De aard van de risico’s worden weergegeven in een risicokaart. Hoe roder de kleur, hoe hoger de prioriteit voor de aanpak van het risico.
De risico’s met een score ≥ 9 zijn in de tabel hieronder opgenomen:
Risico | Kans | Gevolg | Positie | Score | Programma |
---|---|---|---|---|---|
Planschadeprocedure | Leefomgeving | ||||
Kans op schadeclaim a.g.v. besluit de aanlegplaats van salonboten te verplaatsen | 40% | 825.000 | 3-3 | 9 | |
825.000 | |||||
Omgevingswet | Ruimtelijke ontwikkeling | ||||
Kans op hogere lasten (dan begroot) a.g.v. implementatie Omgevingswet | 50% | 1.350.000 | 3-3 | 9 | |
1.350.000 | |||||
Sluiskwartier | Herstructurering en vastgoed | ||||
Kans op lagere opbrengst in het project Sluiskwartier | 50% | 680.000 | 3-3 | 9 | |
680.000 | |||||
Bedrijvenpark A1 | Herstructurering en vastgoed | ||||
Risico niet ondertekenen (extern) van grondovereenkomsten | 30% | 1.200.000 | 2-5 | 10 | |
1.200.000 | |||||
BUIG | Inkomensvoorziening en arbeidsmarkt | ||||
Kans op hogere uitkeringslasten Participatiewet t.o.v. BUIG budget Deventer ontvangt | 35% | 4.400.000 | 3-5 | 15 | |
4.400.000 | |||||
Sociaal Domein (3D's) | Meedoen | ||||
Kans op hogere uitgaven Sociaal Domein | 70% | 1.000.000 | 4-3 | 12 | |
Kans op hogere uitgaven hulpmiddelen | 75% | 1.500.000 | 4-4 | 16 | |
2.500.000 | |||||
Mimik | Kunst en cultuur | ||||
Kans dat rente- en aflossing van lening niet wordt gerealiseerd | 50% | 600.000 | 3-3 | 9 | |
600.000 |
Als gekeken wordt naar alle 42 risico’s is de maximale impact van de risico’s gedaald met €7.60.000 tot €29.167.594 ten opzichte van de begroting 2022. De risico’s in de grondexploitatie A1 zijn gestegen, de risico’s in de grondexploitaties Sluiskwartier en poort van Deventer zijn gedaald. Het risico slim warmtenet wordt binnen het project opgevangen en vervalt voor de berekening van het weerstandsvermogen en de overige risico’s zijn gelijk gebleven.
Op basis van de complete risico-inventarisatie wordt de benodigde weerstandscapaciteit gebaseerd op een maximale impact van circa €39.800.000. Vervolgens wordt gecorrigeerd voor de kans van optreden en houden we rekening met een zekerheidsfactor (toepassen simulatiemodel), waarna een reële omvang van de benodigde weerstandscapaciteit wordt berekend en vermeerderd met de minimumnorm van €4.300.000. Dit totaal wordt gerelateerd aan de beschikbare weerstandscapaciteit.
Voor 2022 is door de stijging van het gemeentefonds de minimumnorm met €100.000 gestegen. De minimumnorm wordt als volgt bepaald:
(bedragen x €1 miljoen) | ||
---|---|---|
Bedragen begroting 2022 | Geraamd bedrag | Minimumnorm 2% |
Algemene uitkering (gemeentefonds)* in 2022 | 187 | 3,7 |
Verwachte OZB capaciteit 2022** | 29 | 0,6 |
Saldo | 216 | 4,3 |
*)exclusief integratie- en decentralisatie uitkeringen en inclusief inkomstenmaatstaven OZB - decembercirculairee 2021 | ||
**)begroting 2022-2025 zie paragraaf lokale heffingen |
De kans dat alle geïnventariseerde risico’s zich voordoen is klein en de kans dat ze tegelijk optreden is miniem. Voor het bepalen van de impact wordt de cumulatieve uitkomst van de risico’s gecorrigeerd. Daarvoor wordt gebruik gemaakt van de Monte Carlo simulatie methode.
Deze methode geeft het volgende resultaat:
Bij een zekerheid van 90% is minimaal €10,98 miljoen weerstandsvermogen nodig om de deze risico’s af te dekken. De uitkomst is met €0,6 miljoen gedaald ten opzichte van de begroting 2022.