelgeving Burgerluchthavens en Militaire Luchthavens (RBML) heeft het Rijk Provinciale Staten van Gelderland opdragen een luchthavenbesluit op grond van de Wet luchtvaart te nemen. Met een Statenbrief van 31 augustus 2021 maakte GS het ontwerp Luchthavenbesluit bekend. Met een raadsmededeling van 5 oktober 2021 is de gemeenteraad daarover geïnformeerd. In feite ligt het accent op de korte termijn op het nemen van gerichte maatregelen op hinderbeperking (scenario 3a – zie raadsmededeling 6 mei 2021), waarbij ontwikkelruimte voor de NV Luchthaven Teuge blijft bestaan. Voor de langere termijn willen GS inzetten op een zodanige ontwikkeling, dat sprake is van in de tijd afnemende plafonds (scenario 3b – zie raadsmededeling 6 mei 2021) op het gebied van geluid en uitstoot van CO2, fijnstof en stikstof. Omdat het vanwege nog ontbrekende kaders in (landelijk) beleid en regelgeving op de korte termijn nog niet mogelijk is om dergelijke afnames nu concreet te formuleren, stelt GS voor een voornemen daartoe op te nemen in de toelichting van het Luchthavenbesluit. In maart 2022 meldde de provincie vertraging in de besluitvorming.
  • In 2018 heeft Bank BNG besloten het dividendpercentage op te hogen van 37,5% naar 50%. Daarmee is de totale raming in het meerjarige perspectief van het dividend van BNG opgehoogd naar €770.000.

De nettowinst over 2020 is €221 miljoen. Met name het resultaat financiële transacties is wegens de Covid pandemie verder gedaald ten opzichte van eerdere jaren. Hoewel de pandemie invloed heeft op de kredietwaardigheid van de klanten van BNG heeft dit in 2020 niet geleid tot extra kredietvoorzieningen (in tegenstelling tot het jaar 2019). De dividenduitkering over 2020 bedroeg €101 miljoen. Deventer ontving €530.000. Geraamd is €770.000. Een nadeel van €240.000 dat als eenmalig nadeel is meegenomen in de Eerste Kwartaalrapportage 2021.
Half maart 2022 wordt het jaarrekeningresultaat over 2021 bekend. In het halfjaarbericht van oktober 2021 werd een verwachte stijging van de nettowinst over 2021 ten opzichte van 2020 gemeld. De stijging is mede het gevolg van de afnemende effecten van de corona pandemie op de economie. Verbeterde economische vooruitzichten hebben een positief effect op de ontwikkeling van het resultaat van financiële transacties en kredietvoorzieningen van de bank. Met een verbetering van de resultaatverwachting zal ook het uit te keren dividend verbeteren. Of de dividend raming van €770.000 wordt gerealiseerd is op dit moment niet bekend. Eind maart 2022 wordt de jaarrekening 2021 van BNG ontvangen.

  • KonnecteD heeft in 2020 een nieuw Ondernemingsplan vastgesteld met bijpassende meerjarige begroting waarin is opgenomen dat het bedrijf verder zal transformeren van een klassiek SW bedrijf (de instroom in de SW is gestopt) naar modern Werkleerbedrijf voor het uitvoeren van de Participatiewet. Dit vraagt investeringen in nieuwe Werk-Leer Routes voor nieuwe instroom vanuit de Participatiewet en de arbeidstoekomst voor de huidige SW populatie kan daarmee beter worden geborgd. Er is een intensief traject gestart om te komen tot een Transformatieplan KonnecteD. Hierin worden twee prioriteiten benoemd: integratie van het oude Sallcon en het oude Deventer Werktalent in één KonnecteD (hieronder valt ook monitoring en sturing) en bijpassend leiderschap en cultuur. De raad is hierover met een raadsmededeling van 6 juli 2021 geïnformeerd.

Door de bezuiniging op de rijksbijdrage WSW van 2015 tot en met 2021 worden in de eerste jaren van het meerjarenperspectief exploitatieverliezen geleden die met inzet van reserves (GR en BV tezamen) kunnen worden afgedekt. Prognose volgens het vastgestelde Ondernemingsplan (september 2020) is dat vanaf 2025 positieve resultaten kunnen worden gerealiseerd. Uit de verdere uitwerking van het transitieplan en een daarbij nog vast te stellen meerjarige begroting moet blijken of deze resultaatontwikkeling haalbaar is.

  • Vanwege veranderingen in de Archiefwet en de visie van het rijk op de regionale historische centra staat vast dat het rijk uit de GR HCO zal treden. Wel blijft het Rijk duurzaam  verbonden met de regionale historische centra vanwege de papieren archieven. Hierbij is een juridische constructie nodig om de financiering door het Rijk te regelen. Dit wordt nader uitgewerkt.
  • Het jaar 2020 sloot Het Groenbedrijf BV met een tekort van -€422.000. Het begroot resultaat voor 2021 is -€167.000. De interim directeur van HGB heeft in 2021 maatregelen getroffen om de begroting sluitend te krijgen en daarbovenop zijn oudere balansposten opgeschoond en daardoor is over 2021 (naar verwachting) een positief exploitatieresultaat van €700.000, waarvan het grootste gedeelte eenmalig van aard is. De begroting 2022 sluit op €0. Het Groenbedrijf verzorgt de leefomgeving van de gemeente Deventer en doet dat voor een substantieel deel met mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. HGB draagt daarmee in belangrijke mate bij aan social return. De inzetbare doelgroep verandert. Het aantal werkzame Wsw’ers daalt en de groep deelnemers vanuit de Participatiewet stijgt. De financiering voor deze doelgroepen verschilt en leidt per saldo in de toekomst voor het meerjarige perspectief tot hogere personele kosten en legt daarmee druk op de tariefontwikkeling van het groenonderhoud voor de gemeente.
  • Het college heeft in 2021 besloten een onderzoek te starten naar de effectiviteit van de uitvoering van werkzaamheden in de buitenruimte. Die worden nu door HGB, Circulus-Berkel en Cambio uitgevoerd. Beoordeeld wordt of deze werkzaamheden effectiever kunnen worden uitgevoerd (door betere en/of samenwerking) of dat de werkzaamheden mogelijk bij een andere partij kunnen worden gelegd. Met een raadsmededeling van 30 maart 2021 is de raad daarover geïnformeerd.
  • Met ingang van 1 juli 2021 is het vastgoed van de NV Vastgoedmaatschappij Milieucentrum Deventer aan de gemeente overgedragen. In 2021 wordt de NV geliquideerd. De gemeente krijgt haar aandelenkapitaal ad €272.268 teruggestort. Omdat bij oprichting van de NV het destijds gestorte aandelenkapitaal als verlies is genomen in de exploitatie van de gemeente en er aldus geen geactiveerd aandelenkapitaal op de balans staat, kan het teruggestorte aandelenkapitaal als reserve worden aangemerkt. Een deel van die reserve moet als onderhoudsreserve worden bestemd. De hoogte van de aan te houden onderhoudsreserve wordt bepaald door een nieuw meerjarig onderhoudsprogramma (MJOP) op basis van de door de gemeente gehanteerde conditiescore methodiek NEN2767 op te stellen inclusief een vervangingsschema voor de activa. Daarna wordt duidelijk of en in welke mate een deel van de reserve zou kunnen vrijvallen ten gunste van of de algemene middelen of verduurzaming van de objecten. Daartoe wordt t.z.t. een voorstel voorgelegd. Tot die tijd worden de middelen gereserveerd.
  • In de aandeelhoudersvergadering van Circulus-Berkel BV van 17 februari 2021 is het geactualiseerde Strategieplan van Circulus-Berkel BV vastgesteld. De raad is daarover met een raadsmededeling geïnformeerd. In de aandeelhoudersvergadering van 17 februari 2021 is door de bestuurder van Circulus-Berkel een voorstel ter kennisname gebracht over het formeren van een Financiële Denktank bestaande uit zowel vertegenwoordigers van Circulus-Berkel als de gemeenten (ambtelijk). Die Denktank heeft als opdracht het proces van prijsvorming en de management cyclus, waarmee al een aanzienlijk aantal jaren wordt gewerkt, te evalueren/ beoordelen en met verbetervoorstellen te komen. Over de (uitgewerkte) verbetervoorstellen volgens het rapport wordt de gemeenteraad t.z.t. geïnformeerd.
  • In de ontwikkelingenbrief 2022 schrijft de GGD dat er de komende tijd nog veel onderzoek wordt gedaan naar de impact van de Coronapandemie op de samenleving. Naast alles wat er nodig is om het coronavirus te bestrijden, zijn er ook onomkeerbare ontwikkelingen in gang gezet. Dit betekent ook dat we op een andere manier zullen kijken naar en denken over gezondheid.
  • In 2020 waren voor PlusOV het verbeteren van de dienstverlening en het reduceren van kosten met behoud van kwaliteit de belangrijkste uitdagingen. Verschillende projecten hiervoor zijn in 2020 afgerond, ondanks de coronamaatregelen. De komende jaren staan in het teken van het verder verlagen van de organisatie- en vervoerskosten, waarbij in 2021 de focus komt te liggen op het vraagafhankelijk vervoer. Twee grote aanbestedingen vormen hiervoor de basis. De eerste is een nieuw planningssysteem voor het vraagafhankelijk vervoer. De tweede aanbesteding betreft de inkoop van taxicapaciteit in het vraagafhankelijk vervoer.
  • De financiële positie van Enexis wordt beïnvloed door effecten van energietransitie en reguleringsmethodiek. Er is veel geld nodig voor het toekomstbestendig maken van de energie-infrastructuur. Enexis moet proactief investeren om sneller duurzame opwek te kunnen aansluiten. Het huidige reguleringskader stimuleert echter niet tot dergelijke investeringen. Extra investeringen tellen namelijk pas in de volgende reguleringsperiode mee bij de vaststelling van de vergoedingen. Door deze vertraging wordt druk gelegd op de financiële ratio’s van netwerkbeheerder Enexis. Bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM)  pleiten netbeheerders daarom voor aanpassing van de reguleringsmethodiek. De periode tussen kosten en vergoedingen moet verkort worden en het moet zeker zijn dat netbeheerders vergoeding ontvangen voor de kosten die zij maken. Dat geldt niet alleen voor de eigen investeringen, maar ook voor de stijgende inkoopkosten van TenneT (de aangewezen netbeheerder van het landelijke hoogspanningsnet in Nederland). Desondanks heeft in Enexis in 2020 besloten tot versterking van het energienetwerk met een investering van €1,9 miljard om daarmee mede de energietransitie invulling te kunnen geven. De extra investeringen mag Enexis met enkele jaren vertraging, over een periode van 40 jaar, doorberekenen in de tarieven voor huishoudens en bedrijven. Deze investeringen moeten wel voorgefinancierd worden. Daarvoor heeft Enexis haar aandeelhouders in april 2020 gevraagd haar eigen vermogen met €500 miljoen te versterken waardoor het onder gunstige voorwaarden vermogen kan aantrekken op de kapitaalmarkt voor de benodigde extra investeringen in het energienetwerk. Eind 2020 heeft de gemeente Deventer besloten deel te nemen aan het verstrekken van een hybride converteerbare aandeelhouderslening voor een bedrag van €1,3 miljoen.

.

  • In de ontwikkelingenbrief 2022 schrijft de GGD dat er de komende tijd nog veel onderzoek wordt gedaan naar de impact van de Coronapandemie op de samenleving. “Gezond centraal: van crisis naar kans’. 2022 wordt het jaar van de gemeenteraadsverkiezingen en de start van een nieuwe bestuursperiode voor GGD IJsselland. In 2022 borgt de GGD de opbrengsten van de agenda publieke gezondheid ‘Beweging vanuit eigen regie’ en bouwen ze met het nieuwe bestuur aan een bestuur agenda die de beweging voortzet.

.

  • De vervoerscentrale Plusov heeft met één vervoerder nog een geschil over de afrekening van de vervoerskosten 2018/2019. De vervoerder heeft een claim ingediend. In 2022 wordt dit geschil opgelost, de gemeente heeft hiervoor voldoende middelen gereserveerd.
  • Omgevingsdienst IJsselland (hierna: de OD) is in april 2021 het Programma Samen  Toekomstbestendig gestart. Het programma kent een vijftal sporen waarvan in 2021 vier sporen nader zijn uitgewerkt. Na uitwerking van de 4 sporen van het programma zijn ze in samenhang met elkaar gebracht wat leidt tot de kaders en uitgangspunten voor een duurzame begroting 2023 en de herijking van de financiering van de OD die in 2022 bestuurlijk zullen worden vastgesteld. Op 2 maart 2022 is door de omgevingsdienst een raadspresentatie gegeven over het programma.
  • Een aantal participaties van Wadinko BV heeft in 2020 gebruik heeft gemaakt van steunmaatregelen van de overheid (NOW-regelingen). In één geval betreft dit een meerderheidsparticipatie met als gevolg dat het Wadinko wettelijk gezien niet is toegestaan dividend uit te keren. Daarnaast acht Wadinko het maatschappelijk niet gewenst om dividend uit te keren in situaties waarin van overheidssteun gebruik wordt gemaakt. Deventer heeft €30.000 dividend begroot. Op 11 juni 2021 heeft Wadinko het beleidsplan 2021-2026 vastgesteld. Wadinko continueert het bestaande beleid met lichte accent verschuivingen. Zie informatie in deze paragraaf. De komende periode ligt prioriteit van de GR Stedendriehoek bij de realisatie van de Regiodeal en verder zijn de taken  gebaseerd op  "De Agenda Stedendriehoek 2019-2023”. Daarnaast wordt uitdrukkelijk de samenwerking met partners uit bedrijfsleven, onderwijs en maatschappelijke organisaties gezocht. Samen is de nieuwe koers van de regio bepaald met daarin een belangrijke rol voor de stichting Strategische Board. Inmiddels is er gestart met het “regionaal Perspectief 2030”  waarin we in één overzicht het grotere verhaal te vertellen. Dat doen we met een tekening van de regio, waarin iedereen zich kan herkennen en die inspiratie biedt. Daarnaast komt er later dit jaar ook een uitvoerings- en investeringsplan.
  • De komende tijd ligt de prioriteit van de GR Stedendriehoek bij de realisatie van de Regiodeal en de taken  gebaseerd op  "De Agenda Stedendriehoek 2019-2023”. Daarnaast wordt uitdrukkelijk de samenwerking met partners uit bedrijfsleven, onderwijs en maatschappelijke organisaties gezocht. Samen is de nieuwe koers van de regio bepaald met daarin een belangrijke rol voor de stichting Strategische Board. Inmiddels is er gestart met het “regionaal Perspectief 2030”  waarin we in één overzicht het grotere verhaal te vertellen. Dat doen we met een tekening van de regio, waarin iedereen zich kan herkennen en die inspiratie biedt. Daarnaast komt er later dit jaar ook een uitvoering- en investeringsplan.